Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 92
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

23 Noi 2009, 18:26

Nicky, ce inaltime ai?
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

23 Noi 2009, 18:31

1.77 m, 66 kg (mi-au zis ca e mai bine sa slabesc eu decat sa pun fibra de sticla, plexiglass etc. pe masina)
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

23 Noi 2009, 19:01

Eu sunt un pic mai inalt.
Te-am intrebat pentru ca eu nu prea reusesc a-mi reglez scaunul cum as vrea, pentru ca volanul, in pozitia de exterior maxim, este inca prea indepartat de mine sau, mai degraba, pedalele sunt prea aproape (am picioare prea lungi :( )

Oricum, chestia sta cam asa:
- trebuie sa-ti reglezi pozitia scaunului astfel incat sa stai "in scaun", si nu "pe scaun", adica trebuie sa ai o cat mai mare suprafata a corpului in contact cu scaunul. Zona asta este formata din: sezut (bazin), spatele coapselor, spatele tau, pana inclusiv la zona umerilor - ma rog, cat mai sus, deci cam tot ce poti folosi...
- actionarea ambreiajului nu trebuie sa necesite intinderea maxima a piciorului, ci trebuia ca aceasta intindere sa poata fi efectuata cu cel mai mic efort, iar in momentul de apasare maxima a pedalei de ambreiaj, intinderea piciorului sa nu antreneze miscari ale zonei lombare sau a bazinului. Este foarte importanta sprijinira corecta a spatelui in scaun. In caz contrar, apasarea pedalei va duce la o miscare inspre in spate a bazinului, spre spatar, cu riscul de a nu se produce debreierea completa.
- pozitionarea spatarului se va face urmarindu-se doua aspecte: campul vizual si distanta mainilor pana la volan.
- pentru reglarea acestei distante, se utilizeaza doua repere: pentru o conducere sportiva (sau un traseu virajat sau pe ploaie sau pe ceata), incheietura palmei (bratara de la ceas, cum ai zis tu), pozitie determinata cu spatele lipit de scaun si mana (incheietura) atingand cel mai inalt punct al volanului, iar pentru o conducere mai lejera, de autostrada, volanul va fi atins de interiorul palmei - deci spatarul mai indepartat de volan.

Se numeste "pozitionare evolutiva" (sau asa am numit-o eu in carte) cand, in functie de traseu, iti modifici pozitia pe scaun, pentru a beneficia fie de o vizibilitate mai buna, fie de o rapiditate mai mare a bracajului, fie un plus de comoditate in deplasare, in functie de context.

Foarte important, pozitionarea mainilor la 9 si 15 si circulatia mainilor pe volan.
De asemenea, ca regula generala, distanta corecta pana la volan primeaza in fata distantei corecte la pedale.

Mai mult, ca de obicei, in carte... si poze...
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

23 Noi 2009, 19:07

Foarte util si foarte bine explicat. Multumim!
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

23 Noi 2009, 19:09

Cu mare placere.
Bucuria mea este ca exista interes pentru discutii de genul acesta.
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

23 Noi 2009, 19:35

Pe de alta parte, chestiunea pozitionarii in scaun si distantele pana la volan si podul pedalier este mult mai importanta decat la prima vedere.
Ganditi-va doar la faptul ca acest contact ofera, de fapt, cel mai corect si mai complet feed-back al masinii inspre sofer.

Un sofer bun conduce cu "fundul" - e o expresie foarte adevarata.

Fara informatiile receptionate de sofer prin zonele aflate in contact direct cu masina - in primul rand prin scaun, apoi prin pedale (din nou, pedala falsa...) si volan, acesta nu ar avea prea mari sanse sa aprecieze o gramada de raspunsuri ale masinii la comenzile date: raspunsul franarii si accelerarii, intensitatea fortei centrifuge in viraj, derapajul uneia dintre punti (sau a ambelor, uneori), viteza, chiar si aderenta disponibila la un moment dat... si inca multe altele.

Ganditi-va cat ati intelege sau cat de corect ati aprecia rapiditatea franarii sau acceleratiile laterale de moment folosindu-va doar de simtul vizual...

In realitate, (fapt constientizat sau nu) toate comenzile date de catre sofer masinii, indiferent de care comenzi e vorba, sunt un raspuns, o reactie a soferului la informatiile primite de sofer din partea masinii (si de la mediul inconjurator si traficul existent, dar nu despre asta e vorba). Deci, calitatea informatiilor primite prin simturi de sofer trebuie sa fie foarte inalta - pentru a determina un raspuns cat mai corect al soferului la aceste informatii. Si, in acest context, simtul tactil devine de cea mai mare importanta. Vazul se ocupa de exterior si trafic, auzul are un rol destul de mic, deci simtul tactil face cam toata treaba in ce priveste receptionarea informatiilor transmise de masina, intr-un moment dat.
Concluzia: cu cat aceste informatii vor fi mai multe si receptionate corect, cu atat mai corecta va fi reactia soferului la situatia data. Cu cat vor fi mai proaste aceste informatii, cu atat reactia soferului va fi mai "neracordata" la situatia de moment: imperfecta, in contra-timp, exagerata sau de intensitate insuficienta etc.
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

23 Noi 2009, 19:44

daimio chestia cu abordarea virajelor este foarte discutabila. si mai ales a accelor de par. :) a conditiilor de drum. a gropilor care existain romania. si a mai multi factori (soferi care nu ai nici o treaba si se aventureaza pe sosea doar duminica)
am sa cumpar cartea cu prima ocazie pe care o scoti pe piata. :) dar sa sti ca trebuie sa dai si un autograf.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro

 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

23 Noi 2009, 19:55

daimio scrie:
De asemenea, ca regula generala, distanta corecta pana la volan primeaza in fata distantei corecte la pedale.

Mai mult, ca de obicei, in carte... si poze...


Banuiesc ca din reglajele volanului, se mai poate jongla pentru a face o distantare si mai eficienta pentru pedale.
Voiam sa te intreb daca e si vreo regula de genul...volanul reglat cat mai aproape de sofer si cat mai sus/jos posibil etc. Bineinteles cas asta depinde si de statura soferului, burta mai mult sua mai putin pronuntata etc.

Eu mi-am facut planul: o sa reglez intai scaunul cat sa ma simt bine si sa actionez cat mai bine pedalele, iar apoi o sa incerc sa jonglez cu reglajele volanului. Daca nu imi ies reglajele cu volanul, mai jonglez din scaun si apoi iar din volan pana obtin un rezultat cat mai aproape de ideal.

Inca o data multumiri! Interesanta chestia cu vizual-auditiv-tactil, felicitari!!!

P.S. Mai in gluma, mai in serios, sper sa nu publice altcineva o carte pe baza topicului de aici.
Poate ar fi o idee buna sa iti si rezervi un domeniu web pentru viitor, eventual sa inregistrezi la OSIM continutul cartii.
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

23 Noi 2009, 20:02

grecutzu2005 scrie:
daimio chestia cu abordarea virajelor este foarte discutabila. si mai ales a accelor de par. :) a conditiilor de drum. a gropilor care existain romania. si a mai multi factori (soferi care nu ai nici o treaba si se aventureaza pe sosea doar duminica)
am sa cumpar cartea cu prima ocazie pe care o scoti pe piata. :) dar sa sti ca trebuie sa dai si un autograf.


Sa stii ca, de fapt, asa cum exista posibilitatea de a explica - a descompune - orice tehnica de pilotaj, exista si posibilitatea descrierii unei modalitati teoretice de abordare a virajelor. Putin mai complexa, cuprinzand in mare chestiile pe care le-am enumerat mai sus. Teorie care se poate aplica cu foarte mare succes in practica.

Variabilele exista - cele pe care le-ai enumerat si tu, si inca cateva - dar caracteristicile de baza nu se modifica.

Deci, nu prea este discutabila: se accepta de toata lumea unele trasaturi universal valabile: traiectoria, succesiunea comenzilor, ca sa nu vorbim de schimbarea treptelor de viteza si franare etc., si apoi urmeaza variabilele: in primul rand aderenta, apoi temperamentul masinii (subvirator, supravirator sau netru), prezenta gropilor, a unor elemente care anuleaza apexul si afecteaza traiectoria etc. etc.

Se porneste deci de la general la particular: toate acele de par trebuie abordate asa:........., dar acesta are particularitatea ca........ si eu conduc o masina de tipul.......... si suprafata drumului e.............. si asa mai departe, detalii care modifica intrucatva teoria initiala, fara insa sa o anuleze.

Cat despre autograf, as fi fericit sa ajung sa am pe ce ti-l scrie. Si iti promit un autograf si de la Titi Aur, care poate o sa te bucure mai mult...
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

23 Noi 2009, 20:11

teoria ramane la baza nu a zis nimeni ca o anuleaza. dar era o discutie pe care bubu nu o intelegea. ca de ce stau eu cu picioru pe ambreaj pana la jumatea curbei ... si sa nu se creada ca la viteze astronomice. ceva intre 30 si 50 de km maxim. sa nu se creada ca am intrat in ac de par cu vreo 70 si stateam cu ambreajul calcat. ca asta ar trebui sa fiu nebun.
si aici ar fi mai multe cauze. 1 sa vreau sa franez cu frana de motor si putin cu frana de picior. sau sa accelerez si sa ii dau si putin avant la masina.
ca apexul curbei pe un drum public exista acolo cu o eroare de fiecare data (vorbind de acele de par) de cel putin 1 sau 3 metri. cred ca daca ratezi apexul curbei cu mai mult de 3 metri poti sa te duci in balari.
nu stiu acuma exact cum e seat. ca le incurc pe astea cu subviratori si supraviratori.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

23 Noi 2009, 20:17

Nicky scrie:
daimio scrie:
De asemenea, ca regula generala, distanta corecta pana la volan primeaza in fata distantei corecte la pedale.

Mai mult, ca de obicei, in carte... si poze...


Banuiesc ca din reglajele volanului, se mai poate jongla pentru a face o distantare si mai eficienta pentru pedale.
Voiam sa te intreb daca e si vreo regula de genul...volanul reglat cat mai aproape de sofer si cat mai sus/jos posibil etc. Bineinteles cas asta depinde si de statura soferului, burta mai mult sua mai putin pronuntata etc.

Eu mi-am facut planul: o sa reglez intai scaunul cat sa ma simt bine si sa actionez cat mai bine pedalele, iar apoi o sa incerc sa jonglez cu reglajele volanului. Daca nu imi ies reglajele cu volanul, mai jonglez din scaun si apoi iar din volan pana obtin un rezultat cat mai aproape de ideal.

Inca o data multumiri! Interesanta chestia cu vizual-auditiv-tactil, felicitari!!!

P.S. Mai in gluma, mai in serios, sper sa nu publice altcineva o carte pe baza topicului de aici.
Poate ar fi o idee buna sa iti si rezervi un domeniu web pentru viitor, eventual sa inregistrezi la OSIM continutul cartii.


Sigur ca se poate jongla si trebuie cautata o pozitie care sa-ti fie tie confortabila, insa in asa fel incat sa ai o libertate deplina a mainilor si picioarelor.
In cazul meu, eu cu volanul la maximum scos in afara stau prea aproape de pedale - cand pozitia volanului e buna pentru mine.
Volanul nu trebuie sa fie foarte sus, si nici foarte jos, pentru a nu se sprijini (atinge) de partea superioara a coapselor.

Mai in gluma, mai in serios, :) apreciez sfatul tau.
Inteleg ce vrei sa spui, dar nu cred ca e un pericol. Cartea este mult mai complexa si mai pe larg argumentata. S-ar face de rusine unul care ar vrea sa publice doar cat am scris pana acum...
Cat despre domeniu, m-am gandit, dar dupa ce voi publica lucrarea. As vrea sa ofer cititorilor posibilitatea de a ma intreba direct, daca ar avea nelamuriri.
Inregistratul la OSIM e iarasi un sfat bun, dar nu am intrat in dialog cu nimeni si nimeni nu are mai mult de doua capitole din carte (nici macar Titi - nu ca ar avea nevoie... :) ) De fapt, doar pe forumul acesta am anuntat ca pregatesc o astfel de lucrare... Ca sunteti voi oameni faini...

Oricum, multumesc pentru gandurile bune.
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

23 Noi 2009, 21:10

grecutzu2005 scrie:
teoria ramane la baza nu a zis nimeni ca o anuleaza. dar era o discutie pe care bubu nu o intelegea. ca de ce stau eu cu picioru pe ambreaj pana la jumatea curbei ... si sa nu se creada ca la viteze astronomice. ceva intre 30 si 50 de km maxim. sa nu se creada ca am intrat in ac de par cu vreo 70 si stateam cu ambreajul calcat. ca asta ar trebui sa fiu nebun.
si aici ar fi mai multe cauze. 1 sa vreau sa franez cu frana de motor si putin cu frana de picior. sau sa accelerez si sa ii dau si putin avant la masina.
ca apexul curbei pe un drum public exista acolo cu o eroare de fiecare data (vorbind de acele de par) de cel putin 1 sau 3 metri. cred ca daca ratezi apexul curbei cu mai mult de 3 metri poti sa te duci in balari.
nu stiu acuma exact cum e seat. ca le incurc pe astea cu subviratori si supraviratori.


Sa o luam de la coada la cap:

- 95% din automobilele existente in zilele noastre au un comportament subvirator. Deci, inclusiv Seat. Masini cu comportament supravirator nu se mai fabrica, fiind ele foarte periculoase.

- nu inteleg exact ce vrei sa spui cu :"si aici ar fi mai multe cauze. 1 sa vreau sa franez cu frana de motor si putin cu frana de picior. sau sa accelerez si sa ii dau si putin avant la masina." Explica-mi putin, sa pot sa-ti raspund.

- s-ar putea sa nu intelegi exact ce este apex-ul unui viraj. Adica, acest punct nu este un punct prestabilit pentru fiecare viraj, ci este variabil, in functie de traiectoria aleasa, care si asta trebuie aleasa in functie de temperamentul masinii (a nu se confunda cu comportamentul de care vorbeam anterior). Si numai daca se alege o traiectorie pe care eu o numesc "ideala", fata de o traiectorie "geometrica". Pentru ca daca traiectoria aleasa este paralela cu marginea sau axul drumului, nu mai putem vorbi de existenta apexului.

- ai intr-o oarecare masura, dreptate: daca ratezi apexul, se poate intampla sa ajungi in balarii. Desi probabil ca nu ne gandim la acelasi lucru.

- si, te rog eu, nu mai sta cu piciorul pe ambreiaj in viraj, nici macar la viteze mici. Pentru ca daca procedezi in aceste conditii asa, la fel vei proceda (inconstient) si la viteze mai mari. Din reflex. Reflex pe care ti-l formezi in timp, procedand intotdeauna asa. Si este foarte periculos.

La atacarea virajului piciorul stang trebuie sa se sprijine deja pe pedala falsa (asta insemnand ca ai incheiat retrogradarea inainte de atacul virajului), iar piciorul drept trebuie sa apese initial frana si apoi, acceleratia, la iesirea din viraj. Frana de motor va exista, in faza initiala, dar nu trebuie sa te bazezi pe frana de motor pentru a asigura echilibrul dinamic al masinii. Incearca de cateva ori asa cum iti spun. Vei fi surprins! (primul efect, dupa ce vei deveni mai sigur pe manevra, va fi ca vei merge, fara sa constientizezi, initial, acest lucru, mai tare, datorita sentimentului se siguranta pe care-l vei avea).

Sunt doua faze ale unui viraj: faza de solicitare si faza de echilibrare fiecare cu specificul ei. (Detalii, in carte :) )

Cu mentiunea ca, in afara de acul de par si unele viraje foarte stranse, nu trebuie sa existe franare continuata in viraj.
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

23 Noi 2009, 21:24

de exemplu vine acul de par sa luam unul spre dreapta. ca sa fie pe partea ta de carosabil. ca sa iei o trasa ideala din cate stiu eu ar trebui sa iesi pe contrasens. si sa ataci interiorul virajuli. apexul stiu ce este :) norma ca se schimba de la traiectorie la traiectorie. dar din cate stiu eu pe circuit este cam fix. cu un minim de un metru depinde acuma nu?
asa ... nu poti sa mergi pe contra sens ca sa ataci virajul cum trebuie. esti pe partea ta de drum viteza este intre 30 50 de km nu mai mult. intri in viraj (intre timp ai franat daca e nevoie si frana de motor) si ajungi in viraj cu viteza sus mentionata.
Dupa experienta mea nu accelerezi pana nu esti in jumatatea virajului. dar daca tu nu ai putut sa intri pe contra sens sa tai virajul inseamna ca masina ta are o viteza intre 30 si 40 de km pe ora (asa nu este foarte mare) poti sa iei virajul fara sa treci pe contrasens.... bun pana acuma. ajugi la mijlocul acului de par si constati ca nu vine nimic din contra sens... asa ca poti sa accelerezi putin sau mai tare. sa te scoata in ture ca sa poti sa mergi mai repede sau mai tare.
na la viteza asta la 30 de km pe ora unde tu nu treci pe contra sens eu stau cu piciorul pe ambreaj ca sa pot sa accelerez si sa dau drumu la ambreaj sa plece hai sa zicem cu scartz dar nu e scartz... pleci mai tare. si te scoate in exteriorul virajului. de acolo urmeaza 3 4 si asa mai departe.
sper ca am fost cat de cat explicit.
Parerea mea este ca sunt situati si situati. cand itri si cu frana pana in mijlocul virajului.
sper ca am fost cat pe cat inteles.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

23 Noi 2009, 21:45

cea mai mare problema la ce spui este momentul in care lasi ambreiajul, pentru a "porni cu scart", cum spui tu. Chestia e ca daca nu-ti iese si provoci un patinaj al rotilor puntii fata, te poate pune intr-o situatie de subvirare, foarte periculoasa, pentru ca vei trece, fara sa vrei, pe contrasens. Unde s-ar putea sa fie alta masina. Sa nu te superi pe mine, dar din astfel de situatii se intampla accidentele.
Se poate sa-ti iasa - de altfel, in afara de faza cu ambreiajul, procedezi destul de bine.
Poti, totusi, sa abordezi o traiectorie ideala si pe un singur sens. Sunt 3.5 m minimum pe care-i poti folosi, iar masina ta are vreo 1,8 latime.
Dar incearca si cum iti spun eu, daca vrei. Vei castiga foarte mult in siguranta. Si asta conteaza.
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

23 Noi 2009, 21:58

daimio nu ma supar. daca era sa ma supar nici macar nu postam. stateam si citeam. de aia am postat sa vedem ce greseli fac si ce as putea corecta. si eu cred ca esti in masura sa ne spui ce gresim si ce nu.
:) a si apropo faza cu ambreajul il fac numai daca nu vine nimic din contrasens. altfel nu. si nu totimpu.
nu la fiecare ac de par.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 92

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori