Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 92
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

25 Noi 2009, 12:26

Nimeni, nimic?
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

25 Noi 2009, 12:28

continuam, dar hai sa vedem daca am inteles cel putin eu.
vrei sa zici ca la o franare de urgenta sa apasam pe pedala de frana (tare) ma gandesc si dupa aia sa o lasam incet incet depinde de scaderea vitezei autoturismului? asa pe scurt nu?
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

25 Noi 2009, 12:30

da Norin.
Makes sense - franarea degresiva. notat! :)
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

25 Noi 2009, 12:37

Bravo, grecutzule, ai prins exact ideea.

Chiar imi faceam probleme ca nu am fost suficient de explicit.

Deci prima apasare: tare, la maximumul posibil oferit de suprafata de rulare. Dar, rotile vor avea tendinta sa se blocheze, sau sa intre ABS-ul, ceea ce iar nu inseamna eficienta maxima a franarii. Si de aici necesitatea degresivitatii, in functie de viteza care se reduce treptat. Ideea e ca prin reducerea progresiva a apasarii pedalei de frana sa utilizezi la maximum capacitatea de franare a masinii, sa o tii permanent la punctul in care fie si o mica apasare in plus duce la blocaj, permanent in functie de viteza de moment, care se reduce pe parcursul franarii. De aici, degresivitatea. Un grafic ar fi cam asa: 100km/h - 40kgf apasare pe pedala; 80 km/h - 35 kgf (la 36kgf rotile s-ar bloca...) 60 km/h - 25 kgf (din nou, la 26kgf rotile s-ar bloca) etc. etc. etc. pana la 0 km/h, cand ai nevoie de 0 kgf, evident (daca nu esti pe deal :) )


Ai inteles foarte bine...
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

25 Noi 2009, 12:44

aham am inteles :) urmatoru pas?
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

25 Noi 2009, 12:49

N-am facut nimic daca nu mergeti in poligon sa exersati, sa va insusiti tehnica si sa-mi scrieti apoi impresiile voastre...

Practica: (partea a II-a) :)

3. Frânarea degresivă. Frânarea de urgență

Exersarea.


În mod ideal, acest exercițiu se va desfășura pe o suprafață cu aderență scăzută – pe macadam de orice rugozitate, pe iarbă sau pe o suprafață asfaltată udă sau acoperită de nisip. Da' e bun si asfaltul din poligon...
De asemenea, este absolut necesar ca acest exercițiu să se desfășoare într-un loc închis traficului normal.

Puteți începe prin efectuarea unor exerciții de obișnuire a piciorului drept cu mișcările efectuate în timpul frânării degresive, cu motorul pornit, autoturismul imobilizat cu ajutorul frânei de mână, maneta schimbătorului de viteze la punctul mort, piciorul stâng sprijinit pe pedala falsă. Repetați de câteva ori succesiunea mișcărilor: apăsare fermă, de mare intensitate a pedalei de frână urmată imediat de relaxarea cu un ritm redus a apăsării pe pedală. Această a doua parte este de cea mai mare importanță pentru însușirea corectă a tehnicii frânării degresive.

După ce ați început să vă obișnuiți cu această succesiune a mișcărilor, puteți începe exersarea lor cu mașina aflată în mișcare. Fixați-vă, în primul rând, un punct de reper care va fi locul lângă care va trebui să opriți mașina. Îndreptați-vă spre acest punct cu roțile în linie dreaptă și încercați să frânați în ultimul moment, fără însă să depășiți acest punct. Începeți prin a frâna de la o viteză redusă (30 - 40 – 50 km/h), urmând ca ulterior să măriți viteza de la care acționați frâna.

Acest exercițiu urmărește mai multe scopuri. În primul rând, însușirea tehnicii frânării degresive, tehnică ce implică cunoașterea intensității apăsării pedalei de frână și a momentului exact în care urmează ca roțile să se blocheze. Apoi, cunoașterea capacităților reale de frânare ale autoturismului pe care îl conduceți. Veți observa, de asemenea, pe parcursul însușirii acestei tehnici, limitele sistemului de frânare asistat de ABS, în special pe suprafețele cu aderență scăzută, și implicit eficiența crescută oferită de frânarea degresivă în aceste cazuri.

Nu întâmplător acest exercițiu este recomandat pe suprafețe cu aderență scăzută. Odată ajuns la o bună cunoaștere și aplicare a acestei tehnici pe aceste suprafețe, utilizarea ei pe asfalt uscat va fi o joacă de copil.

Cu ce probleme va veti confrunta? Incerc sa le descriu in continuare:

Foarte probabil, nu veți reuși să efectuați corect, din primele încercări, o frânare degresivă. Nu trebuie să vă descurajați! În general, sunt suficiente 10-20 de încercări până la momentul în care veți observa cât de simplu este de aplicat și cât de eficient puteți deveni. Pe parcursul acestor încercări însă, este foarte posibil să faceți următoarele greșeli:

- Veți apăsa prea ușor – sau progresiv - pedala de frână, încercând, instinctual, să evitați blocarea roților. De fapt, mai ales pe parcursul învățării, un blocaj scurt este mai indicat decât lipsa acestuia. Blocajul vă oferă punctul de reper pentru a stabili momentul de maximă eficiență a frânării. Exersând, veți ajunge la situația ideală de a ”simți” că fie și cea mai ușoară apăsare în plus a pedalei de frână va genera blocajul roților, și veți putea evita din reflex această situație.

- Veți apăsa prea tare pedala de frână, blocând roțile, fără să mai ridicați piciorul de pe pedală imediat după apariția blocajului, mașina continuând să înainteze cu roțile blocate. În acest caz, concentrați-vă atenția asupra momentului blocării roților, anticipând acest moment, astfel încât să puteți relaxa apăsarea frânei imediat ce apare blocajul.

- Veți ridica brusc și prea mult piciorul de pe frână pentru a încerca să asigurați rotirea roților, după blocaj. Este situația în care apare ”pomparea”. Concentrați-vă atenția pe amplitudinea mișcării de eliberare progresivă a pedalei de frână. Această mișcare trebuie să fie fină, continuă și de mică amplitudine, în funcție de - și pe măsură ce - rapiditatea cu care viteza automobilului se reduce.

- Veți provoca oprirea motorului, uitând să debraiați pe ultimii metri ai frânării. Evitarea acestei consecințe este ultimul lucru asupra căruia trebuie să vă concentrați atenția. Este mult mai importantă sprijinirea corectă a piciorului stâng pe ”pedala falsă”, decât evitarea opririi motorului. Dar, pe măsură ce veți exersa și aplica cu mai multă siguranță frânarea degresivă, veți reuși să evitați și acest lucru.

În general, este suficientă o oră de exersare pentru însușirea corectă a acestei tehnici, deși este recomandată perfecționarea ei cu fiecare manevră de frânare pe care o efectuați în trafic. Veți fi în măsură să utilizați astfel o tehnică de frânare, de cele mai multe ori mai eficientă chiar decât frânarea asistată de sistemul ABS.

Un șofer bun ajunge foarte rar sau chiar deloc în situația de a declanșa asistarea frânării de către sistemul ABS. Mai întâi datorită conducerii preventive, adică prin evitarea de a ajunge într-o situație extremă în care să fie nevoit să frâneze brusc și apoi, mai ales datorită capacității de a efectua corect o frânare de urgență.

Astept impresii si promisiuni ferme ca veti face acest exercitiu! Glumesc. :)

Da' m-as bucura mult daca v-ati rupe 1-2 ore sa exersati tehnica asta...
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

25 Noi 2009, 12:54

Nu am citit postu de mai sus dar vreau sa iti zic ca eu diseara am sa exersez. :) am 25 de km pana acasa si atat franez pana imi sar ochii din orbite.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro

 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

25 Noi 2009, 12:57

E si asta o varianta...

Recomand totusi printarea posturilor de mai sus si exersarea initiala in poligon.

Pe de alta parte, daca o sa fii foarte atent (mai ales sa nu franezi in curba! discutam alta data despre asta...), s-ar putea sa o prinzi si asa...

Astept impresii dupa...

Vei fi surprins.
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

25 Noi 2009, 12:58

Si neaparat sa citesti cu atentie postu' de mai sus... :)
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

25 Noi 2009, 12:59

Cristina, tu?...

Ce zici?
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

25 Noi 2009, 13:04

Degresiv, super interesant. Imi venise aseara in minte o intrebare care cred ca e legata de aceasta franare degresiva, oarecum.
E indicat sa franam energic pe 5 m de la 100km/h, sa zicem sau sa obtinem acelasi efect de franare pe o distanta mai lunga. Banuiesc ca pentru masina e 50-50% pentru ca.
Frana mai brusca pe distanta mai scurta = solicitari mari in elementele de suspensie (bucse, pivoti, capete de bara etc.)
Frana mai lina pe distanta mai lunga = incalzire uneori excesiva a franelor (pentru pante, se recomanda frana de motor)
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

25 Noi 2009, 13:05

ok am citit postul de mai sus.. am si o intrebare sau 2. si ceva de zis. sa o luam pe rand. :)
nu cred ca as putea sa pun frana de urgenta pana la 70 de km... deoarece la cotetu meu am frane foarte bune asta inseamna ca se v-a opri imediat.... daca pun frana de urgenta la 50 de km intr-un metru s-ar opri sigur. :)
eu voi incerca la viteza peste 70 de km.
intrebarea este ca eu nu prea am inteles o chestie la franarea de urgenta.
la exercitiu vorbim nu la drum. trebuie sa calc frana atat de tare incat sa se blocheze rotile ori sa intre abs-ul? si dupa aia sa incep sa iau usor usor picioru de pe frana?
sau pot sa nu sa se blocheze rotiile sau sa intre abs si deja sa iau incet incet picioru de pe frana?

Si nu franez niciodata in curba. doar in situati extreme apare ceva in fata sau eu stiu ce e pe carosabil si trebuie neaparat sa pun frana. :) altfel sunt cu piciorul pe gaz dupa jumatatea curbei.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

25 Noi 2009, 13:06

eu promit ca o sa incerc sa imi aduc aminte de acum incolo tehnica aceasta...si sa o si utilizez...asa cum am mai zis rareori mi se intampla sa intre ABS-ul...cred ca merg prea incet :wink:
grecule: momentul cu ABS era util ca sa cunosti masina si reactiile...sa nu te surprinda in trafic cand se blocheaza rotile...sa stii ce sa faci cand se intampla asta...sa capeti exercitiu :)
what next?
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

25 Noi 2009, 13:13

grecutzu2005 scrie:
daca pun frana de urgenta la 50 de km intr-un metru s-ar opri sigur. :)

Vreau si eu masina ca a ta :P
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

25 Noi 2009, 13:14

Nicky scrie:
Degresiv, super interesant. Imi venise aseara in minte o intrebare care cred ca e legata de aceasta franare degresiva, oarecum.
E indicat sa franam energic pe 5 m de la 100km/h, sa zicem sau sa obtinem acelasi efect de franare pe o distanta mai lunga. Banuiesc ca pentru masina e 50-50% pentru ca.
Frana mai brusca pe distanta mai scurta = solicitari mari in elementele de suspensie (bucse, pivoti, capete de bara etc.)
Frana mai lina pe distanta mai lunga = incalzire uneori excesiva a franelor (pentru pante, se recomanda frana de motor)


Nicky, vorbim aici de franarea de urgenta. Adica despre situatii de urgenta.
Dupa cum zicea si gracutzu mai devreme, in astfel de situatii nu ai timp sa judeci nici macar alternative la franare (desi uneori poate fi indicat - vorbim noi alta data si despre "traiectoria de urgenta"), darmite sa te mai gandesti la suprasolicitarile asupra bucsilor... Ideea e sa nu pirzi aderenta, in primul rand...

Pe de alta parte, ai dreptate. Formularea nu este completa "pe primii 5 metri franezi maximum...", dar intr-un fel implica sau sugereaza relaxarea apasarii pe pedala, dupa primii 5 metri. Si in legatura cu frana de motor la coborare ai dreptate, intr-o oarecare masura: in situatia cand esti intr-o coloana care se deplaseaza in urma unui camion, cu 10 km/h. Altfel, cu diferentele de rigoare, si la coborare (cum majoritatea coborarilor sunt virajate) poti accelera - braca - frana ca pe drum drept. Deci, mai putina frana de motor... Sistemele de franare moderne, mai ales la Seat :) , sunt suficient de performante sa reziste la niste solicitari pe care majoritatea dintre noi nu le putem efectua...
Power is nothing without control...
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 92

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 0 vizitatori