Deoarece sunt in plin proces de upgrade de frane am cautat pe net tot ce se putea despre asa ceva. Asa ca:
Dimensiuni OEM pe platforma asta:
VW Golf R32 | Audi TT 3.2 Quattro
Fata 334mm x 32mm discuri din 2 bucati ventilate, Etrier cu 2 pistoane
Spate 256mm x 22mm ventilate, etrier Lucas
Seat Leon Cupra R
Fata 323mm x 28mm discuri ventilate, etrier cu 4 pistoane Brembo
Spate 256mm x 22mm ventilate, etrier Lucas
Audi TT-Quattro (225hp) | VW Golf GTI Anniversary | Skoda Octavia VRS | VW Golf V5 170 | VW Golf V6 4 Motion
Fata 312mm x 25mm Discuri ventilate, etrier ATE
Spate 256mm x 22mm ventilate, etrier Lucas
Audi TT (180hp)
Fata 312mm x 25mm Discuri ventilate, etrier ATE
Spate 232mm x 9mm Discuri solide
Golf GTI 1.8T | Golf 130/150 TDI | Seat Leon 130/150 TDI and 1.8T
Fata 288mm x 25mm Discuri ventilate, etrier ATE
Spate 232mm x 9mm Discuri solide
2.0 8v | TDI 115 | TDI 110 | TDI 100 | TDI 90
Fata 280mm x 22mm Discuri ventilate, etrier integrat in fuzeta
Spate 232mm x 9mm Discuri solide
Golf 1.4 16V | Golf 1.6 16v | Golf 1.6 8v | SDI
Fata 256mm x 22mm Discuri ventilate
Spate 232mm x 9mm Discuri solide
Putin despre discuri
Capacitatea de energie termică(traducere aproximativa)
Sau mai bine zis cata calduta poate absorbi discul pana temperatura devine prea mare si duce la fading. Masa discului este direct proportionala cu absorbtia caldurii. Adica un disc mai usor va absorbi mai putina caldura decat un disc mai greu.
Solide vs Ventilate
Discurile ventilate sunt goale cu fante interne. Acest lucru mareste suprafata discului si permite aerului sa raceasca masa discului mai bine. Un disc de 5Kg ventilat se va raci mai repede decat un disc de 5Kg solid. In multe cazuri un disc ventilat
poate cantari mai putin decat un disc solid si poate produce o franare mai buna doar datorita racirii.
Fante drepte sau curbate
Fantele din discurile ventilate ofera integritate structurala discului cat si racire. Sunt 2 stiluri:
Drepte - sunt cele mai comune pentru ca sunt cele mai usor de fabricat
Curbate - sunt gasite in discuri mai "performante", ofera o racire mai buna
Aer
La discurile solide aerul circula pe suprafata discului, aceeasi suprafata ca si placutele.
La discurile ventilate o cantitate destul de mare trece si prin interior. Deoarece discul se roteste atat de repede, acesta creeaza un vid si aerul este absorbit in centrul discului si aruncat pe margini urmarind modelul fantelor.
Discuri gaurite
Principalul scop al gaurilor din discuri nu este acela de a le raci mai bine, cum crede multa lume, ci de a reduce greutatea.
Gaurelele pot lasa praful de pe placute si gazele sa treaca prin ele dar asta nu inseamna ca trebuie cumparate fix din cauza asta.
Multe masini(Porsche, Mercedes AMG etc) vin din fabrica cu discuri gaurite. In acest caz gaurelele sunt mai mult design decat performanta. La fel ca vopseaua rosie, galbena, verde de pe etrieri.
Discurile gaurite, de obicei, consuma placutele de frana mai repede decat cele drepte si produc mai mult praf.
Discurile gaurite au o durata de viata mai scurta decat cele drepte si tind sa produca fisuri/crapaturi.
Discuri striate
Striatiile sunt perfecte pentru a indeparta apa si noroiul de pe suprafata discului dar nu fac o mare diferenta in franarea de "strada".
Aceste consuma placutele si produc praf la fel de mult ca cele gaurite desi se spune ca acestea nu fac "santuri" in placute ci sunt mai uniforme.
Discuri din 2 bucati
Acestea au avantajul clar de a avea o greutate redusa(in timp ce pastreaza aceeasi absorbtie a caldurii) si o racire mai buna datorata centrului deschis.
Din pacate pretul lor este unul destul de prohibitiv si nu fac mare diferenta pe strada. Pentru curse, in schimb,sunt perfecte!
Discuri normale/drepte
Sunt ideale pentru majoritatea celor care nu merg la curse.
Brand vs no-name
De ce sa platesti dublu pentru Brembo cand poti sa-ti iei... Zimmerman? Cam nici un motiv. Isi fac treaba la fel de bine. Pastreaza banii pentru placute si lichid de frana.
Discuri carbon/ceramice etc
Sunt perfecte pentru curse datorita greutatii reduse si rezistentei la temperaturi foarte mari fara fading.
Sunt la fel de inutile pe strada ca cele din 2 bucati atat datorita pretului cat si consumul de placute mai rapid. Plus... scartaie ca dracu!
Specialist Discs (carbon, carbon-ceramic, carbon-kevlar, etc.)
Furtune metalice
Acestea nu se umfla sub presiune reducand distanta pedalei si marind, astfel, forta transmisa franelor.
Lichid de frana
Poate cel mai ieftin si cel mai ignorat upgrade la sistemul de franare. cu cat lichidul de frana e mai vechi cu atat a absorbit mai multa apa si punctul de fierbere s-a redus considerabil. Asta duce la aparitia fading-ului mult mai repede.
Acesta ar trebui schimbat minim o data la 2 ani si unul mai... "racing" are punctul de fierbere mai ridicat, vascozitate mai mica si o rezistenta mai mare la absorbtia apei. Unii spun ca rezistenta la absorbtia apei duce la coroziunea accelerata
a sistemului. Atata timp cat lichidul se schimba regulat acest lucru nu are cum, de ce si nu va aparea.
Placute
Brand-uri sunt destule pe piata: EBC, Mintex, Tarox, Pagid, Brembo, Ferodo etc
Majoritatea sunt pur si simplu... mai bune:) si infunctie de ce alegeti si in functie de ce alegeti beneficiile ar fi franare mai buna, mai putin praf eliminat etc.
majoritatea producatorilor au diferite nivele de agresivitate:
FERODO:
DS 2000(street)
DS 2500(fast street)
DS 3000(race)
EBC:
Blackstuff - standard
Greenstuff - street
EBC Redstuff - fast street
Yellowstuff - race
Cu cat mai spre "race" sunt placutele cu atat vor genera mai mult praf, vibratii si zgomot. Placutele "race" trebuie incalzite bine inainte de a putea fi folosite ceea ce la face inutile pentru oras. O frana violenta in parcare nu ajunge.
Placute mai bune vor face o mare diferenta asupra franarii si la un pret nu foarte mare fata de cele standard.
Distributia franei
Din fabrica majoritatea masinilor nu impart puterea franelor 50/50 intre fata si spate. Deoarece pe franare majoritatea greutatii este transferata pe fata si rotile fata au mai multa tractiune. De aici o distributie a puterii de franare de aproape 70/30 fata/spate ceea ce duce la franari controlate si distante de franare mai mici. Cei care upgradeaza si spatele o fac in principal din motive pur estetice(pentru masini cu putere redusa <300Hp, peste 300Hp e cu totul alta mancare de peste).
Mai mare nu e neaparat mai bine
Atunci cand punem frane mai mari, adaugam greutate(in unele cazuri multa) la roata ceea ce poate duce la o putere la roata a motorului mai mica.
Cel mai simplu upgrade este cel de la 288 la 312(si cel mai indicat) pentru care nu e nevoie decat de carrier si disc(etrierul este acelasi). Dar asta se recomanda masinilor remapate tocmai pentru a nu reduce puterea la roata a motorului. Conversia la 312 NU este indicata pe un 1.4 de exemplu. Conversia adauga multa greutate pe fiecare roata, plus ca pentru 312 trebuie minim jante de 16, ceea ce adauga si mai multa greutate si output-ul motorului se va reduce la roata.
Pentru aceste masini cel mai bun upgrade consta in placute si lichid de frana bun.
Upgrade fata:
Daca treceti de la 288 la 312 aveti nevoie de:
Left brake caliper housing 1U0 615 123 -- 1,378.23 RON COMANDA
Right brake caliper housing 1U0 615 124 -- 796.17 RON COMANDA
Brake disc (ventilated) 8N0 615 301 A - Pair
1 set: brake pads with wear indicator for disc brake 1J0 698 151 M
Brake carrier with pad retaining pin 1U0 615 125 - Pair -- -- 443.05 RON COMANDA
Brake hose 1J0 611 701 G - Pair -- 101.14
Si cei care nu au 288(eu de exemplu am 280) mai au nevoie de:
Wheel bearing housing left 6Q0 407 255 S -- 685.59
Wheel bearing housing right 6Q0 407 256 S -- 680.29
Wheel hub with bearing 72mm 6Q0 407 621 AJ - Pair -- 518.72
Preturile sunt vechi de 2 saptamani la data scrierii post-ului, luate de la PBA. Codurile sunt cele de Skoda vRS. Veti observa ca nu sunt preturi pentru placute si discuri. Adica eu nu mi-am ascultat sfaturile pe care le scriu aici si imi voi lua
discuri aftermarket. Dar la mine motivul este pur estetic
Upgrade spate:
256mm Rear splash Guards 1J0615609 & 1J0615610
256mm Caliper Carrier right 1JO 615 425 E
256mm Caliper Carrier left 1JO 615 426 E
256mm Caliper right 8NO 615 424 C
256mm Caliper left 8NO 615 423 C
256mm Discs 8LO 615 601
256mm OEM Pads 4BO 698 451
Rear Wheel hub with bearing 1JO 501 477 A
La acestea nu am preturi din pacate. Eu, din fericire, am reusit sa iau sistemul de franare de pe o Octavia I vRS la preturi mult mai decente decat acestea. Dupa ce il voi monta, ceea ce ar trebui sa se intample saptamana viitoare,
voi posta si poze cu el pe masina si diferenta dintre 280 si 312(fata) cat si 232 si 256(spate).
Sper ca am inclus tot aici. Va rog sa ma completati/corectati daca e nevoie!
Despre upgrade-ul la sisteme aftermarket sau pe platforma de 1P cel mai bun este postul lui Fuscobal de aici:
http://vwforum.v w/index.php?showtopic=50768
Sper sa nu se supere nimeni ca pun un link catre un alt forum!