Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

tuning si setari - ce pierzi si ce castigi (la extreme)

08 Ian 2010, 12:34

In urma ideei lansate de grecutzu2005, si la cererea altor forumisti, am deschis acest topic incercand sa contribuim la clarificarea unor chestiuni din ce in ce mai importante pentru posesorii de autoturisme, asaltati din toate directiile de informatii nefiltrate privind tuningul auto si setarile posibile asupra componentelor si sistemelor autoturismelor.
Premisa este urmatoarea:
Ințelegerea exactă a scopului utilizării metodelor posibile de tuning pare să sufere de o lipsă de informații corecte: se vorbește foarte mult și aproape la unison doar despre avantajele oferite de tuning-ul auto, fără să se cunoască dezavantajele posibile, datorate unor decizii incorecte. Rândurile care urmează încearcă să prezinte efectele modificărilor autoturismului folosind un ton realist, nepărtinitor, exact, menit să suplimenteze informațiile uneori incomplete care se vehiculează în domeniului tuning-ului auto.
Informațiile care urmează se vor concentra pe partea de tuning referitoare la imbunătățirea performanțelor autovehiculului. Partea estetică, deși de mare importanță (și de mare impact în domeniu) nu face obiectul acestui capitol, datorită faptului că nu implică modificări notabile în ceea ce privește caracteristicile de manevrabilitate și de siguranță ale autovehiculului. În acest domeniu, doar gustul personal și simțul estetic pot fi factorii de apreciere a modificărilor. Poate fi subiectul altui topic.
Asteptam comentarii, opinii, experiente personale, orice informatie care poate ajuta cititorii acestui topic sa inteleaga mai bine ce castigi, dar si ce poti pierde, cand decizi sa faci modificari ale propriei masini.
Ultima oară modificat 08 Ian 2010, 12:43 de către daimio, modificat 1 dată în total.
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: tuning si setari - ce pierzi si ce castigi (la extreme)

08 Ian 2010, 12:40

bai sunt grecutzu 2005 :P
acuma ma pun pe citit :lol:
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: tuning si setari - ce pierzi si ce castigi (la extreme)

08 Ian 2010, 12:42

Felicitari Norin si Grecutzus. Sunt aici cu voi, numai sa dati un semn si am si intrat :D
Propun sa luam pe rand fiecare fel de upgrade, prin tuning si setari inteleg performance tuning si nu tuning audio sau tuning al caroseriei (exterior) sau poate mici ajustari (aripa deportanta - eleron etc.)

Astept tonul, sa imi dau cu parerea :D

PS Testat pe propria-mi piele, pot sa spun ca Performance Tuning implica si un disconfort ridicat, in special izvorat din modificarile de la nivelul suspensiilor / anvelopelor, tot ceea ce inseamna tren de rulare.
Ultima oară modificat 08 Ian 2010, 12:45 de către Nicky, modificat 1 dată în total.
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: tuning si setari - ce pierzi si ce castigi (la extreme)

08 Ian 2010, 12:44

eu zic sa o luam incet incet de la exterior si sa intram spre interior. cu toate ca nu sunt foarte multe de vorbit la exterior dar cateva aspecte care te pot ajuta sunt. cum a zis nicky... dar rotile cred ca intra la directie nu la look si la stabilitate :) acuma depinde.
prizele de aer si eleronul sunt cele mai de pretuit la exteriro cred. :)
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: tuning si setari - ce pierzi si ce castigi (la extreme)

08 Ian 2010, 12:47

Baieti, am eu o obsesie...
Asa incat, iata primul post mai consistent, ca sa lamurim lucrurile, nu de alta...
Iertati si voi...

Șoferul

Deși în general nu este considerat ca un factor ce afectează dinamica autovehiculului, șoferul este unul dintre factorii cei mai importanți. Șoferul este cel care determină și controlează când au loc modificările în echilibrul dinamic pe parcursul deplasării unui autovehicul, prin modul și momentele în care acționează asupra comenzilor autovehiculului. Și, cel puțin în parte, controlează cât de rapid au loc aceste evenimente dinamice, prin modul – mai rafinat sau mai abrupt – în care efectuează aceste comenzi. După cum am văzut, foarte mulți șoferi, datorită modului agresiv în care folosesc comenzile, generează un dezechilibru dinamic semnificativ în deplasare, ceea ce afectează performanțele generale ale autoturismului. Deși concluzia imediată a unui șofer lipsit de experiență va fi că mașina pe care o conduce nu se ridică la nivelul de performanță dorit de el și, în consecință, trebuie să facă obiectul unor modificări (tuning) pentru a corespunde doleanțelor sale, adevărul poate să nu fie acesta. În sensul că același autoturism, condus de un șofer mai experimentat, poate să demonstreze calități dinamice care nu au putut fi evidențiate prin stilul de condus al primului șofer.
Acest fenomen este, în realitate, foarte răspândit. Majoritatea posesorilor de autoturisme modificate au optat pentru îmbunătățirea performanțelor mașinii înainte de a-și îmbunătății propriile performanțe în conducerea unui autoturism. Cu riscul de a supăra poate pe mulți dintre cititorii acestui capitol, afirmăm că, din toate punctele de vedere, ”tuning-ul” șoferului trebuie să preceadă tuning-ul mașinii. Există foarte multe argumente care să susțină această afirmație. Printre cele mai importante stă realitatea faptului că, în cvasi-majoritatea cazurilor, șoferul modern, produs al școlilor de șoferi obișnuite, nu posedă calitățile, cunoștințele și experiența necesare pentru conducerea unui autovehicul ”la limita” sau cel puțin ”spre limita” capacităților dinamice ale acestuia.
Mai mult decât atât, această lipsă de educație privind dinamica unui autoturism duce la decizii greșite în privința tipului de modificare dorită. Astfel, una dintre erorile cele mai des întâlnite în privința tuning-ului auto este dorința aproape generală de a modifica performanțele motorului, prin mărirea puterii și a cuplului-motor. Orice pilot, indiferent de tipul de competiție auto la care paticipă, va spune că ”puterea nu înseamnă nimic fără control”. În majoritatea cazurilor chiar, plusul de putere nesusținut de un plus de echilibru dinamic obținut prin modificarea celorlalte componente sau sisteme, duce nu numai la pierderea de performanță în general, ci chiar la o descreștere dramatică a siguranței în deplasare. Din nou, o decizie venită din lipsa de educație în domeniu poate genera urmări dintre cele mai grave.

Parerea mea e ca nu e off-topic.
Astept comentarii!
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: tuning si setari - ce pierzi si ce castigi (la extreme)

08 Ian 2010, 12:58

Nu ziceti nimic, oameni buni?
Ca apoi trecem si la fieraraie...
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: tuning si setari - ce pierzi si ce castigi (la extreme)

08 Ian 2010, 13:00

ok.... sa le luam pe rand.

sunt deacord cu tine aproape in toate privintele. dar in unele nu prea.
sa o luam pe rand
ne legam doar de tuning la motor. marire cp si nm. :)
uni isi modifica masina pentru liniute altceva nu au in cap aici nu le trebuie cine stie ce cunostinte pentru a conduce masina doar sa schimbe vitezele cat mai repede.
restu soferilor modifica masina pentru . aici cred ca sunt 2 categori de soferi.
1. care le place sa modifice dar nu prea folosesc toata puterea motorului. nici macar acea putere stock.
2 sunt cei frustrati care ii depasesti ori de cate ori ii intalnesti si cu o masina cu 10 20 de cai mai tare. si eu cred ca masina nu poate duce mai mult si isi modifica masina pentru ca sunt niste frustrati.
a si a 3 a sunt cateogriile care le place foarte mult motorsportul si isi modifica masina. si dupa aia incearca sa o invete gata modificata. :)
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro

 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: tuning si setari - ce pierzi si ce castigi (la extreme)

08 Ian 2010, 13:03

Un bun prieten de-al meu, Dl. Viorel Velcea, a zis o vorba mare mai demult

"Cap, mana, masina - in ordinea asta"

Asa cum zici si tu, Norin, degeaba ai sute de cai daca te infigi in primul stalp imediat ce ai iesit de la Resoftari. Dar, pe de alta parte, sunt unii pasionati exclusiv de autostrazi si viteza, ei fiind strict interesati de reprizele de demaraj cu volanul drept, unde soferul are aport minim in comportamentul masinii (tine de volan drept si blana orbitoare) :lol: :lol: :lol:

Nu trebuie acuzat nimeni de nimic, doar ca asa ar trebui sa inceapa un tuning de calitate, cu soferul. Ii dam un Lamborghini unui incepator mai plin de viata si vedem ce face cu el (ori incepatorul cu Lambo, ori Lambo cu incepatorul)
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: tuning si setari - ce pierzi si ce castigi (la extreme)

08 Ian 2010, 13:06

eu am masina stock :D inca o invat :P
si nu mai vreau liniute. asta ma invatat nicky. :) mersi.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: tuning si setari - ce pierzi si ce castigi (la extreme)

08 Ian 2010, 13:07

Grecutzule, chestia cu marirea puterii era doar un exemplu care mi s-a parut mie mai elocvent.
La fel se poate intampla si cu modificarile la roti, la suspensie, la alte cele.
Cred ca ai dreptate, apropos de tipurile de soferi.
Da' am vrut sa lamurim problema asta a soferului din start, sa putem trece apoi mai departe.
Tu stii mai bine ca oricine cat conteaza soferul si cat influenteaza el, prin comportamentul lui la volan, performantele masinii. Ideea generala conta. Poate ca n-am dat cel mai bun exemplu.
Pe de alta parte, chiar daca sunt pasionati exclusiv de liniute, tre sa mearga cu masina si pe drum. Si tre sa ia si curbe.
Nu?
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: tuning si setari - ce pierzi si ce castigi (la extreme)

08 Ian 2010, 13:11

da Norin. dar pot sa le ia si la 60 la ora nu la 120 :D
sti ce am observat eu.
stau la semafor si vine cate un idiot de ala care se pune langa mine cu o blonda in dreapta si se uita ca prostu la mine si nu ma vede ca am folie neagra si nu se vede absolut nimic prin geam de afara dar eu il vad. si o ambaleaza de ii sar capacele la masina. :) cateodata ma mai enervez si eu si plec inaintea lui dar deobicei plec deodata cu el si stau langa el pana nu mai are unde sa se bage. :) sa vezi atunci cand il astept la urmatoru semafor ce senzatie are. ca tot nu ma vede prin folie si eu rad de ma prapadesc :lol:
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: tuning si setari - ce pierzi si ce castigi (la extreme)

08 Ian 2010, 13:18

Trebui sa plec pentru cateva ore.
Va las o a doua introducere, necesara, cred eu, pentru dezvoltarea ulterioara a topicului. Adica, unele

Consideratii generale asupra manevrabilitatii autoturismului

Modificările la nivelul sistemelor de direcție, de suspensie, de frânare, modificările șasiului și ale performanțelor motorului, toate acestea vor îmbunătăți caracteristicile generale ale autoturismului. Dar aceste modificări pot, în aceeași măsură, să afecteze dramatic siguranța deplasării, dacă nu sunt efectuate corect. În general, modificările la nivelul sistemelor de direcție, de suspensie, de frânare și modificările șasiului sunt dorite pentru a îmbunătăți manevrabilitatea autoturismului. Dar ce înseamnă, de fapt, această manevrabilitate?
Pentru unii, manevrabilitatea este un sentiment. Sentimentul de siguranță dat de un autoturism cu valențe sportive, utilizat de un șofer cu valențe sportive. Pentru alții, manevrabilitatea înseamnă ”răspunsul” autoturismului la comenzile date.
În realitate, manevrabilitatea înseamnă mai mult decât un simplu sentiment sau rapiditatea răspunsului la comenzi. Manevrabilitatea este compusul dintre o aderență ridicată utilizată pentru accelerare, frânare și bracaj, un ”răspuns” mai rapid la comenzile șoferului, un echilibru dinamic crescut în situații ”la limită”. Deci manevrabilitatea este mai mult decât suma alăturării acestor calități.
Un autoturism cu manevrabilitate ridicată are trei caracteristici principale: în primul rând, va folosi maximumul de aderență oferit de pneuri, în orice situație dată. În al doilea rând, va avea un echilibru corect, în ceea ce privește distribuția maselor pe punțile față și spate. În al treilea rând, va oferi un răspuns aproape instantaneu la comenzile șoferului în ceea ce privește accelerarea, frânarea și bracajul.
Aderența maximă implică pneuri performante, dar acestea își pot demonstra calitățile doar dacă au un contact perfect cu suprafața drumului. Iar ceea ce crează acest contact este o combinație dintre: rigiditatea flancului anvelopei, geometria suspensiei, abilitatea arcurilor și amortizoarelor de a menține pneurile în contact permanent cu drumul indiferent de gropi și denivelări, gradul de rezistență la ruliu al caroseriei asigurat de barele anti-ruliu și de arcuri, și de rigiditatea bucșilor folosite. După cum vedeți, o bună aderență necesită mult mai mult decât jante mai mari sau alte anvelope.
Manevrabilitatea superioară implică un echilibru corect al aderenței între punți. Cea mai mare infuență în privința acestui echilibru o are rezistența la ruliu a punții față comparativ cu rezistența la ruliu a punții spate. Echilibrul setărilor arcurilor și a barelor anti-ruliu sunt de cea mai mare importanță în acest caz. Pentru că, dacă se mărește rezistența la ruliu (prin utilizarea unor arcuri mai tari și a unei bare anti-ruliu cu joc mic) pe puntea față, un autoturism cu un comportament inițial neutru poate deveni subvirator. Dacă aceleași modificări se fac pentru puntea spate, același autoturism poate deveni supravirator. De aceea se recomandă folosirea unui set complet de arcuri și bare anti-ruliu ale unui producător și nu folosirea pieselor separate; misiunea unui astfel de set este de a controla ruliul caroseriei și de a asigura echilibrul optim între ruliul punții față și ruliul punții spate astfel încât comportamentul autoturismului să devină sau să rămână neutru.
A treia caracteristică a manevrabilității este ”răspunsul” autoturismului la comenzile șoferului. Deși creșterea durității arcurilor, a barelor anti-ruliu, a bucșilor și folosirea pneurilor cu flanc redus îmbunătățesc foarte mult manevrabilitatea, de cea mai mare importanță în acest caz sunt amortizoarele corect alese. Amortizoarele mai dure îmbunătățesc manevrabilitatea, dar până la un punct. Amortizoarele prea dure vor face roțile să piardă aderența la trecerea peste denivelări, afectând astfel aderența și implicit manevrabilitatea autoturismului.
În concluzie, gradul de corectitudine în privința modificărilor suspensiei este dat de: folosirea componentelor compatibile cu tipul și modelul autoturismului, caracteristicile drumurilor pe care va rula autoturismul modificat, gradul de performanță căutat prin modificările dorite (implicit tipul de utilizare al autoturismului) și chiar stilul de condus al șoferului. Modificările prost alese vor afecta inevitabil echilibrul și aderența în viraje, manevrabilitatea în ansamblu, în aceeași măsură în care vor afecta confortul în deplasare.
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: tuning si setari - ce pierzi si ce castigi (la extreme)

08 Ian 2010, 13:34

Da dar din cate stiu eu sunt unele firme de exemplu arcuri de la o firma si telescoape de la alta firma care isi fac treaba foarte bine decat daca ar fi de la aceeasi firma. :)
inteleg ca prin modificarea directiei ar trebui sa luam in calcul arcuri telescoape si bara anti ruliu. si cam atat. fata spate. :)
cred ca si barile alea de rigidizare sau cum le zice folosesc la ceva. :) dar si alea trebuie reglate intr-un anumit fel. :)
eu cred ca cel mai bine este sa incepi sa modifici masina usor usor... dar dupa ce ai invatat ce poate sa faca masina stock. pentru ca altfel nu vei simti nici o diferenta. si vei zice ca asa sta masina. si cand te vei sui intr-o masina la fel ca a ta dar stock (a ta find modificata) vei zice ca nu e bine conceputa. si te vei simti oarecum incapabil de a duce masina la capacitatile ei maxime.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
Avatar utilizator
bebitz
Mesaje: 389
Membru din: 21 Sep 2008, 10:14
Localitate: Ploiesti

Re: tuning si setari - ce pierzi si ce castigi (la extreme)

08 Ian 2010, 13:38

e corect cu ce spuneti voi,dar nu e corect ca-i acuzati pe cei ce-si fac chip tuning.Pana la urma toate lumea stie ca motoarele stoc nu dau tot ce se poate din ele.E o chestie de marketing a industriei auto(de exemplu cu ce e diferit un 1.5dci 70 cp fata de 1.5dci 85 cp de la renault?)in afara de soft nu difera cu nimic.In concluzie cat de mult poate sa influenteze negativ comportamentul masini maxim 40 cp in plus(vb in cazul motoarelor diesel)?
White Ibiza ;1.2 70 cp
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: tuning si setari - ce pierzi si ce castigi (la extreme)

08 Ian 2010, 13:42

eu zic ca cea ce faci cu un motor diesel de 75 de cai poti sa faci si cu unu care are 85 si unu care e modificat si ai 100 de cai. :) tot acelasi chestie este. sincer.
din cate am vazut pe strazile din romania bebitz multe masini tari nu s-au tinut dupa mine. cand aveam logan de 1.5 dci. l-am lasat pe unu in spate cu un C2.0 sau 2.2 nu stiu cat e exact motoru. :)
cu capra am lasat in urma AMG nu s-a mai tinut dupa mine pentru ca nu stia cum sa abordeze virajele. :)
am un prieten sta in curul meu cu un opel omega de 200 de cai motor de 3000 :) balena de aia mare. :) deci nu conteaza daca ai cu 40 de caluti in plus sau in minus. prima si prima data trebuie sa iti inveti masina si dupa aia sa incepi sa o modifici incet incet. :)
dar cum am zis sunt categori de soferi si de pasionati care nu ii condamn si imi place si ii admir cu ceea ce au facut la masinile lor.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator