Eu cand nu sunt in tara conduc o masina echipata cu asa ceva.
Asta e cea mai buna anvelopa de iarna pentru publicul larg. Punct.
Cum vorbim de Romania unde nu se cumpara asa ceva, cred ca la noi principalul criteriu in alegerea anvelopelor de iarna il reprezinta pretul de achizitie. De unde si predispozitia de a achizitiona o anvelopa de dimensiuni mai mici fata de cea de vara cu care a venit masina din fabrica. Pentru ca sunt in primul rand mai ieftine.
Daca pretul nu reprezinta o bariera, nu vad nici o justificare pentru a avea o anvelopa de dimensiuni mai mici fata de cea de vara. Multi dintre voi aveti dreptate punctual in ceea ce ziceti.
De exemplu o anvelopa mai ingusta e mai buna pe zapada afanata. Atentie, pentru ca reuseste sa disloce o cantitate mai mare de zapada, nu pentru ca ajunge la asfalt mai repede. Sau o anvelopa mai lata va acvaplana mai repede decat una ingusta, in conditii identice. Pentru ca presiunea la suprafata apei este mai mica in cazul anvelopei mai late. Sau o anvelopa mai lata ofera o aderenta mai buna decat una ingusta datorita suprafetei de contact mai mari.
Dar, din punct de vedere al confortului, o anvelopa de iarna de aceeasi dimensiune cu una de vara nu rigidizeaza masina. Din contra, ar trebui chiar sa se observe o imbunatatire, deoarece compozitia cauciucului dintr-o anvelopa de iarna ii confera acesteia o elasticitate mai mare. Pe gheata si zapada foarte bine compactata toate anvelopele, indiferent de marime, se comporta cam la fel, adica slab spre prost. De unde si mirarea colegului scuba ca a pierdut aderenta pe gheata cu ale sale Nokian WRD4 (foarte bune de altfel). In cazuri dintr-astea te ajuta norocul, ABS-ul/ ESP-ul si masa totala a autovehiculului care influenteaza frecarea prin alunecare. Deci daca faci balet pe gheata, cu cat e mai grea masina, cu atat se opreste mai repede. Latimea anvelopei nu conteaza.
Insa ma intreb cati se gandesc in mod real care sunt conditiile in care vor circula in timpul iernii. De exemplu din trei luni de iarna calendaristica in Romania eu as zice ca maxim o saptamana poti da peste zapada afanata (10-20cm), vreo 2-3 saptamani conditii de zapada batatorita(0-5cm), 4 de asfalt ud/ zapada topita si inca 4 de asfalt uscat. Vorbesc de o medie, nu de valori extreme. De asta cred ca trebuie cautata o anvelopa echilibrata care sa deserveasca majoritatea situatiilor ce ar putea fi intalnite. Pentru restul de 1% exista CASCO. Multi iau ad-literam termenul de "anvelopa de iarna" si cauta ceva cu care sa urce pe partie la cota 2000, eu insa cred ca majoritatea dintre noi are nevoie de o "anvelopa de flescaraie".