Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

  • 1
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 92
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

15 Dec 2009, 13:52

Nu-i asa de lung textu', deci il pun aici direct.
Si imaginile.
Da' dupa ce mananc ceva, Bubu, ca nu mai pot.
Power is nothing without control...
 
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

15 Dec 2009, 13:55

Pofta buna, Norin! Asteptam textul dupa aceea :D Multumiiiiiiiiiim!
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

15 Dec 2009, 15:38

Evitarea obstacolelor

Rețineți: panica la volan va amplifica periculozitatea unei situații de urgență, pe când calmul păstrat în situațiile extreme este uneori de ajuns pentru a rezolva o situație de urgență.

Un obstacol este o situatie sau un ansamblu de situații dificile, apăruta pe neașteptate, care impune efectuarea unei manevre rapide de evitare si/sau frânare. Astfel, un obstacol poate fi un autovehicul oprit pe partea carosabilă sau care frânează brusc, un cap de pod, un utilaj prost semnalizat, în acceași măsură în care și un viraj abordat cu viteză prea mare poate fi considerat un obstacol. Din nou, în România imaginația este depășită de realitate, astfel că pe drumurile noastre binecunoscute obstacolele pot fi sub formă de: lucrări la drum insuficient semnalizate (mai ales pe timp de noapte), căruțe, mărfuri căzute din remorcile camioanelor, bolovani rupți din munte, zona unui accident rutier, politisti care cerceteaza zona unui accident rutier (saptamana trecuta, daca nu ma-nsel...) arbori prăbușiți pe partea carosabilă, turme de oi (vaci, bivoli) care traversează șoseaua, bețivi dormind pe partea carosabilă, copii nesupravegheați etc. Poate părea hilar, dar nu este. De fapt, fiecare din exemplele de mai sus au dus (în realitate) la cel puțin un accident grav de circulație.
Și, să fim realiști, oricât de mult am aplica principiile conducerii preventive, și oricât de pricepuți am fi în ceea ce privește frânarea de urgență, există situații în care spațiul nu permite frânarea pînă la oprirea totală a autoturismului. Un metru, doi, (sau mai mulți) în plus ar fi necesari. Ce e de făcut?
Frânați puternic!
Dar frânați în maniera care se impune pentru frânarea de urgență!

Iar pe ultimii metri înaintea obstacolului, când aveți certitudinea că distanța nu este suficientă pentru oprirea în siguranță, asigurați-vă că ați eliberat suficient pedala de frână (nu de tot!) pentru a permite rotirea roților și efectuați o manevră de evitare prin rotirea volanului.
Pentru că, de cele mai multe ori există, în stânga sau în dreapta obstacolului, un spațiu de manevră suficient pentru a ”strecura” autoturismul, spațiu care vă oferă cei câțiva metri în plus necesari opririi complete.

Amintiți-vă că pedala de frână trebuie eliberată progresiv, pentru a evita blocarea roților și, implicit, pierderea capacității directionale a autovehiculului. Frâna apăsată prea puternic, combinată cu forța de inerție care apare în cazul unui bracaj - sau chiar cu blocajul rotilor - vor duce la subvirare, iar autoturismul va continua să meargă spre ”drept înainte”.
Se poate întâmpla să ajungeți cu viteză prea mare la un viraj. Deși această situație se poate evita printr-o conduită preventivă, ea poate avea loc fie datorită necunoașterii drumului, fie în cazul unui viraj prost semnalizat sau nesemnalizat deloc.
Din momentul în care ați conștientizat că aveți o viteză prea mare, frânați puternic! (în situația în care vă aflați încă pe linia dreaptă care precede virajul). Dacă, în ciuda acestei frânări, aveți în continuare o viteză prea mare, eliberați lejer pedala de frână și angajați mașina în viraj, menținând o presiune continuă (dar nu constantă, ci degresivă) pe pedala de frână. Cel mai important aspect al acestei manevre este să nu uitați să micșorați presiunea pe pedala de frână înainte de efectuarea bracajului, pentru a evita subvirarea sau supravirarea. Pentru ca un pneu nu poate oferi maximum de aderență pentru frânare și pentru bracaj în același timp, deci capacitatea maximă de aderență a pneului va trebui ”împărțită” între frânare și bracaj, pentru a evita derapajul.

Și, încă o dată: cea mai proastă alegere ce poate fi făcută în ceea ce privește evitarea unui obstacol este să rămâneți împietriți apăsând la maximum pedala de frână.


Traiectoria de urgență

Mai ales pe drumurile din România, pe care surprizele neplăcute sunt frecvente, cunoștințele despre traiectoria de urgență sunt absolut necesare. Aplicația acestui tip de traiectorie derivă chiar din denumirea ei: este vorba de o traiectorie alternativa, posibilă sau chiar recomandata pentru gestionarea unei situații neprevăzute. Poate fi vorba despre un viraj mult mai strâns decât ați prevăzut, un obstacol neașteptat pe calea de rulare, o porțiune cu aderență scăzută etc. Soluția care se impune în acest caz (deși poate părea hilar) este ”frânarea până la evitarea oricărui pericol”, mai corect spus până la atingerea posibilitații de evitare a oricărui pericol.
Însă frânarea bruscă în viraj este un pericol prin sine, astfel că se impune modificarea traiectoriei spre a obține o cât mai lungă linie dreaptă, care să fie folosită pentru frânarea în siguranță.
În concluzie, in ceea ce priveste abordarea unui viraj, pașii sunt: la intrarea în viraj, odata ce ati observat obstacolul sau ati sesizat scaderea brusca a aderentei, bracați în așa fel să vă asigurați o cât mai lungă linie dreaptă, în măsura spațiului disponibil. Bracajul trebuie efectuat rapid, ferm, sigur, dar fara bruscarea volanului, si trebuie sa dureze foarte putin timp. Dupa revenirea volanului, imediat ce autoturismul este inscris în linie dreaptă, pe noua traiectorie "de urgenta", frânați cât mai puternic posibil și atât timp cât este necesar, fără totuși să riscați blocarea roților (aceasta este inca o situație în care frânarea degresivă își demonstrează eficiența). Acei câțiva metri în plus pe care îi oferă acest mod de abordare (in cazul unui viraj), precum și posibilitatea de a frâna la maximum oferită de frânarea în linie dreaptă vor fi, probabil, suficiente pentru evitarea pericolului. În plus, în zona ultimă a liniei drepte, viteza va fi mult redusă, oferind posibilitatea manevrării mai rapide și în mai mare siguranță a autovehiculului, in ceea ce priveste bracajul, în cazul în care va fi necesară evitarea unui obstacol.

Imagine

Aplicatiile pentru aderenta scazuta sunt usor de dedus... (sper :wink: )
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

15 Dec 2009, 17:18

Nimeni, nimic?
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

15 Dec 2009, 17:27

nu am ce sa zic :)
in principiu cam asa e. eu am patit-o la craiova in sensu ala mare care intri in craiova. :)
defapt hai sa va explic cum am patit-o.
cand vi din craiova spre timisoara poti sa iei sensu si cu 180 ca mergi doar drept nu trebuie sa intorci de volan decat foarte dar foarte putin.

oky?
dar cand vi de la timisoara si intri spre craiova trebuie sa faci sensu aproape complet. em asta eu nu am mai stitut si am intrat tare cu vrei 120 cu loganu si am vazut ca ma duc in balari :) aveam frana calcata si erau blocate rotiile inainte sa pic in sant am luat de tot picioru de pe frana si am virat destul de brusc si asa am evitat contactu cu santu :lol:
ce m-am speriat atunci.
si mai odata cand era sa calc un biciclist tot asa am facut am franat puternic iara cu loganu si aproape in ultimu moment am luat picioru de pe frana si l-am ocolit pe nemernic. dupa care m-am oprit si l-am luat la bataie pe nenorocit.
cu traiectoria de siguranta nu am aplicat-o poate o fac din instinct dar inca nu mi-am dat seama. am sa fiu mai atent la stilu meu de condus. daca apuc. :P
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

15 Dec 2009, 19:07

Acesta este cel mai important lucru de retinut si de aplicat in ceea ce priveste traiectoria de urgenta si evitarea unui obstacol:
trebuie sa ridici piciorul de pe frana pentru a asigura masinii posibilitatea de a folosi aderenta pentru virare.
Pentru ca, in general, in situatii extreme reflexul unui sofer obisnuit este de a "paraliza" cu piciorul pe frana apasata la maximum. Si din cauza asta se duce drept in cel pe care trebuie sa-l evite. Repet: un pneu nu poate oferi simultan maximum de aderenta si pentru franare, si pentru bracaj. Deci, ca sa poti folosi la maximum aderenta totala, non-directionala, a pneului pentru una dintre aceste manevre, trebuie sa renunti la cealalta.
Daca vrei sa iei curba, renunti la franare... cat de mult este posibil, in situatia exacta in care te afli.
Daca vrei sa franezi, renunti la bracaj (indrepti volanul).

Intelegeti ceva?

Ca vad ca incet, incet, ajungem si la pilotaj... :wink:
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

15 Dec 2009, 19:19

Nicky, ce inseamna:

"IS DHA SHEET :bounce: :bounce: :bounce:"
Power is nothing without control...

 
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

15 Dec 2009, 19:27

:D e cel mai tare! :D
Ar trebui facut sticky :D

Eu azi nu am prea postat la subiect, dar am citit ce ai scris. Pana acum, cred ca nucleul cartii tale este, de departe, franarea degresiva.
Imi aduc aminte ca acum doi ani, de Craciun, am franat brusc, a intrat ABS-ul si am eliberat un pic frana, ca parca nu se mai oprea masina si am reusit sa o opresc. Dar am reusit sa il opresc si pe cel din spatele meu, in spoiler :lol: :lol: :lol:
Parca v-am mai zis povestea asta, dar mi-a revenit in minte cand am auzit ca Bogdan a fost lovit in spoiler.

Oricum, acum mi-e clar ca e franarea cea mai eficienta. O sa am de facut multe exercitii la intoarcere :D

Sper sa pot si filma cateva din manevre, sa le pun pe youtube si apoi aici, sa imi zici unde trebuie sa mai lucrez :D
 
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

15 Dec 2009, 19:59

Nicky: "Pana acum, cred ca nucleul cartii tale este, de departe, franarea degresiva."


Nici vorba, Nicky!
(In aceeasi masura in care ai dreptate.)
Adica:
De departe, cea mai importanta manevra pe care un sofer trebuie sa o stapaneasca la perfectie (sau, ma rog, aproape de...) este franarea corecta. Corecta, d.p.d.v. al eficientei, deci al sigurantei in deplasare.

Ce "profesor" :blackeye: as fi eu daca as incepe cu accelerarea la limita, cu derapajele controlate, cu driftingu', cu skandinavian flicku' sau cu alte asemenea? De tot rasul... daca nu as insista pe franare. M-as putea linistit "baga in seama" (sunt convins ca cunosti expresia), da' ce folos?

Gandeste-te putin: de fapt, nu exista decat trei comenzi de baza in ceea ce priveste conducerea unui autoturism: franare, accelerare, bracaj.
Modul in care executi aceste comenzi face diferenta. Si atunci, cu care incepi, cand te adresezi unor oameni despre care, de fapt, nu stii nimic in ceea ce priveste calitatile lor de "piloti"?

Hai sa mai lansez o intrebare (pentru toata lumea care citeste acest topic, please!):

Care este cea mai periculoasa activitate pe care o desfasurati in mod curent? DEci, pentru care activitate desfasurata considerati ca trebuie sa fiti cel mai bine pregatiti?
Ultima oară modificat 15 Dec 2009, 20:08 de către daimio, modificat 1 dată în total.
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

15 Dec 2009, 20:06

pentru activitatea de blana orbitoare. :)
nu stiu pe mine ma intereseaza derapajele controlate cel mai mult.
si aici pot sa vin cu o intrebare? ma cam macina de vreun an de zile.

de exemplu sa luam filmarea lui nicky de pe youtube aia de se invarte dupa un jalon.

intrebarea este. daca in timp ce esti in derapaj cu spatele calci frana de picior masina se invarte mai tare? nu ?
adica ar trebui sa calci si frana de picior ca sa te invarti sa zicem la 180 de grade. mai repede si sa ai si viteza mare nu?
nu cred ca intrebarea are legatura cu franarea si cu conducere defensiva. dar de ieri nu mai pot dormi bine noaptea. ca iara mi-am adus aminte.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

15 Dec 2009, 20:22

grecutzu2005 scrie:
pentru activitatea de blana orbitoare. :)
nu stiu pe mine ma intereseaza derapajele controlate cel mai mult.
si aici pot sa vin cu o intrebare? ma cam macina de vreun an de zile.

de exemplu sa luam filmarea lui nicky de pe youtube aia de se invarte dupa un jalon.

intrebarea este. daca in timp ce esti in derapaj cu spatele calci frana de picior masina se invarte mai tare? nu ?
adica ar trebui sa calci si frana de picior ca sa te invarti sa zicem la 180 de grade. mai repede si sa ai si viteza mare nu?
nu cred ca intrebarea are legatura cu franarea si cu conducere defensiva. dar de ieri nu mai pot dormi bine noaptea. ca iara mi-am adus aminte.



Acelasi grecutzu :lol:

E destul de greu sa-ti raspund.
Dar, in principiu, DA! Ar trebuie sa ai apasata si frana de picior (ma refer strict la filmuletu' lui Nicky) pentru a provoca o "invartire" mai puternica a masinii.
Este vorba despre un transfer de mase violent spre puntea fata, care "descarca" de greutate puntea spate a masinii, si o face mai usor de invartit in acul de par respectiv.
Problema e ca daca exagerezi cu frana de picior, mai ales pe aderenta scazuta sau la viteze (un pic) mai mari, masina intra simultan intr-o subvirare, si nu faci decat sa provoci o deriva (o alunecare simultana a tuturor celor 4 roti, adica o subvirare simultana cu supravirarea), care nu te ajuta deloc.
Deci, solutia este: exercitiul. Experienta. Feeling-ul. Capacitatea de a simti, provoca si controla "doza" de subvirare sau supravirare de moment.
"Nuante"...
Abia astept sa ma vad cu voi pe un crcuit... :wink:
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

15 Dec 2009, 20:30

aham am inteles. o sa ma duc diseara sa exersez :) putin.. orice vor ceilalti sa discute eu sunt de acord. eu am altele in cap :P
si eu vreau pe circuit.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

15 Dec 2009, 20:32

Orice,
Numa' sa nu mori, Grecutzule...
Ar fi pacat...
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

15 Dec 2009, 20:35

nu nu ca in parcare inchisa ma duc :P unde e un platou si sunt singur pe acolo bine si inca vreo 30 de masini :P ca doar a venit zapada :D
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
  • 1
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 92

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori