Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 92
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

03 Dec 2009, 16:03

Hai sa-ncerc si eu sa va explic ce s-a intamplat. Dupa cum ziceam, nu pierd eu prilejul sa ma "observ" putin :D :D

am lasat volanul liber, am luat piciorul de pe gaz, apoi usor am luat volan spre stanga masina facand stanga-dreapta, pana cand s-a redresat

Supravirarea este fenomenul care se petrece cand rotile puntii spate isi pierd aderenta si incep sa alunece. Se zice in astfel de cazuri ca masina "supraestimeaza" virajul, si se indreapta cu botul spre interiorul curbei sau virajului respectiv.

Pierderea aderentei spatelui se poate petrece din mai multe cauze, care provoaca un transfer de mase mai mult sau mai putin violent spre puntea fata, in viraj, care descarca de greutate puntea spate si implicit reduce aderenta rotilor din spate. Aderenta unei roti sta in directa relatie cu greutatea care apasa asupra ei: cu cat este mai mare, cu atat este mai buna aderenta, si viceversa... Foarte important este coeficientul de aderenta pneu-sol al momentului: in combinatia asta fatidica a lui Cornelius, combinatia dintre pneuri de iarna - piatra cubica uda - temperatura scazuta a creat un coeficient de aderenta foarte redus. In plus, viteza de moment este de cea mai mare importanta: cu cat viteza este mai mare, cu atat aderenta scade. Si alte chestii, nu va mai plictisesc.

Bottom line, intr-un fel sau altul, Cornelius a creat involuntar un transfer de mase spre puntea fata suficient de puternic - pentru conditiile alea de aderenta - incat puntea spate sa nu mai aiba suficienta greutate si sa-si piarda aderenta. Pot fi doua sau trei cauze: o franare prea puternica (pentru aderenta de moment), continuata in viraj, o "agatare" a flancului (partii laterale) a unui pneu din fata intr-o muchie a unei pietre din acelea sau pur si simplu un bracaj (o rasucire a volanului) prea brusca, care sa fi creeat acelasi efect de franare a puntii fata si implicit transferul de mase de care vorbeam mai sus...

In ce priveste rezolvarea, e simplu: trebuie sa se re-echilibreze greutatea pe punti (repartitia maselor) printr-un nou transfer de mase de sens contrar - respectiv spre puntea spate, pentru ca aceasta sa-si recastige aderenta.

Aceasta operatiune nu se face prin franare (care poate fi o apasare a pedalei de frana sau o simpla decelerare prin ridicarea piciorului de pe acceleratie, care duca la frana de motor), pentru ca in situatia asta, supravirarea va creste in amplitudine... Deci, logic, este nevoie de o accelerare... Dar nu o accelerare brusca, totala, ci o accelerare dozata, fina, progresiva, pentru ca o accelerare brusca in bracaj si mai ales in conditii de aderenta scazuta duce la cealalta forma de derapaj, deci la subvirare, pentru ca rotile vor intra in patinaj.

In privinta manevrelor asupra volanului, pornim de la premisa ca este necesara toata aderenta pe care pneul o poate oferi pentru accelerare, iar pentru asta rotile trebuie sa fie drepte. Daca rotile sunt in bracaj, aderenta totala (acel 100% aderenta non-directionala de care vorbeam mai demult) este impartita intre accelerare si bracaj, deci accelerarea se va face mai lent si pericolul de patinare este mult mai mare. Deci, nici intensificare a unghiului de bracaj "apoi usor am luat volan spre stanga", nici o contra-bracare, cum zicea grecutzu, ci o simpla revenire spre pozitia dreapta a rotilor directoare. Astfel, acestea vor putea folosi maximum de aderenta pentru accelerare, si vor putea anula foarte rapid supravirarea initiala.

Este foarte greu sa aplici corect aceasta tehnica de control a derapajului, pentru ca face apel la doua gesturi anti-naturale (sa le numesc asa) sau contra-instinctuale: sa accelerezi cand instinctul iti dicteaza sa franezi si sa indrepti volanul cand instinctul iti spune sa contra-brachezi... Da' cu putin exercitiu se poate...

Foarte important: Acest set de manevre este valabil doar pentru masinile cu tractiune fata. In cazul celorlalte, completul de manevre necesare pantru controlul supravirarii sunt (mai mult sau mai putin) diferite.

De lasat volanu' din maini, la liber nu mai vorbesc. N-are rost. Cel mai clar semn de panica... de gagici... Fara suparare, Cornelius. :D

Ati inteles ceva? :)
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

03 Dec 2009, 16:17

Eu am inteles. dar singura chestie care nu se leaga la mine este cu rotile drepte in derapaj (spate). nu trebuie sa ii dai o contra si accelerare? sau depinde de la caz la caz.?
defapt depinde de la caz la caz. dar la 40 la ora nu cred.
poate la viteze mai mari :)
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

03 Dec 2009, 16:19

O situatie de exceptie (pentru tractiunea fata):

Daca supravirarea a fost foarte intensa, de mare amploare sau a fost sesizata prea tarziu, poate fi facuta o contra-bracare, pentru a mentine puntea fata pe drum. Dar nu este indicata deloc, si masina trebuie controlata din acceleratie. Adica, daca derapeaza putin, accelerezi putin. Daca derapeaza tare, accelerezi tare (fara exagerare, totusi), Abia apoi mai si contra-brachezi.
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

03 Dec 2009, 16:21

pai contra daca ii dai - tot in aceeasi situatie de aderenta redusa a cauciucului esti...tot cu rotile invartite nu?
 
Avatar utilizator
cornelius
Mesaje: 2568
Membru din: 05 Iun 2008, 11:31
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

03 Dec 2009, 16:22

Foarte tare, sa iau mainile de pe volan si sa le pun la ochi.
Bun, explicatiile tale cel putin pe mine m-au lamurit, ideea este ca totul a fost din neatentie, ma prapadeam de ras la farsa lui Buzdugan, cei care au auzit-o stiu despre ce vorbesc.
Seat Cordoba 2006
1.4 16V 100CP Rosu Emocion


Magazin piese de schimb, consumabile si accesorii
Service auto, lucrari de mecanica, tinichigerie, vopsitorie si statie ITP

http://www.depozitul-de-piese-auto.ro
contact@premiumautoparts.eu; cornel.baluta@premiumautoparts.eu
Tel:0723.281.792
Tel:0749.546.788


ImagineImagine
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

03 Dec 2009, 16:23

Aham :) deci acuma nu mai las putin gazu ca sa intru in derapaj :) cu gazu calcat si trag frana de mana :P
gata am inteles.

deci nicky ai inteles? la sf gheorghe cand te invarteai dupa jaloane trebuia sa nu lasi gazu deloc !!!

nu Norin?
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

03 Dec 2009, 16:25

cam asa grecule...ce frumos ai inteles tu cu frana de mana :lol:

 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

03 Dec 2009, 16:26

bubu nu stiu cum sa iti explic. iti explica Norin,
eu pot sa iti desenez ca sa iti explic. :)
cu contra bracarea. :)
eu o fac din instinct. nu totimpu imi iasa perfect. dar merge :)
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

03 Dec 2009, 16:27

Bubulutza scrie:
pai contra daca ii dai - tot in aceeasi situatie de aderenta redusa a cauciucului esti...tot cu rotile invartite nu?


Bravo, Bubu, ma surprinzi din nou! (Placut...)

Ai foarte mare dreptate. Din cauza asta nu se face contrabracarea la tractiunea fata.

Dar, in cazul nostru, contrabracarea nu se face pentru recastigarea aderentei, ci pentru a directiona masina (cat de cat) si a o tine pe drum cu punta fata...in fata.
Pentru ca, daca supravirarea este de foarte mare amplitudine, ajungi la ceea ce se cheama tete-a-queue - adica te vei trezi cu fundu-nainte. Ori tocmai asta se incearca sa se evite prin contrabracaj. Directionezi puntea fata in directia derapajului ca sa nu se-nvarta de tot masina, chiar daca va merge in lateral...

Deci nu pentru redresare (recuperare) din derapaj, ci pentru evitarea unei intoarceri de 180 grade a masinii.
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

03 Dec 2009, 16:35

buenas dias, m-am intors si eu. bine ca nu a patit nimic Cornelius si multumim pentru situatia expusa, s-au ocupat Norin si copiii de detalierea ei si de posibilele manevre de evitare / redresare.

Norin, am inteles de la R. ca a vorbit cu Rox de la Promotor, insa nu i s-a parut ca ea ar fi momentan interesata de ideea cu cartea. Insa nu se stie, a zis ca se mai gandeste. Pana una, alta, eu zis sa mai investigam si alte posibile variante...antena, tvr etc.

Sa ma leg un pic de intamplarea lui Cornelius, e interesant cum te poate surprinde un asemenea eveniment si de cele mai multe ori stiu ca mi se intampla si mie iarna sa ma joc cu frana de mana si apoi, cand mergeam normal si nu mai voiam sa derapez, sa plece masina si sa nu stiu ce sa ii mai fac, de multe ori eram tentat sa scot piciorul (pe geam :P ) ca sa o opresc.

Si tot legat de piatra cubica, piatra cubica umeda, asfalt curat si cald, asfalt curat si rece, asfalt cu mazga, asfalt cu nisip / criblura, carosabil acoperit cu polei, carosabil acoperit cu zapada etc., voiam sa zic ca marea noastra majoritate ne pregatim pentru un singur tip de carosabil si, cred eu, de multe ori, comenzile pentru evitare / redresare, nu sunt aceleasi, desi toate se rezuma la acelasi principiu fizic.
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

03 Dec 2009, 16:38

:oops: :oops: :oops: ma bucur ca mai nimeresc si eu cate ceva din cand in cand - multumesc pentru incurajari Norin :)
nu mai zic nimic acu sa nu zic vreo prostie :lol: ma retrag in glorie :wink:
sincer - ma rog sa nu ajung intr-o situatie de genul asta.....mi-e frica de cum as putea reactiona...asa pare destul de simplu cand citesti...dar sa te trezesti cu fundul inainte... :shock: sau ca te duci in lateral puternic...e o situatie in care trebuie sa reactionezi intr-o fractiune de secunda...daca nu iei decizia corecta ? :(
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

03 Dec 2009, 16:42

daca nu iei decizia corecta ajungi in balari. :)

eu bubu propun daca vrei cand ninge vin la bucuresti si mergem in parcare sa ne dam cu frana de mana pe zapada in derapaj. :) acolo e putin mai simplu ca iti derapeaza masina si la 15 la ora. si incet incet o sa urci viteza ai sa vezi :D
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

03 Dec 2009, 16:47

eu propun sa nu... :lol: glumesc! chiar sunt curioasa...dar cu masina mea nu as merge,..nu se stricA??? :(
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

03 Dec 2009, 16:49

ce sa se strice?
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

03 Dec 2009, 16:51

Stiti voi care e secretul controlului derapajelor, de fapt?

Sa poti anticipa posibilitatile existente in situatia de trafic in care vei ajunge si ...sa nu intri in derapaj.

Eu pe principiul asta mi-am scris cartea. Adica, sigur ca sunt tratate si derapajele, dar am preferat sa abordez o optica ce intelege "controlul" derapajelor d.p.d.v. al posibilitatii recastigarii cat mai rapide a controlului, si nu din perpectiva pilotajului de raliu, care implica provocarea, mentinerea si controlul derapajelor in alt sens.
Adica, am preferat sa scriu un capitol mai lung si mai complet privind Aderenta, (estimarea, coeficientul, relatia cu transferul de mase, "cercul" aderentei, aprecierea aderentei, tehnici de determinare al coeficientului de moment etc.) decat unul mai complex despre derapaje.

Pe de alta parte, daca ai in fata un viraj, vezi drumul (aderenta), stii ce se poate intampla (daca franez = supravirare, daca accelerez = subvirare, de exemplu) si mai ales daca stii ce trebuie sa faci daca una din astea se va intampla, si elimini riscul de a fi surprins pe nepregatite si implicit panica inerenta, riscul scade aproape la zero.

Nu? Nu? Nuuuuu? :D
Power is nothing without control...
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 92

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator