După cum ştim, motoarele cu ardere internă funcţionează cel mai bine la temperatura lor de lucru decisă de fabricant, la care arderea, ungerea pieselor în mişcare, forţele de frecare între diverse componente, funcţionarea catalizatorului sunt cât mai aproape de parametrii optimi. Uzura motorului apare în principal în primele minute de funcţionare, când şi consumul de carburant şi noxele sunt mult peste valorile normale. (Din acest motiv, drumurile foarte scurte sunt o pacoste pentru motor şi alte subansamble.)
Toyota a conceput pentru Prius un sistem de preîncălzire a motorului, sub forma unui rezervor-termos în care o parte a lichidului de răcire este păstrat cald, pentru a fi reintrodus în blocul motor la pornire.
Evident, un astfel de sistem nu poate fi reprodus exact pentru motoarele noastre, deoarece ar necesita un nou circuit (pompă, conducte, borcanul-termos etc) combinat cu cel de răcire montat din fabrică.
Însă motorul 1.8T (blocul 06A xxx xxx cu pompă de apă internă) este prevăzut de fabricant cu o facilitate care ne ajută: rezervorul ("borcanul") de expansiune comunică direct cu blocul, nu cu radiatorul. Motivul îl reprezintă acţionarea pompei de apă de către cureaua de distribuţie - deoarece pompa se schimbă o dată cu kitul de distribuţie şi reumplerea cu lichid de răcire se face prin "borcan", este necesar ca imediat după pornirea motorului pompa să se aprovizioneze cu lichid din "borcan", altfel ar merge fără lichid şi s-ar gripa.
Astfel, "borcanul" este reumplut printr-o conductă care vine în partea superioară, iar conducta de jos (care se combină într-un Y cu conducta care aduce lichidul de răcire de la axul turbinei) aduce lichid de răcire în blocul motor, în dreptul pompei. Termostatul este montat altundeva, la îmbinarea conductei inferioare care merge la radiator.
Capacitatea borcanului este puţin peste 1 litru (umplut până la îmbinarea din mijloc, poate 1,5 litri dacă este umplut mai mult, lăsând şi spaţiu pentru expansiune). Dacă acest lichid ar fi menţinut la 90 de grade, pompa l-ar răspândi rapid în bloc, ajutând la o încălzire mult mai rapidă a motorului.
Încălzirea motorului 100% stock se face (în condiţii de iarnă) în 10-15 minute de condus după o pauză de o noapte şi 8-10 minute de condus dacă motorul a stat doar câteva ore de la ultima cursă.
Primul test: am înfăşurat borcanul cu un izolator foarte bun Eurobatex - cauciuc spumos. Proprietăţile termoizolante ale acestui material, conform datelor fabricantului, se apropie de ale aerogelului.
Rezultate:
Ora 18:05 - motorul se opreşte. Temperatura exterioară 4°C. Totul fierbinte.
Ora 21:47 - temperatura exterioară -1°C. Blocul motor: rece. Radiatorul şi conductele: reci ca gheaţa. Lichidul din borcan: aproape la fel de fierbinte.
Ora 00:06 - temperatura exterioară -1°C. Blocul motor, radiatorul, conductele: reci ca gheaţa. Lichidul din borcan călduţ.
După cum se vede, termoizolarea poate menţine o cantitate de lichid de răcire cald cel puţin 6 ore şi poate mai mult.
Am desprins borcanul din şuruburi şi l-am izolat cât am putut de bine cu Eurobatex, lipit pe suprafaţa din plastic, acoperindu-l în întregime, cu excepţia unei fante pentru a vedea nivelul lichidului, acoperită şi ea cu o fâşie mobilă din acelaşi material. Căldura se pierde în principal prin capac, materialul izolant după ceva timp de staţionare este aproape rece la exterior.
Testul 1: Temperatura exterioară 6°C. Timp de încălzire: 2 minute până la atingerea primei linii de pe cadran (70°C?), puţin peste 3 minute până la 90°C.
Testul 2: Temperatura exterioară 0-3°C. Timp de staţionare: 5 ore. Timp de încălzire până la atingerea primei linii de pe cadran (70°C?) 4-4:30 minute, aproape 7 minute până la 90°C.
Testul 3: Temperatura exterioară 10-13°C. Timp de staţionare: o noapte. Timp de încălzire până la 90°C: 4 minute.
Testul 4: Temperatura exterioară 7°C. Timp de staţionare: 3 ore în service. Timp de încălzire până la 90°C: câteva zeci de secunde.
Sonda de temperatură se află exact în partea opusă a blocului (stânga) deci nu este influenţată.
Astfel putem câştiga mai multe minute din timpul de încălzire al motorului, cu o mică reducere a consumului de carburant şi a uzurii motorului.
Sistemul folosit de Prius permite încălzirea motorului în 1:30-2 minute, deoarece "termosul" este separat, mai bine izolat, are o capacitate dublă sau triplă, o pompă electrică separată şi pompează lichidul în chiulasă, nu în bloc.
O versiune a prezentului mesaj a mai fost postată şi pe seatcupra.net.
~Nautilus