Daca unii de pe forum isi prezinta ultimele achizitii (inca imi curg balele la ST-ul Cupra aparut recent...), altii incearca sa isi imbunatateasca experienta de pe "vechituri"
. Asa ca am profitat de primul week-end liber pe care l-am avut dupa o lunga perioada de timp si m-am apucat de bricolat la masina, atacand problema insonorizarii habitaclului unde am vizat in principal portierele si portbagajul.
Materiale de lucru:
- material vibro-absorbant STP Gold (6 coli de 75x50cm) -> o alternativa ar fi Silent Coat
- burete fonoabsorbant de 15mm (3 coli de 50x60cm) -> mergeau 4 coli, dar nu am gasit pe stoc decat 3 si pana la urma s-a dovedit a fi suficient
- set leviere de plastic pentru demontarea panourilor
- rola pentru aplicarea STP-ului
- cleme pentru portiere (20buc)
- rabdare si sudoare
Cost total: ~500lei (inclusiv sculele)
Timp de lucru: ~10 ore
Sper sa nu va plictisesc cu putina teorie. STP-ul este in esenta un bitum autoadeziv care se aplica pe partile metalice, adaugand masa acestora. Ideea este ca adaugandu-se masa unei suprafete se reduce frecventa de rezonanta prin transformarea undelor de sunet in caldura. Mai neaos spus, nu vor mai zdrangani tablele masinii asa tare ca inainte. Insa ca treaba sa fie completa, ne trebuie si ceva care sa absoarba zgomotele exterioare, iar aici intervine buretele fonoabsorbant. Principiul de lucru este ca in loc sa transforme undele de sunet in caldura, buretele le disperseaza. Si o face foarte bine cand e vorba de sunete de frecventa inalta si medie. Evident, cu cat e mai gros materialul, cu atat e mai eficient si asta e valabil atat in cazul STP-ului cat si al buretelui fonoabsorbant.
Acum ca am incheiat cu teoria, sa trecem la partea practica. Panourile se scot folosind schema atasata, iar pentru asta aveti nevoie de o surubelnita tip Torx (de 5 daca retin bine) si un levier zdravan tip "furculita". Mare atentie cand scoateti plasticul ce mascheaza surubul la maneta de deschidere- are doua picioruse in partea de sus care sunt tare fragile. Partea buna e ca daca rupeti unul dintre ele nu e mare paguba, sta foarte bine si fara. La fel, punctul de unde ar trebui sa incepeti indepartarea clemelor este indicat in schema si cel mai probabil o sa va dea batai de cap, insa ulterior operatiunea ar trebui sa decurga mai lejer.
Cand scoateti panoul nu trageti prea tare pentru ca sunt niste cabluri ce trebuie deconectate, in speta:
- la portierele fata: cablu maneta deschidere + conector actionare geamuri electrice
- la portierele spate: cablu maneta deschidere + conector actionare geamuri electrice + conector tweeter
Imagini portiere fata:
Imagini portiere spate:
Acum ca am vazut cum arata portierele al fresco, sa continuam cu aplicarea materialelor. Daca va uitati pe net la cei care fac lucrari profesionale de tipul asta veti vedea de multe ori ca se acopera cu STP/ Dynamat/ Silent Coat in intregime suprafetele. Putina documentare m-a convins ca de la 50% in plus castigurile calitative sunt destul de mici. Avand asta in minte, plus faptul ca nu am vrut sa adaug multa greutate suplimentara eu am ales o cale de mijloc si am acoperit cu STP undeva la 60-70% din suprafata portierelor. Bucata neagra de plastic se poate scoate asa ca am aplicat STP si pe interior. De mare folos e rola cu care ne asiguram ca materialul face prindere pe intreaga suprafata, fie ea si neregulata.
Rezultatul se vede in pozele urmatoare:
Dupa aplicarea STP-ului am trecut la buretele fonoabsorbant. Nu pot spune ca am folosit vreo metoda stiintifica, dar am urmarit sa nu obstructionez prinderile si nici sa nu exagerez cu cantitatea de material.
Panou portiera fata:
Panou portiera spate:
Astea fiind zise, pentru montarea panourilor din plastic se fac operatiunile inverse, nu inainte de a inlocui clemele rupte. Eu m-am calicit la inceput si pana nu le-am inlocuit pe toate cu unele noi, panourile nu s-au fixat ca la inceput.
Intr-un final am trecut la portbagaj, iar aici pentru ca imi ramasese STP din belsug am acoperit cam tot ce am putut. Ideal ar fi sa aplice si pe arcele rotilor spate, dar eram prea obosit sa mai scot ornamentele ce ar presupune in prealabil demontarea banchetei spate. Nu e mare stiinta, dar pur si simplu nu am mai avut energie. Pun totusi schemele de demontare in caz ca doreste cineva sa se aventureze.
Rezultatele sunt mai bune decat ma asteptam. In primul rand zgomotul la rulare este sensibil mai redus, portierele au un sunet mai "plin" la inchidere si surprinzator (pentru mine) sistemul audio stock a prins viata. In privinta celui din urma probabil a contat foarte mult buretele fonoabsorbant care mai taie din inalte si astfel basul este mai pronuntat. Ceea ce e foarte bine daca o arzi la volan pe electronica si hip-hop, dar mai putin bine daca iti plac metalele. Chiar si asa se rezolva totul din egalizator si per total e alta viata. Mai mult, actuatorul de sunet are un "mrrr" de mi-e mai mare dragul. Stiu, e fake, dar e un fake pe care acum il accept fara comentarii.
Alta observatie pe care vreau sa o fac este ca eu am facut lucrarea in doua etape, iar dupa ce am terminat cu portierele fata am iesit la un drum de test. Exceptand imbunatatirile din partea sistemului audio, nu am observat altceva pozitiv. In schimb se auzeau mult mai pronuntat zgomotele din spatele masinii, ceea ce m-a convins ca nu merge cu jumatati de masura si ca trebuie sa continui cu restul. Sigur, cine se baga la vibroantifonarea podelei si a compartimentului motor va avea un castig maxim, dar aici lucrurile se complica.
Ei si daca tot ati avut rabdare sa cititi pana aici, imi permit sa ma laud si cu un lustruit de chedere cu spray special Wurth si un frecat cu Biocarpet al plasei de la trapa care inainte arata cam asa...
Dupa operatiue arata mult mai bine, dar m-a prins noaptea si nu am mai facut poze. M-am dus sa beau o bere in cinstea mea si a leutului meu.