Evitarea obstacolelorRețineți: panica la volan va amplifica periculozitatea unei situații de urgență, pe când calmul păstrat în situațiile extreme este uneori de ajuns pentru a rezolva o situație de urgență.Un obstacol este o situatie sau un ansamblu de situații dificile, apăruta pe neașteptate, care impune efectuarea unei manevre rapide de evitare si/sau frânare. Astfel, un obstacol poate fi un autovehicul oprit pe partea carosabilă sau care frânează brusc, un cap de pod, un utilaj prost semnalizat, în acceași măsură în care și un viraj abordat cu viteză prea mare poate fi considerat un obstacol. Din nou, în România imaginația este depășită de realitate, astfel că pe drumurile noastre binecunoscute obstacolele pot fi sub formă de: lucrări la drum insuficient semnalizate (mai ales pe timp de noapte), căruțe, mărfuri căzute din remorcile camioanelor, bolovani rupți din munte, zona unui accident rutier, politisti care cerceteaza zona unui accident rutier (saptamana trecuta, daca nu ma-nsel...) arbori prăbușiți pe partea carosabilă, turme de oi (vaci, bivoli) care traversează șoseaua, bețivi dormind pe partea carosabilă, copii nesupravegheați etc. Poate părea hilar, dar nu este. De fapt, fiecare din exemplele de mai sus au dus (în realitate) la cel puțin un accident grav de circulație.
Și, să fim realiști, oricât de mult am aplica principiile conducerii preventive, și oricât de pricepuți am fi în ceea ce privește frânarea de urgență, există situații în care spațiul nu permite frânarea pînă la oprirea totală a autoturismului. Un metru, doi, (sau mai mulți) în plus ar fi necesari. Ce e de făcut?
Frânați puternic!
Dar frânați în maniera care se impune pentru frânarea de urgență! Iar pe ultimii metri înaintea obstacolului, când aveți certitudinea că distanța nu este suficientă pentru oprirea în siguranță, asigurați-vă că ați eliberat suficient pedala de frână (nu de tot!) pentru a permite rotirea roților și efectuați o manevră de evitare prin rotirea volanului.
Pentru că, de cele mai multe ori există, în stânga sau în dreapta obstacolului, un spațiu de manevră suficient pentru a ”strecura” autoturismul, spațiu care vă oferă cei câțiva metri în plus necesari opririi complete.Amintiți-vă că pedala de frână trebuie eliberată progresiv, pentru a evita blocarea roților și, implicit, pierderea capacității directionale a autovehiculului. Frâna apăsată prea puternic, combinată cu forța de inerție care apare în cazul unui bracaj - sau chiar cu blocajul rotilor - vor duce la subvirare, iar autoturismul va continua să meargă spre ”drept înainte”.
Se poate întâmpla să ajungeți cu viteză prea mare la un viraj. Deși această situație se poate evita printr-o conduită preventivă, ea poate avea loc fie datorită necunoașterii drumului, fie în cazul unui viraj prost semnalizat sau nesemnalizat deloc.
Din momentul în care ați conștientizat că aveți o viteză prea mare, frânați puternic! (în situația în care vă aflați încă pe linia dreaptă care precede virajul). Dacă, în ciuda acestei frânări, aveți în continuare o viteză prea mare, eliberați lejer pedala de frână și angajați mașina în viraj, menținând o presiune continuă (dar nu constantă, ci degresivă) pe pedala de frână.
Cel mai important aspect al acestei manevre este să nu uitați să micșorați presiunea pe pedala de frână înainte de efectuarea bracajului, pentru a evita subvirarea sau supravirarea. Pentru ca un pneu nu poate oferi maximum de aderență pentru frânare și pentru bracaj în același timp, deci capacitatea maximă de aderență a pneului va trebui ”împărțită” între frânare și bracaj, pentru a evita derapajul.
Și, încă o dată: cea mai proastă alegere ce poate fi făcută în ceea ce privește evitarea unui obstacol este să rămâneți împietriți apăsând la maximum pedala de frână.
Traiectoria de urgență Mai ales pe drumurile din România, pe care surprizele neplăcute sunt frecvente, cunoștințele despre traiectoria de urgență sunt absolut necesare. Aplicația acestui tip de traiectorie derivă chiar din denumirea ei: este vorba de o traiectorie alternativa, posibilă sau chiar recomandata pentru gestionarea unei situații neprevăzute. Poate fi vorba despre un viraj mult mai strâns decât ați prevăzut, un obstacol neașteptat pe calea de rulare, o porțiune cu aderență scăzută etc. Soluția care se impune în acest caz (deși poate părea hilar) este ”frânarea până la evitarea oricărui pericol”, mai corect spus până la
atingerea posibilitații de evitare a oricărui pericol.
Însă frânarea bruscă în viraj este un pericol prin sine, astfel că
se impune modificarea traiectoriei spre a obține o cât mai lungă linie dreaptă, care să fie folosită pentru frânarea în siguranță.
În concluzie, in ceea ce priveste abordarea unui viraj, pașii sunt: la intrarea în viraj, odata ce ati observat obstacolul sau ati sesizat scaderea brusca a aderentei, bracați în așa fel să vă asigurați o cât mai lungă linie dreaptă, în măsura spațiului disponibil. Bracajul trebuie efectuat rapid, ferm, sigur, dar fara bruscarea volanului, si trebuie sa dureze foarte putin timp. Dupa revenirea volanului, imediat ce autoturismul este inscris în linie dreaptă, pe noua traiectorie "de urgenta", frânați cât mai puternic posibil și atât timp cât este necesar, fără totuși să riscați blocarea roților (aceasta este inca o situație în care frânarea degresivă își demonstrează eficiența). Acei câțiva metri în plus pe care îi oferă acest mod de abordare (in cazul unui viraj), precum și
posibilitatea de a frâna la maximum oferită de frânarea în linie dreaptă vor fi, probabil, suficiente pentru evitarea pericolului. În plus, în zona ultimă a liniei drepte, viteza va fi mult redusă, oferind posibilitatea manevrării mai rapide și în mai mare siguranță a autovehiculului, in ceea ce priveste bracajul, în cazul în care va fi necesară evitarea unui obstacol.
Aplicatiile pentru aderenta scazuta sunt usor de dedus... (sper
)