Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 92
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 11:18

grecutzu2005 scrie:
ok sa revenim cu impresiile :D
in primu rand vreau sa zic ca nu am apucat sa ma duc pe camp. dar am incercat pe sosea relativ uscata :( la vreo 5 grade cate erau afara.
asa... de doua ori mi s-a facut rau de cate franari de urgente imaginare am facut. vreau sa zic ca pana la 100 la ora degeaba incerc sa fac cum zici tu daimio ca nu iasa. nu am timp sa mai ridic incet picioru de pe frana ca deja e oprita masina. insa de la 120 in sus merge destul de bine. si vreau sa zic ca chiar am simtit ca ma opresc mai repede si mai in siguranta.
Acuma ce veneam de la lucru pe la ora 23 30 nu ma intrebati de ce nici eu nu stiu de ce la ora asta.
am o linie dreapta destul de dreapta si de lunga pana acasa cu 2 benzi pe sens. si undeva este un bumper de ala de reducerea vitezei dar pana acolo pot sa prind si 200
Un bulangiu ca nu pot sa ii zic altfel era pe banda 2 eu ii dau flash nimic ii mai dau unu nimic , la un moment dat se baga pe banda unu si accelereaza in acelasi timp cu mine. am prins vreo 150 poate si mai mult. dar 150 sigur... si stiam ca vine bumperul. am franat in ultimul moment cum ne-ai explicat tu daimio si am franat foarte bine foarte tare am trecut bumperul cu vreo 30 la ora. :) pe cand fraieru cand a vazut ca eu franez a franat si el dar l-a luat bumperul cred eu ca cu vreo 60 70 :lol:
Deci e foarte buna tactica....

in curba nu am incercat sa franez la asemenea viteza ca mi-era ca dau masina in pom dar am timp si pentru asta :)
dar in linie dreapta am incercat-o si mi-a iesit asa cum trebuia dar mentionez inca odata ca peste 120 de km la ora.
cel putin la cotetu meu. la altele poate merge si de la viteza mai mica.



Cel mai mult ma bucura faptul ca ai vrut sa incerci, ai incercat si ai reusit.
Apoi, sunt fericit ca am reusit, cum ziceam, "prin corespondenta", sa ma fac inteles si sa transmit mai departe ceva din putinul pe care-l stiu.
In privinta franarii de la viteze "mici", de 100 km/h, s-ar putea sa ai dreptate: distanta de franare poate parea mica - cupra intr-adevar are frane excelente, pana la un punct - dar, insist: numai pe asfalt uscat. Mai ales ca mi se pare ca ai spus ca ai cauciucurile uzate. Trebuie sa-ti spun ca in privinta pneurilor exista un paradox. In unele situatii, un pneu uzat va oferi aderenta mai buna decat unul nou. Explicatia: pata de contact a pneului cu solul este mai mare daca dispar sau se uzeaza pliurile (striatiile, profilul) pneului, deci aderenta va fi mai buna. Dar numai in situatia de sol uscat si doar daca structura interioara a pneului nu este afectata. Pe asfalt ud sau in orice alte situatii de aderenta scazuta, un pneu uzat pana la disparitia striatiilor este foarte periculos. Slick-urile nu se folosesc decat pe asfalt uscat...

Ori aceasta aderenta a pneului cu solul este cea mai importanta...

D.p.d.v. al franarii, nu sistemul de franare conteaza cel mai mult. Ci tocmai acest coeficient de aderenta intre pneu si suprafata de rulare (drum). Astfel, repet, eficienta tehnicii de franare degresiva isi va demonstra valabilitatea mai ales la viteze mari, pe asfalt ud, pe ploaie, pe mazga, pe praf, pe zapada. In ordinea enumerarii, ABS-ul isi pierde din ce in ce mai mult eficienta... Pe zapada, de exemplu, ABS-ul este atat de ineficient - devine chiar periculos sa te bazezi exclusiv pe ajutorul lui - incat specialistii recomanda dezactivarea lui, daca acest lucru este posibil.

In alta ordine de idei, sa revenim la experienta ta cu "partenerul" tau de concurs. Poate, la prima vedere, nu pare mare diferenta intre vitezele cu care ati trecut bumper-ul respectiv. Dar, daca schimbam datele ecuatiei si inlocuim bumper-ul cu orice altceva (un pom, un camion, un pieton!!!, un alt autoturism...), diferenta dintre vitezele de impact cu respectivul obiect (30 km/h a ta - 70km/h a lui) va fi cruciala. Un pom lovit cu 30 km/h inseamna partea din fata a masinii distrusa, dar fara urmari grave pentru sofer. Pe celalalt viteza il va proiecta prin parbriz... In cazul unui pieton, tu il iei pe capota si ii rupi un picior, el il omoara direct... De la 30 km/h la 0 tu mai ai nevoie de 2-3 metri, el mai are nevoie de 10, cel putin. Repet, nu pare mult, dar este o diferenta cruciala... In 7 metri incape un camion de 20 de tone...

Mai mult, in timp, odata cu exersarea si aplicarea cat mai des a degresivei, vei deveni mai sigur, mai precis, mai eficient. In scurt timp vei reusi sa te opresti de tot inaintea bumper-ului, si nu sa-l treci cu 30/h.

Nu ti se pare ca exista si o componenta de "eleganta" a tehnicii? Adica nu ai simtit ca, intr-un fel, oprirea - chiar asa, agresiva - este cumva mai "rafinata" decat o oprire - franare - agresiva normala?

Un mic secret: cele despre care am discutat pana acum nu sunt decat cateva dintre aplicatiile degresivei... Mai sunt cateva "straturi" despre care vom vorbi mai tarziu... :)

P.S. Apropo de curba si de frana, va mai las un pic sa va contraziceti... :) :) :)
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 11:24

grecutzu2005 scrie:
nicky :) nu e chiar asa cu curba si cu frana :D

Nu am inteles eu bine, dar daca te refereai la frana sa inghete rotile in curba, e sanie direct.
Frana normala, fara blocare roti in curba nu face nimic, decat poate sa creeze un disconfort suplimentar pasagerilor masinii.
Frana pui inainte de viraj, pe drept (e si mai eficient si nu combini efectul franarii cu nicio forta centrifuga), iar pe iesirea din curba accelerezi (daca accelerezi zdravan si inainte de curba, o sa iti subvireze masina si iti pleaca botul pe contrasens) :D
Serios :P
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 11:26

Nicky scrie:
daimio scrie:
Si da, trebuie antrenament. Da' nu mult. Cateva incercari si n-o sa mai renunti niciodata la tehnica asta. Pe mine (si pe cativa pietoni tampiti) ne-a salvat de la moarte, in cateva ocazii... Poate ca eu ma duc mai tare un pic decat voi, si in situatia asta conteaza cel mai mult...


Am recitit aseara ce s-a scris ieri si abia astept sa ajung sa incerc tehnica. Multumiri, maestre!
Norin, permite-mi paralela de mai jos (Tabel) si, daca nu e corecta, o reformulam :D
Grecutzus, frana in curba = saniutza fuge, nimeni n-o ajunge :P

Imagine varianta marita Imagine


Cu mare placere! (Adevaratii maestrii sunteti voi, ca acceptati sa luati in considerare chestii noi, si sa le incercati, chiar daca sunteti ceea ce se cheama in general niste soferi foarte buni...)

M-am uitat peste tabel. Foarte bun. Poate, putin cam lipsit de nuantarile care mie mi se par necesare... in definitiv, detalii fara prea mare importanta...

Multumesc pentru entuziasm... Habar n-ai cat conteaza pentru mine un astfel de raspuns din partea voastra.
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 11:27

daimio sincer la asta cu rafinatu nu am fost atent si nu vreau sa ma pronunt prost. :( pentru ca pana sa ies pe linia aia dreapta mergeam prin oras si cand atingeam vreo 100 de km la ora puneam frana de urgenta si incercam sa fac cum mi-ai zis tu... si nu imi iesea, calcam frana si cand sa ridic piciorul incet incet de pe frana nu apucam ca se oprea de tot masina :(
si am incercat asta de vreo 10 ori si a inceput sa ma doara capu. dar mi-a iesit.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 11:29

nicky tu nu ai franat niciodata in curba?
nu pana sa inghete rotiile ca doar atunci nu ai facut nimic :) asa mai progresiv nu degresiv... ce nu imi plac mie termeni astia...
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 11:31

grecutzu2005 scrie:
daimio sincer la asta cu rafinatu nu am fost atent si nu vreau sa ma pronunt prost. :( pentru ca pana sa ies pe linia aia dreapta mergeam prin oras si cand atingeam vreo 100 de km la ora puneam frana de urgenta si incercam sa fac cum mi-ai zis tu... si nu imi iesea, calcam frana si cand sa ridic piciorul incet incet de pe frana nu apucam ca se oprea de tot masina :(
si am incercat asta de vreo 10 ori si a inceput sa ma doara capu. dar mi-a iesit.


Dupa numai 10 incercari... bravo! Sincer, la majoritatea le ia mai mult timp...

In timp (nu foarte mult), o sa ajungi si la chestiile de nuantare, ...de rafinament...
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 11:40

Am o veste buna :D

In urma cu cateva zile, la recomandarea lui Mirciuliqa (multumesc, Mirciuliqa, dau o bere sau, mai degraba o lada, sau si mai bine, un chef mare cu toti forumistii) l-am contactat pe Dan Vardie, directorul de la editura Automedia. I-am trimis un mail scurt, cu o propunere de colaborare pentru publicarea cartii.

Ieri dupa-masa m-au contactat unii de la editura sa incepem discutiile preliminare :D . Acum astept un mail de la ei cu niste intrebari (ca nu pot sa ma duc la Bucuresti, asa cum voiau ei initial...)

Nu vreu sa ma culc pe-o ureche, da eu il iau ca un semn bun...

:D Autografele pentru membrii ClubSeat sunt asigurate... :D
Power is nothing without control...

 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 11:43

perfect :) deabea astept
succesuri. sa se publice repede cartea :)
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 11:45

Multumesc, Grecutzule!

Dar-ar Domnu', ca m-am urat cu asteptatu'!

Oricum, noi, daca vreti, continuam.
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 11:47

bineinteles :) dar nu crezi ca scapi cel putin asa de repede de mine.
si dupa ce se publica cartea daca mai vrei tu tot continuam :) iti dai seama cate intrebari o sa am atunci si cate trebuie sa imi explici ca o sa te saturi de mine :D
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 11:48

grecutzu2005 scrie:
nicky tu nu ai franat niciodata in curba?
nu pana sa inghete rotiile ca doar atunci nu ai facut nimic :) asa mai progresiv nu degresiv... ce nu imi plac mie termeni astia...

Ba da, si mai franez cand trebuie. Dar senzatia nu e cea mai placuta. In plus, o masina cum e coaja mea (suspensii aftermarket setate diferit fata de cele originale) se va comporta altfel si va induce o alta senzatie, zic eu mai putin deranjanta ocupantilor masinii fata de cotetul tau, sau fata de o alta masina cu suspensii mai moi.

E vorba si de cata forta laterala (masurata tot in G, la fel constantei gravitationale) e capabila masina sa genereze, pentru ca multe masini, cu suspensii moi (nu e cazul Seat) sunt mai capabile sa rastoarne masina decat sa imprime downforce asupra pneului :D

Felicitari, Norin si Mirciuliqa! Asta e numai inceputul, eu sunt convins ca o sa apara si la TV. Fie TVR, Pro, Antena, Prima etc., poate chiar la toate!
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 11:51

Multumesc mult, Nicky!

Baieti si fete, ajutati-ma cu ceva:

Spuneti-mi (foarte sincer), voi cat ati fi dispusi sa platiti pentru o astfel de carte? Varianta color, desigur.

Nu neaparat inseamna ca va trebui sa o cumparati, voi s-ar putea sa o primiti cadou, cu autograful autorului... :)

As aprecia daca ar raspunde cati mai multi forumisti...
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 11:53

Despre franarea in "curba" am sa va povestesc si eu, mai tarziu...
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 11:54

daimio nu stiu ca eu nu am mai cumparat carti de vreo 5 ani de zile :(
dar cred ca are multe pagini si cred ca un pret cat de cat corect ar fi undeva pe la 100 150 de ron... e putin?
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

26 Noi 2009, 11:56

maxim: 150 de ron...as da...
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 92

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator