Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 92
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 16:53

grecule...cum mai iei tu 90 de grade daca intri pe blana orbitoare in viraj? :wink: pe contrasens cumva? :?:
le: perdon n-am citit corect - era la iesire scuzele mele :(
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 16:57

La exteriorul virajului te scoate accerelarea coroborata cu subvirarea (inevitabila)...pleaca botul masinii spre exterior.

Eu primisem o explicatie similara, Norin, dar nu era la fel de exacta si cred ca era un pic eronata. Se miza pe ce zice grecutzu, pe subvirare si recomanda sa inceapa acceleratia din APEX si treptat, oricum masina urma sa se indrepte spre marginea drumului.

Explicatia ta, Norin, mi se pare mult mai eleganta si mai logica.

Si ceva ce am sesizat la concursuri de indemanare, subvirarea si scartaitul de roti inseamna timp (pe cronometru) si uzura (pe manualul de service) mai mari decat in cazul unor abordari elegante, "ca la carte".

Ma bucur ca in curand o sa se poata folosi expresia..."ca la carte" si daca intreaba cineva ce carte, o sa stim sa ii facem recomandarea ;)
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 17:03

Nicky aia ce sti tu si ce stiu si eu :) e de la karturi :D
ataci viraju si dupa jumatea lui incepi sa accelerezi treptat :) dar parca la masini e altfel dar nu prea diferit.
Eu de aia nu ma mai dau la indemnari ca mi-am rupt planetarele si cutia. la cotetu alalalt.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 17:05

Bubulutza scrie:
grecule...cum mai iei tu 90 de grade daca intri pe blana orbitoare in viraj? :wink: pe contrasens cumva? :?:
le: perdon n-am citit corect - era la iesire scuzele mele :(


bubu poti sa iei si viraju la 90 de grade la blana orbitoare :) daca faci scandinavian flick sau cum ii zice. dar eu nu am incercat niciodata cu masina.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 17:05

[quote=Norin - traiectoria maximalizata este cea mai corecta? mersi pentru poza :wink:[/quote]


Chestia are de a face cu forta centrifuga. (Fc=masa x viteza la patrat/raza)

Adica, cu cat sunt mai mari: masa masinii si viteza in viraj, si cu cat va fi mai mica raza acestuia, cu atat va creste Forta centrifuga (importanta pentru ca determina dezechilibrarea masinii si pierderea aderentei).

Trebuie sa micsoram efectele fortei centrifuge, pentru o mai buna stabilitate in viraj. Nu putem face masina mai usoara, nu vrem :) sa micsoram viteza, deci nu ne ramane decat sa maximalizam raza de abordare a virajului.

OK?
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 17:06

Nicky si Grecutzu, aveti putintica rabdare...

Ca daca tot am inceput, nu ma opresc pana nu aflati tot...
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 17:07

da grecule...incurcasem eu fazele...eram pe paralel...nu pe continuu :lol:
eu tot n-am inteles daca flick ala...e acelasi cu drift??? numa ca drift e mai extrem...?
hm?

 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 17:09

daimio scrie:
[quote=Norin - traiectoria maximalizata este cea mai corecta? mersi pentru poza :wink:

Chestia are de a face cu forta centrifuga. (Fc=masa x viteza la patrat/raza)
Adica, cu cat sunt mai mari: masa masinii si viteza in viraj, si cu cat va fi mai mica raza acestuia, cu atat va creste Forta centrifuga (importanta pentru ca determina dezechilibrarea masinii si pierderea aderentei).
Trebuie sa micsoram efectele fortei centrifuge, pentru o mai buna stabilitate in viraj. Nu putem face masina mai usoara, nu vrem :) sa micsoram viteza, deci nu ne ramane decat sa maximalizam raza de abordare a virajului.
OK?[/quote]

ok boss! :)
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 17:10

Norin, avem rabdare :) mai zicem si noi cum stim sa vedem daca e bine macar cat de cat :)
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 17:40

Bubulutza scrie:
da grecule...incurcasem eu fazele...eram pe paralel...nu pe continuu :lol:
eu tot n-am inteles daca flick ala...e acelasi cu drift??? numa ca drift e mai extrem...?
hm?

Nici eu nu stiu sa iti zic exact, am tot evitat raspunsul. Nu stiu daca e buna sau nu, dar teoria mea zice ca Driftul (derapajul ala controlat) e rezultat al puterii masinii. Mai ales masinile cu tractiune spate, ele fac mai bine drift, pentru ca supravireaza si se jongleaza doar din acceleratie. Power-over-steering, asa inteleg eu driftul. Maybe I'm wrong :D

Scandinavian Flick e un derapaj indus de schimbari bruste de directie, e mai mult o alunecare (miscare de translatie) decat un derapaj controlat de tip drift, zic eu.
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 17:43

Bun....

O imagine cu traiectoria corecta in viraj:
Imagine

Sper ca ati observat ca traiectoria nu este geometrica, cu raza constanta. Ca, de fapt, punctul de intrare corect este mai tarziu decat s-ar putea crede si ca faza de solicitare este mult mai scurta decat faza de solicitare. Explicatia are de a face cu comenzile in viraj, despre care tot discutati voi - si despre care o sa zic si eu cate ceva mai tarziu.

Vreau sa vedeti insa inainte de asta ce se intampla cu acul de par. Este foarte important, pentru ca este o greseala foarte des intalnita, la majoritatea soferilor si, prin extrapolare, este o situatie care se aplica si in cazul unor viraje.

Este vorba despre traiectoria instinctiva.

Trebuie sa stiti ca, pentru a ajunge un bun sofer, este necesar sa renunti la instinct. De aia, sa nu credeti pe nimeni care se lauda ca are reflexe excelente, ca ar fi un sofer bun. Sunt toate sansele sa fie un simplu Kamikaze la volan. Asta daca are reflexele initiale, instinctuale, si nu daca are reflexe cizelate, educate la o scoala de pilotaj, de exemplu.
Cu alte cuvinte, instinctul nu este bun. Daca franezi "din instinct" intr-o situatie delicata, intr-un viraj strans cu asfalt ud, de exemplu ai toate sansele sa te rasucesti cu masina pe drum (supravirarea) sau sa mergi drept inainte cu rotile blocate (subvirarea).

La fel sta treaba si cu traiectoria instinctiva - si, prin comparatie cu o traiectorie ideala, diferentele se observa cel mai usor in acul de par.
Va pun o poza cu cele doua suprapuse:

Imagine

Este evidenta diferenta dintre o traiectorie corecta, menita sa stabilizeze masina in viraj, si una care, daca va ganditi putin, nu face altceva decat sa o destabilizeze la maximum. In principiu, cum intri in viraj conteaza cel mai mult: daca intri corect, iesi corect. Daca intri gresit, iesi ...de pe drum.
Adica, toata filozofia asta a traiectoriilor este menita sa evite derapajele nedorite (si, in consecinta, necontrolate). Subvirarea si supravirarea. Intr-o traiectorie instinctuala, avem asa: viteza prea mare la intrare = risc de subvirare odata cu bracajul; bracaj progresiv, "pipaind" cumva, "cautand" traiectoria corecta = din nou, risc de subvirare; frana puternica, odata cu momentul realizarii ca ai viteza prea mare, deja inscris in viraj = risc de subvirare sau supravirare (depinde de aderenta)... deci numai riscuri peste riscuri. Uitati-va pe strada, acuma, ca stiti, si o sa vedeti cat de dezechilibrate par masinile majoritatii soferilor in virajele stranse, si cat de des ies de pe bucatica lor de drum (in general, pe contrasens)

Cristina, povesteai mai sus despre virajele cu raza inconstanta... mai gandeste-te putin... s-ar putea sa fi fost vorba despre altceva...

Prin comparatie, traiectoria ideala are ca scop principal tocmai evitarea situatiilor de risc enumerate: viteza mai mica la intrare va permite angajarea corecta pe noua traiectorie, evitand subvirarea si da, baieti, accelerarea spre iesire va evita supravirarea. Detaliem mai tarziu, ca nu-i chiar asa de simplu...

In continuare, intrebari si, daca nu sunt, trecem la comenzi. Cand si cum franam, cand si cum acceleram in curba, in viraj si in acul de par?
Ultima oară modificat 26 Noi 2009, 17:49 de către daimio, modificat 1 dată în total.
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
CataLIYna
V.I.P.
Mesaje: 4275
Membru din: 09 Feb 2009, 18:56
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 17:47

daimio scrie:
In continuare, intrebari si, daca nu sunt, trecem la comenzi. Cand si cum franam, cand si cum acceleram in curba, in viraj si in acul de par?


Chiar te rog sa trecem mai departe....
Imaginea face cat 1000 de cuvinte
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 17:51

Clarificare pentru mine, foarte utila pt grecutzus, daca am dreptate :P

Virajele si curbele descrise mai sus se presupune ca fac parte dintr-un traseu cunoscut. E foarte greu de intuit o abordare corecta atat timp cat nu stim drumul. grecutzus mergea blana orbitoare pe serpentinele de la Cheia, week-endul trecut....si nu cred ca a mai fost pe acolo vreodata :P

PS In zone de campie, e mai usor de intuit, dar pe serpentine si alte cele, pe drumuri pe unde nu am mai fost, nu cred ca se poate. Acolo suntem pe safe mode...sau ar trebui sa fim asa (grecutzus :P )

PPS Eu mergeam pe traiectoria instinctiva...recunosc :D
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 17:55

No further questions, your honor! :bounce: Deja ma simt mai experimentat!
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 17:59

Nicky scrie:
Clarificare pentru mine, foarte utila pt grecutzus, daca am dreptate :P

Virajele si curbele descrise mai sus se presupune ca fac parte dintr-un traseu cunoscut. E foarte greu de intuit o abordare corecta atat timp cat nu stim drumul. grecutzus mergea blana orbitoare pe serpentinele de la Cheia, week-endul trecut....si nu cred ca a mai fost pe acolo vreodata :P

PS In zone de campie, e mai usor de intuit, dar pe serpentine si alte cele, pe drumuri pe unde nu am mai fost, nu cred ca se poate. Acolo suntem pe safe mode...sau ar trebui sa fim asa (grecutzus :P )


Safe mode!

Riscul nu e neaparat de derapaj, desi exista si asta. Un sofer cu adevarat bun vede "dupa curba" sau viraj. Adica, poate intui cum arata virajul respectiv si in zona ascunsa, "de dupa colt", doar vazand punctul de intrare si xona apex-ului. Si chiar daca risca un derapaj, stie cum sa controleze derapajul, fara urmari.

Problema este ce gaseste dupa curba curba. Ca poate fi un camion care merge cu 15 /h, sau o caruta, sau un accident au un betiv care doarme in mijlocul drumului sau un copac cazut. Si pe astia, oricat de bun ai fi, nu-i poti prevedea...


P.S. Am impresia ca i-am facut, fara sa vreau, un compliment la' Grecutzu... :)
Power is nothing without control...
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 92

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator