Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 92
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 12:41

Adevarul e ca imi calc pe inima sa vorbesc direct despre "Echilibrul dinamic in viraje". Am sarit niste pasi si ma simt un pic incofortabil din cauza asta. Nu pot decat sa ma bazez pe bunul-simt (al vostru) si sa sper ca nu veti interpreta sugestiile urmatoare drept o lectie de pilotaj care va face automat infailibili in viraje, si ca nu veti exagera cu viteza.

Ok. In primul rand, vreau sa lamurim niste termeni, ca sa ne intelegem mai bine. In terminologia auto, curba, virajul si acul de par nu inseamna acelasi lucru. Diferentele dintre ele sunt date de raza si, implicit, de viteza de abordare posibila.

Astfel, curba are cea mai mare raza posibila, si permite abordarea cu cea mai mare viteza. Pentru grecutzu 150-160 km/h, pentru Cristina - 100-110 km/h :) . Virajul este cel mai permisiv d.p.d.v. al razelor posibile, al vitezelor de abordare si al tipurilor (caracteristicilor specifice) foarte diferite. Poate fi abordat (in principiu) cu viteze intre 50-110 km/h, si poate fi inchis sau deschis, larg, mediu sau strans, cu suprafata inclinata spre interiorul sau spre exteriorul virajului (care "varsa", dupa cum se numeste in pilotaj...). Acest spectru larg de posibilitati face ca virajul sa fie cel mai periculos, datorita motivelor evidente, precum si a altora, pe care o sa le pomenesc mai tarziu. Acul de par il cunoaste toata lumea. Permite abordarea cu viteze de 40-50 km/h si este intalnit pe drumuri de munte sau deal, fapt care il face periculos nu ata din cauza razei foarte stranse, cat din cauza posibilitatii existentei datorita climatului a zone cu aderenta scazuta, datorita: umezelii, nisipului, a frunzelor moarte cazute prin paduri etc.

Mi-a scris Remus un mesaj pe privat. Verific si revin...
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 13:22

Nu era Remus, era Mirciuliqa, cu un mesaj de felicitare si cu niste lamuriri foarte utile referitoare la pret. (Merci, encore, Mirciuliqa!)

Continuam.

Diferentierea asta intre curba, viraj si ac de par este importanta mai ales datorita faptului ca abordarea acestora, d.p.d.v. al echilibrului dinamic, este diferita. Astfel, regula generala valabila pentru curba nu este la fel de valabila pentru viraj si, cu atat mai putin, pentru acul de par.

In principiu, diferentele de abordare (de baza, nu de nuanta), se refera la traiectorii si la comenzi.

Le luam pe rand:

Traiectoriile

Nu prea v-am auzit vorbind despre ele... In realitate, exceptand greseli fundamentale cum ar fi franarea in curba :) (ca acuma intelegeti la ce ma refer) traiectoriile corecte sunt fenomenal de importante; pot face diferenta intre un viraj (curba, ac de par) abordate in siguranta si un accident. Traiectoriile sunt fundamentul - asupra acestui fundament se construieste si se suprapun comenzile corecte. Evident, traiectoriile au, in primul dand, legatura ca bracajul. Deci, din acest punct de vedere, celelalte comenzi: franarea si accelerarea, vor fi subsidiare bracajului, fiind determinate de modul in care soferul gestioneaza acest bracaj. Dincolo de relatia de aparenta subordonare dintre aceste comenzi, cel mai important lucru pe care trebuie sa-l retineti - si, sper, sa-l invatati - este faptul ca trebuie sa considerati aceste trei comenzi drept interdependente. Adica, trebuie sa judecati volanul ca fiind "legat de pedale". Intorceti-va putin in urma pe topic, la explicatia despre "aderenta non-directionala" si o sa intelegeti de ce este asa, si ce vreau sa spun. (Daca nu, intrebati... :) )

Toata lumea stie ce inseamna sa "tai curba". (Stiu ca va gandeati la asta cand am inceput sa vorbesc de traiectorii). Este o tehnica gresita. Sau cel putin, nu cea mai buna... atat din punct de vedere al sigurantei deplasarii, cat si al eficientei.

Ca sa intelegem un pici mai bine traiectoriile, trebuie sa descompunem un viraj in niste puncte de reper. Exista patru asemenea puncte:
- punctul de intrare (sau de atac) - punctul in care se efectueaza initial bracajul, adica soferul invarte volanul pentru a inscrie masina in viraj;
- mijlocul virajului (geometric) situat exact la mijlocul arcului de cerc reprezentat de viraj;
- apex-ul (se mai numeste "point de tangence" sau "point de corde", - in romaneste a devenit: "punct de coarda", stupid, da asta e) este punctul in care - pe o traiectorie ideala, corecta - rotile masinii se situeaza in punctul cel mai apropiat de marginea sau, dupa caz, axul drumului. Cel mai important aspect privitor la apex (personal eu prefer termenul americanesc, si probabil asa se va impune si in romana - voi crea deci un neologism, daca nu cumva este deja considerat in acest fel :D ) este ca nu se suprapune (aproape) niciodata peste punctul de mijloc al virajului, in general fiind situat dupa acesta - spre iesirea din viraj. Si inca, la fel de important: trebuie atins!
- punctul de iesire - este punctul in care, dupa parcurgerea virajului, rotile redevin drepte, dispare bracajul, deci virajul s-a incheiat.

Variabilele existente in privinta traiectoriei sunt doar doua: punctul de intrare si apexul. Paradoxal, punctul de iesire nu se modifica (sau nu se modifica prea mult), indiferent de aderenta din viraj, de temperamentul masinii sau alti factori. Cu o singura exceptie: pot exista puncte de iesire diferite, cum ar fi: un pom, un cap de pod, un camp s.a.m.d, toate situate inafara drumului :) :) :) .

Ergo, asupra celor doua puncte variabile trebuie sa ne concentram atentia: punctul de intrare si apexul.

Mai sunteti?
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 13:30

eu mai sunt. asteptam sa scri :) si dura o vesnicie :)
asteptam :) si revenim si noi cu intrebari.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 13:32

Mi-e destul de greu, Grecutzule... tre sa ma concentrez destul de tare, sa nu uit ceva, sa nu ma exprim gresit si sa intelegeti voi altceva, doamne fereste... De aia dureaza atata pana scriu...
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 13:35

m-am inzestrat cu rabdare de cand m-am angajat :) trebuie sa stau 8 ore aici si sa nu fac nimic cu criza asta :) nu te grabi. :) venim noi dupa aia cu intrebarile.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 13:49

Imi pare rau, a intervenit ceva... tre sa plec pentru o ora-doua...

Continuam dupa :)
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 13:49

daimio scrie:
Astfel, curba are cea mai mare raza posibila, si permite abordarea cu cea mai mare viteza. Pentru grecutzu 150-160 km/h, pentru Cristina - 100-110 km/h :)


:lol: mi-a placut asta :lol: lui Nicky cat ii dai??? :lol:

 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 13:56

Momentan, nu am cu ce.
Eu, oricum, cred ca merg undeva intre voi doi, intre tine si grecutzus, mai aproape de tine decat de bezmetic (grecutzus) :lol:

Norin, la traiectorii si maniere corecte de abordare a curbelor/virajelor/acelor de par cred ca e musai sa avem ceva schite/poze :D Nu neaparat din carte, google images :D
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 14:03

noi vorbim de abordarea curbelor acuma nu?
nu de franarea inainte curbelor si de atacarea lor?

nicky taci ca tu ar trebui sa fi peste mine :)
bari de rigidizare cauciucuri bune :) puetere mai mare :)
nu esti haotic cum sunt eu :) :D
tu ar trebui sa o iei undeva pe la 170 :D
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 15:30

M-am intors. :)
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 15:32

Bubulutza scrie:
daimio scrie:
Astfel, curba are cea mai mare raza posibila, si permite abordarea cu cea mai mare viteza. Pentru grecutzu 150-160 km/h, pentru Cristina - 100-110 km/h :)


:lol: mi-a placut asta :lol: lui Nicky cat ii dai??? :lol:


N-am reusit sa-l "citesc", inca...

Probabil undeva aproape (+/-) de grecutzu.
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 15:34

Nicky scrie:
Norin, la traiectorii si maniere corecte de abordare a curbelor/virajelor/acelor de par cred ca e musai sa avem ceva schite/poze :D Nu neaparat din carte, google images :D



Nu gasesti pe google material de calitate sau cel putin n-am gasit eu...

Mi-ai citit gandul, apropo de schite. Da nu stiu cum sa le postez. Ca voi sacrifica vreo doua-trei din carte ...pentru voi... :)
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 15:37

grecutzu2005 scrie:
noi vorbim de abordarea curbelor acuma nu?
nu de franarea inainte curbelor si de atacarea lor?


Citez (din mine insumi :D ): "Traiectoriile sunt fundamentul - asupra acestui fundament se construieste si se suprapun comenzile corecte."

Fara sa intelegeti traiectoriile, ma tem ca n-ar avea rost sa continuam cu comenzile (frana, bracaj, acceleratie) corecte...

:) Voi ati vrut varianta complexa... :)
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 15:40

1 - exista in partea de jos a box-ului de mesaje cu albastru scris "adauga o imagine in mesaj" de acolo e simplu!
2 - un mic sfat - iti recomand sa faci tot timpul CTRL+C inainte sa dai drumul mesajelor pe care le scrii aici..mie astazi mi-a facut numai figuri...mai are erori si pierzi tot ce ai scris fara sa iti salveze nicaieri...si o iei de la capat...
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 15:57

Si alta varianta pentru poze, Norin, ar fi www.postimage.org, copiezi ForumBB Code 1 si ii dai paste aici. Sa fie debifata casuta cu "Dezactiveaza CodulBB" si o sa apara in preview.

P.S. Poti uploada mai multe imagini simultan, o sa vezi optiunea acolo.
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 92

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator