15 Ian 2020, 13:31
Intr-un final am rezolvat si cu amortizoarele spate. Cu unul din seturile pe care le aveam deja. Nu aveau ele saracele niciun defect. Totul a tinut de montajul defectuos efectuat de catre service...de 2 ori chiar. Ultima data le-am montat eu singur si nu au mai fost niciun fel de probleme. Am sesizat insa ce s-a gresit la montaul initial in reprezentanta: amortizoarele Knoni SA au axul un picut mai gros decat cele OEM, astfel incat intra un pic mai greu pe acele tampoane/limitatoare de cauciuc atasate flansei superioare cu rulmentul de sarcina. Daca nu impingi bine axul pe acele tampoane astfel incat axul sa intre pana la capat pe flansa, cand vei strange piulita superioara pe ax, nu o vei putea strange pana la capat si evident ca ramane un joc care se va traduce in zgomote si scartaituri. Fix asta au facut ei..de 2 ori cu 2 seturi de amortizoare diferite care niciunul nu avea nici cel mai mic defect. Pur si simplu montajul a fost defectuos.
Bun, deci mi le-am montat singur intr-un final si zgomote zero dupa montaj. Totul ok.
Am deja vreo 10.000km facuti in configuratia asta si pot sa fac un review mai obiectiv acum. Pot sa spun ca difera comportamentul amortizarelor spate de cele fata. Pe spate are tendinta de a fi un pic „bouncy” si ceva mai rigide decat ma asteptam dupa cum le vazusem initial pe cele fata. Pe fata e ce trebuie. Pe spate m-as fi asteptat la un rebound ceva mai bine controlat. Posibil pe caroseria hatch sa fie mai ok. Pe ST insa as indrazni sa spun ca o configurate de Special Active pe fata si OEM pe spate ar fi mai potrivita .
Ce a castigat masina overall cu aceste amortizoare: diminueaza mult bodyroll-ul, mult mai multa stabilitate in viraje (aici este diferenta cea mai sesizabila de fapt), trecerile peste liniile de tramvai, denivelari mici si limitatoare de viteza este mai usoara (masina nu se mai „scufunda” atat, nu se mai leagana ca inainte si nici nu mai transmite in habitaclu acele socuri brutale uneori, ci filtreaza totul mult mai bine). La viteza de autostrada nu pot sa spun ca vad mari diferente fata de OEM. Masina statea bine la viteza si OEM, sta bine si acum. Este o diferenta mai mare la frane mai bruste in sensul ca masina nu se mai duce in bot ca inainte. Tractiunea de asemenea este un pic imbunatatita.
Ca si concluzie: merita sau nu sa faceti investitia in Koni Special Active pe 5F FR? Da si nu. Diferenta fata de OEM nu este chiar night and day asa cum este marketat peste tot, cel putin nu pe un tren de rulare de 5F FR unde marea problema nu sunt amortizoarele ci arcurile. Arcurile sunt foarte tari si prea liniare. Daca doriti ceva mai multa sportivitate/stabilitate si doar un pic mai mult confort, atunci da, merita. Dar nu va asteptati ca aceste amortizoare sa transforme masina in limuzina pe drumurile proaste pentru ca nu e cazul. Suspensia ramane una tare, doar ceva mai rafinata. Koni SA sunt totusi niste amortizoare sport cu capabilitati de „inmuiere” pe alocuri. Insa acea „inmuiere” nu este atat de sesizabila pe cat ne-am dori sau astepta si asta din cauza arcuilor de FR. Posibil ca o combinatie de arcuri Eibach Pro Kit cu amortizoare stock sa ofere mai mult confort decat Koni SA cu arcuri stock.
Ca opinie personala cred ca un set de Koni Special Active puse pe un tren de rulare cu garda un pic mai inalta (gen Style sau Xcellence) ar face treaba mult mai buna decat pe FR. Ar imbunatati dinamica masinii fara sa afecteze deloc confortul, ba chiar cred ca i-ar adauga un plus.
Seat Leon 5F ST FR 184CP DSG6
Seat Arona FR 1.0TSI DSG7
Seat Leon 1P 1.9TDI