Am fost sa vad si eu azi "gaina care naste pui vii". Avand in vedere...
ovi_ice scrie:De la inceput zic ca din pacate nu exista termen de comparatie cu Leon-ul 5F in ceea ce priveste interior/exterior, deci in continuare o sa incerc o comparatie cu Golf-ul nou
... am zis sa vad si eu minunea Domnului Dumnezeu.
Sar direct la concluzie: Marginal mai buna in puncte care nu conteaza si semnificativ mai proasta in puncte ce conteaza enorm. Ma felicit pentru ca am ales FR-ul. Detalii mai jos.Am vazut un model Challenge/Attraction (sunt identice la interior).
Leon-ul are un Golf sub piele si asta se simte
FOARTE tare. Mazda3 este mai inghesuita la interior si dpdv design si din punct de vedere spatiu fizic. Geamul pe portiere incepe mai sus si bordul are ecranul central ridicat f. sus, peste linia bordului. Consola/cotiera centrala fata este si ea mai sus si mai masiva decat la FR, provocand o separare clara de pasager. In spate, geamul incepe f. sus si e putina lumina si vizibilitate afara. Pe total, senzatia de spatiu inchis este semnificativ mai pronuntata si, la drum, cred ca e chiar deranjant in spate (rau de masina), mai ales daca pui si geamuri fumurii.
Oglinzile sunt mai utile decat la FR pentru ca au extremitatea curbata ca sa vezi mai mult din unghiul mort. FR-ul are ciocul acela la oglinzi si, daca le reglezi bine, acopera aproape la fel de bine campul vizual dar e clar ca cele de la Mazda3 sunt mai utile. In schimb, sunt mai urate pentru ca sunt/par butucanoase.
Vizibilitatea directa spate la marsarier este catastrofala. Si la FR e slaba (si imi pare chiar rau ca nu am luat senzori de parcare in loc de faruri LED) dar macar daca tii capul mai incomod, pe mijlocul spatiului dintre scaune, te ajuta f. mult ochiuletele alea de geam de pe spate. La Mazda3 e jale. In stanga spate ai un unghi mort enorm si este extrem de deranjant/riscant. Senzorii de parcare spate vin pe varianta Challenge si dupa parerea mea sunt obligatorii dar chiar si cu senzori senzatia ca dai orbeste cu spatele este extrem de deranjanta.
In spatele consolei centrale, nu are guri de ventilatie pentru pasageri, ceea ce este un minus major fata de FR, avand in vedere ca e si atat de inghesuita.
Cotiera centrala fata este clar mai buna decat la FR si design-ul cotiera + schimbator este mai bun a.i. iti sta mana mai natural si mai relaxat. In spate, are o cotiera centrala cu suport de pahare integrata in bancheta, o chestie care mi se pare stupid ca lipseste de pe FR pt care poti sa cumperi un cooler/suport de pahare pentru locul din mijloc spate dar e scump, butucanos si o solutie in general mai putin utila.
Din punct de vedere scaune, sta
MULT MULT mai prost decat FR-ul. Pun mare pret pe scaune si chiar si cele de pe FR sunt proaste fata de ce se poate pune pe Golf sau Astra. Cele de pe Mazda3 sunt o balega. Au forma sport dar cand te pui pe ele sunt foarte moi/pufoase, cu suport lateral inexistent. Cele de pe FR sunt un fel de Recaro prin comparatie. Ferme, bine conturate si cu multiple insertii de piele, este o diferenta foarte mare (numai asta si ar fi fost o chestiune eliminatorie pentru mine). Tetierele sunt catastrofale. Nu sunt reglabila pe orizontala (nu sunt nici la FR) dar ies prea mult in afara asa ca te forteaza sa stai cu capul un pic cocosat spre in fata pentru ca scaunul e moale si iti fuge fundul in el. Problema cu tetierele este si in fata si in spate unde, in plus, mai dai si cu capul in plafon. Eu am 1.89 si am avut inca un criteriu eliminatoriu ca sa fie spatiu in spatele soferului pentru o persoana ca mine, cu mine la volan. Evident ca Golf/Leon este la fix potrivit pentru gabaritul meu dar la Mazda3, in spate e ridicol. Cu capul in tavan si cocosat un pic in fata, pe intuneric si fara aer conditionat. Ce sa va spun, nu sufera comparatie cu Leon din punct de vedere ergonomie.
Cand cititi aceste remarci tineti cont ca, desi uneori sunt acide, sunt si acurate. Diferentele intre cele 2 masini nu sunt mari cand masori spatiul in cifre absolute dar conteaza enorm cum e plasat fiecare cm iar la acest capitol, Golf-ul de sub FR da clasa Mazdei cu varf si indesat. Ca exemplu, diferenta in lungime intre S-Classe si A-Classe este de ~83 cm, plaja in care sunt toate celelalte modele Mercedes. Orice cm in plus sau in minus conteaza.
Materialele interioare de pe fata usilor si de pe cotiera centrala fata sunt, se simt si arata peste cele de la FR, unde e clar ca nu au mai ajuns banii pentru ceva mai mult decat plastic simplu prin aceste zone. Un alt punct major in favoarea Mazda3 este calitatea mai buna a pielii de pe volan care este mai "carnoasa" si iti da o senzatie mai placuta cand strangi volanul in mana. La FR se simte clar ca pielea de pe volan e doar o coaja subtire peste un plastic deranjat de dur, cu exceptia zonelor unde sunt spitele. Pe total, materialele din jurul soferului sunt superioare dpdv calitativ fata de FR. Ce nu mi-a placut a fost calitatea structurala a usilor. Cand te uiti la ele deschise vezi ca sunt cam subtiri fata de FR si nu se aude la fel de frumos bufnitura aceea placuta atunci cand le inchizi, care iti confirma ca e usa de calitate. Mi-au lasat impresia "pe afara-i vopsit gardul...".
Butoanele de pe volan nu prea mi-au placut. Sunt o groaza si sunt mari cat casa. Cele de pe FR mi s-au parut mai bune si pot sa va spun din experienta ca sunt foarte foarte ergonomice in timp ce conduci. De fapt, toate butoanele din Mazda3 sunt butucanoase. Cred ca te obisnuiesti cu ele dar nu iti dau impresia de modern. Instrumentarul de bord este o gluma fata de FR. Mic, inghesuit tot in jurul cadranului central si cu un display LCD din deceniul trecut pentru computer-ul de bord fata de maxidot-ul VW. Clar mai prost decat pe FR.
Sistemul multimedia / control centralizat are un ecran mai mare dar, mai important, cu rezolutie mai buna decat Media System Plus. Totul se vede mai frumos, mai clar si sistemul poate fi controlat prin touch dar si printr-o micuta consola cu roata / joystick pozitionata la mana, langa cotiera. Sistemul e clar o clona de iDrive, pana si meniurile seamana un pic. Pe total, cred ca este superior acest sistem fata de cel de la FR dar diferenta nu e atat de mare ca atunci cand treci de la LCD stil vechi la TFT. O singura chestie nu mi-a placut si e potential foarte nasoala. La Media System Plus, ai butoanele de langa ecran care te ajuta sa sari direct la functia ce te intereseaza. La acest sistem trebuie sa mulinezi la roata aceea de pe cotiera si sistemul nu raspunde instantaneu la comanda pt ca ecranele au niste tranzitii / efecte. Ma tem ca, in mers, e mai anevoios de controlat acest sistem fata de Media System Plus. In schimb, daca il butonezi doar cand stai pe loc, este superior.
Dpdv al celorlalte dotari, Mazda3 e blindata cu optiuni foarte bune dar are si puncte slabe. Ignoram de acum detaliile legate de ergonomie (pentru mine sunt insa decisive) si facem doar o batalie pe puncte intre FR si Mazda3 Challenge (mai intai) de acum.
Puncte slabe majore sunt lipsa suspensiilor sport, lipsa unui diferential electronic, lipsa optiunii pentru roata de rezerva (are numai kit de reparatie) si dimensiunile rotilor. Challenge/Attraction are jante de 16" (prea mici) iar Revo are de 18" (prea mari). Fix aiurea. Din fericire poti sa-ti cumperi mai tarziu de 17" dar costa extra si ai vrea pe ele anvelope de vara. Dar masina vine deja cu anvelope de vara pentru jante de 16", pe care ai vrea sa pui anvelope de iarna. Poti sa rezolvi problema cu achizitii aftermarket dar costa mult. Alt punct minus este lipsa unor guri de ventilatie spate.
Puncte tari majore peste FR sunt cotierele centrale fata si spate. Alte puncte plus sunt interfata sistemului multimedia mai spectaculoasa si sistemul care pune frana in locul tau la viteze mici daca esti dobitoc si nu esti atent la drum.
Pana acum practic am stabilit acele punctele tari/slabe care nu se pot corecta prin modificarea optiunilor. Hai sa vedem si costurile pt echipari cat se poate de identice dpdv optiuni.
Challenge 120 CP costa 17690 EUR, cu ~570 EUR mai ieftina decat un FR 122 CP cu optiuni adaugate pentru echivalare.
Attraction 120 CP costa 19490 EUR, cu ~640 EUR mai ieftina decat un FR 122 CP cu optiuni adaugate pentru echivalare. Attraction ar mai avea cateva puncte in plus pentru faruri Bi-Xenon in loc de LED si pentru un sistem de monitorizare al unghiurilor moarte.
Revolution 120 CP costa 20490 EUR, cu ~200 EUR mai ieftina decat un FR 122 CP cu optiuni adaugate pentru echivalare. Pe langa Attraction mai aduce puncte in plus prin rotile de 18", un sistem automat de descuiere usi si Head-Up Display-ul (care mi se pare o prostie dar totusi il pun).
Asadar, magica Mazda3 e undeva intre ~200 - 650 EUR mai ieftina decat un FR echivalent si mai are in plus diverse optiuni incluse fata de FR. Cu toate aceste avantaje, mi se pare incapabila sa echilibreze ergonomia net superioara a FR-ului. Asta ignorand ca pentru 720 EUR extra, pe FR poti sa pui motorul de 140 CP care efectiv se **** cu bolta pe alta minune a tehnicii, motorul de 2.0 l si 120 CP.
Dar de motorizare si cutie o sa va povestesc dupa drive-test, pentru care sper sa am timp saptamana asta. Pana acum pot sa spun, cu parere de rau, ca e clar superior sentimentul pe care il da schimbatorul din Mazda3. Are curse mai scurte, mai ferme si e mai teapan cand sta in orice viteza. Il vad la drum si mai vorbim dar partida e deja jucata.