Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 92
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

30 Noi 2009, 18:08

Comenzile in curba, viraje si ac de par

Intro.

Discutam in continuare despre masinile cu tractiune fata. Desi nu sunt mari diferentele intre abordarea virajelor de o tractiune fata, spate sau integrala, exista unele nuantari, dar, daca vreti, vorbim alta data despre ele.

Ca sa intelegeti mai bine echilibrul dinamic in bracaj (de orice amplitudine ar fi) trebuie sa stiti ca:
- 95% din masinile de pe strazi au un comportament subvirator
- pornim de la premiza ca tractiunea fata are si un temperament subvirator (spre deosebire de tr. spate care are comportament subvirator si temperament supravirator)
- seat-ul are o repartitie a maselor pe punti si o setare de fabrica care poate defini masina drept "neutra" - asta da sportivitatea marcii
- principiile transferului de mase si ale aderentei non-directionale se aplica mai ales in privinta dinamicii in bracaj - deci revedeti-le cand aveti timp, ca am vorbit despre ele.

Curba.

Am definit anterior curba - cel mai larg viraj, care permite abordarea cu viteze foarte mari.
In curba, datorita formei usoare de franare care apare in urma bracajului pe puntea fata, fenomen care nu se intampla si pe puntea spate, masina va avea o tendinta de supravirare, datorita transferului de mase spre puntea fata, care descarca de greutate - implicit reduce aderenta pe - puntea spate. Pentru a anula acest transfer de mase nedorit, este necesar ca printr-o comanda data, sa (re-)echilibram distributia maselor pe punti. Aceasta comanda este accelerarea.

Transferul de mase inițial este aproape insesizabil, la viteze medii, deci la fel va fi și accelerarea. Iar pentru a aborda virajul într-un echilibru perfect, cu maximum de stabilitate, trebuie să accelerăm înainte de punctul de bracaj.
Eroarea cea mai frecventă și cu cele mai grave consecințe este abordarea curbei cu o viteză inițială prea mare, care să oblige la frânarea în momentul atacului, frânare continuată în curbă. Această frânare va accentua dezechilibrul autoturismului și implicit tendința de supravirare, datorită transferului de mase mult mai important spre puntea față și va accentua pierderea aderenței punții spate.
Deci, pentru o abordare corectă, faza de frânare pregătitoare pentru abordarea curbei trebuie să fie făcută pe linia dreaptă ce precede curba și trebuie să se fi încheiat în momentul atacului, in punctul de intrare (de bracaj). În plus, trebuie să existe suficient cuplu motor care să asigure autoturismului capacitatea de a accelera. Dacă este necesară retrogradarea într-o treaptă de viteză inferioară, această manevră trebuie să se fi încheiat, ca și frânarea, înainte de atacarea inițială a curbei.
O altă eroare poate fi accelerarea prea puternică, mai ales în faza de solicitare (faza inițială) a curbei. O astfel de manevră va genera un efect invers, cel de subvirare, care duce la decelerare și derapaj.
În concluzie, pentru a aborda o curbă perfect stabilizați, accelerarea trebuie să fie:
- ușoară și constantă - pentru a contracara tendinta de franare a masinii din cauza bracajului prelungit - pentru zona de solicitare a curbei, până la atingerea apexului:
- progresivă, în directă relație cu revenirea bracajului inițial (cu ”îndreptarea” volanului), de la apex până la punctul de ieșire, pentru faza de stabilizare.


O precizare: Cu cat curba este mai "lunga", cu atat apex-ul acesteia se va transforma dintr-un punct tranzitoriu intr-o linie continua, paralela cu axul sau marginea drumului si foarte aproape de acestea, marindu-se zona de solicitare si scurtandu-se zona de stabilizare, care va incepe, practic, odata cu parasirea liniei apexului, spre punctul de iesire.

Pricepeti de ce am tot vorbit noi de "clasificarile" virajelor, de punctele din viraj, de zonele virajului? Mi-ar fi fost foarte greu sa va explic chestiile astea daca n-am fi stabilit deja un limbaj comun...
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

30 Noi 2009, 18:09

Bubulutza scrie:
habar n-am ce nu e bine Norin :) de asta ziceam sa mergi cu mine in masina sa imi dai peste ochi cand gresesc :lol:



Hai la Cluj! Nimic nu mi-ar face mai mare placere :blackeye:
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

30 Noi 2009, 18:14

:lol: am fost acu cateva luni la Cluj...nu ma mai prindeti curand...am avut niste experiente de mare angajament si efect :lol: iti spun cu alta ocazie...
in alta ordine de idei...nu accelerati prea tare in curba...asta e un sfat bun... :)
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

30 Noi 2009, 18:24

Bubu:

rezumat:
- schimbi si franezi inainte de curba, ca sa ai viteza potrivita si putere la motor pentru accelerare;
- brachezi pe accelerare si accelerezi fin pana la jumate
- accelerezi mai puternic de la jumate incolo
- sa nu accelerezi prea puternic ca te scoate afara.

Oricum tre sa vin eu la Buc. candva...
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

30 Noi 2009, 18:26

Atentie!!!!!!

Sa nu confundati curba cu virajul si cu acul de par. Nu este acelasi lucru si nu se procedeaza la fel in toate cazurile. De aia am facut clasificarea mai demult.

Continuam imediat cu acul de par.
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

30 Noi 2009, 18:27

Nicky, ceva impresii, pana aici?
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

30 Noi 2009, 18:27

Baieti?
Power is nothing without control...

 
Avatar utilizator
CataLIYna
V.I.P.
Mesaje: 4275
Membru din: 09 Feb 2009, 18:56
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

30 Noi 2009, 18:29

daimio ti se te anunt ca am incercat sa pun in aplicare sfaturile tale si am senzatia ca oricum faceam asa.. e cursul normal si natural al masinii... :lol:
si l-am pus pe prietenul meu sa faca la fel.. ce-l mai stresam :lol:
Ultima oară modificat 30 Noi 2009, 18:31 de către CataLIYna, modificat 1 dată în total.
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

30 Noi 2009, 18:30

Super tare. Mai citesc o data acasa. Pana acum, cam asta faceam si eu, in mare (acceleram pe iesirea din curba), dar au fost si situatii cand mai franam. Foarte elegant argumentat, bravo, Noriiiiiiiiiiiiiiiin! Super tare, vezi, se poate...
PIDD (Pilotaj prin Invatamant Deschis la Distanta)
Multumim, super utile sfaturile!

Si da, e valabil si pentru cei linistiti, nu doar pt grecutzus, pentru ca un stil linistit si elegant de condus isi are izvorul intr-o logica in ale sofatului. Eu sunt satul de socuri si frane si curbe atacate cu mii bracari. Bravo inca o data, Norin!
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

30 Noi 2009, 18:34

CataLIYna scrie:
daimio ti se te anunt ca am incercat sa pun in aplicare sfaturile tale si am senzatia ca oricum faceam asa.. e cursul normal si natural al masinii... :lol:
si l-am pus pe prietenul meu sa faca la fel.. ce-l mai stresam :lol:


Pai ce, el nu facea asa? Daca asta e "cursul normal si natural al masinii"? :)

P.S. Saracu'... Nici nu vreau sa ma gandesc ce simte, acum ca stie toata lumea cine l-a invatat pe el sa conduca... :wink:
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

30 Noi 2009, 18:37

Ma simt super bine cand inteleg mecanismele, asa cum ma simt si cand dau drumul pedalei de ambreiaj la plecarea de pe loc, asta dupa ce am desfacut mai multe ambreiaje si am vazut si inteles exact miscarea si mecanismul.

Asa si acum cu transferul de mase intre punti la atacarea unei curbe si toate operatiunile ce trebuie facute, plus momentele exacte pentru inceputul si finalul fiecarei actiuni in parte. Asa da explicatii, mai vrem :D

Mi se imprima si mie mai bine niste chestiuni, corectez din greselile intrate deja in reflex si incerc sa fixez noile cunostinte pentru viitor. Super topic!
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
Avatar utilizator
CataLIYna
V.I.P.
Mesaje: 4275
Membru din: 09 Feb 2009, 18:56
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

30 Noi 2009, 18:39

Norin si el face la fel dar eu il tot bateam la cap pt ca mi se parea ca nu face ce trebuie. :lol:
El e un sofer foooooooooooarte bun !!!
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

30 Noi 2009, 18:41

Posibil sa ajung la Sf. Gheorghe la o proba de indemanare pe 20 Dec, o sa postez aici traseul, daca apare pe net pana atunci, sa imi zici ceva tips and tricks.

Data trecuta nu am prea avut spor, am iesit pe 2 la clasa mea, dupa Subaru Impreza (m-a umilit, cu 5-6 secunde). La Seat am iesit pe 1. Nu stiu daca m-a ajutat sau nu frana de mana, ca ba prindea, ba nu. Dar ma mai perfectionez eu. Acum nici nu mai joaca asa rau barca, am setat suspensiile mai jos si mai tari (daca aveti vreo nunta-doua, careva, va toc eu varza :D )

Zi-mi ce tre' sa schimb aici, please!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8Xkp91OSyww[/youtube]
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

30 Noi 2009, 18:42

pe mine din contra prietenul meu m-a dezvatat sa mai calc ambreiajul aiurea (ca daca inveti prost la inceput...greu te mai corectezi :( )..."lasa ambreiajul"...repetat de 1000 de ori pana mi-a intrat in creier ...si acum cand franez mai tare sau cand sunt intr-o curba...tot imi rasuna in cap: "lasa ambreiajul" :lol:
desi acum chiar nu mai e cazul...dar tot il aud in creier... :lol: :lol: :lol:
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

30 Noi 2009, 18:43

Multumesc, Nicky. Imi prinde bine entuziasmul tau. :) Continuam imediat. (dupa ce vad filmuletu').

Cata: Ahaaaaaaa... :lol:
Power is nothing without control...
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 92

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori