Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 92
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

24 Noi 2009, 19:53

nicky la mine nu sa intamplat asa din cate imi amintesc. si stiu ca au fost situati cand nu mai stiam cum sa pun frana. dar de blocat rotile nu s-au blocat cred ca niciodata de cand am seat.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

24 Noi 2009, 19:55

Nicky, in poza aia de pe avatar (sau cum s-o fi numind corect) esti tu la volan?

Despre franare, va mai las putin...
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

24 Noi 2009, 19:57

daimino altfel eu nu am procedat :) doar la karturi :D cand intram in frana pana se blocau rotile din spate si dupa aia intram in viraj si acceleram treptat :) ca sa nu fac piruete.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

24 Noi 2009, 20:10

daimio scrie:
Nicky, in poza aia de pe avatar (sau cum s-o fi numind corect) esti tu la volan?

Despre franare, va mai las putin...


Da, ne jucam noi in poligon la ilioara, ne facusem un traseu cu sticle si ne rupeam masinile acolo :D

Imagine

Pare ceva iesit din comun pentru nestiutori, pentru mine, acum, pare o prostie, nu sunt deloc pe trasa pe care trebuia sa fiu. Dar mai invat, in fiecare zi incerc sa invat cate ceva :bounce: Si eram intr-o subvirare de zile mari :lol:
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

24 Noi 2009, 20:54

Adaugare pentru franare mai rapida :D

Cateodata, eu mai incercam un stanga-dreapta scurt (discret), ca mod de incetinire, in combinatie cu frana.

Orice lucru care e menit sa duca la o pierdere de inertie (energie de miscare) e binevenit, chestiunea asta cu stanga dreapta discret e unul dintre lucrurile care ajuta la incetinire mai rapida.

Solicita masina, e drept si e si un pic riscant, in special pentru incepatori, care sunt tentati sa ia stanga-dreapta mai mult decat trebuie.
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
Avatar utilizator
razmih
Mesaje: 691
Membru din: 18 Ian 2008, 09:39
Localitate: Bucuresti/Peris

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

24 Noi 2009, 21:02

grecutzu2005 scrie:
pai la mine e simplu am si abs. :) frana si la un moment dat dar destul de scurt frana de motor. dar tinuta masina din ambreaj (iara ambreaju asta) ca sa nu imi sara dintr-o data in 7000 de ture... sper ca m-am facut inteles.
daca nu asa avea abs frana inainte sa se blocheze rotile si frana de motor. continuata cu frana de picior in ambele cazuri.


Daca este franare in situatie de urgenta mai ai timp de ambreiaj?

Eu inteleg franare in situatie de urgenta atunci cand apare ceva neprevazut: sare unul de pe trotuar sa traverseze, iti franeaza unul in fata care nu are luminile de stop pe frana, esti in plina acceleratie si te trezesti ca ala din fata franeaza fara motiv sau pe autostrada cand ai viteze "astronomice", vrei sa te incadrezi pe cealalta banda si cand te asiguri in lateral cel din fata ta franeaza (asta in oras cand distantele sunt mici), etc. De multe ori in situatii din astea nu prea mai ai timp de altceva decat sa calci frana si sa te rogi. Faze din alea cu frana de mana, sarit in sant sau mai stiu eu ce, cred ca tin de filme. Mai bine sa nu avem de a face cu ele.
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

24 Noi 2009, 21:13

daimio scrie:
Foarte corect, Bubu.
Nici nu cred ca mai e necesar sa detaliez. (Oricum, nu pentru tine :) )
Nu pari a fi dintre cei care risca in depasire. Sau ma insel?
Sau, crezi ca ai avea nevoie de lamuriri asupra vreunui lucru?
Te simti nesigura pe ceva?

PS. Mi se pare ca am folosit un ton cam "superior". Scuze!


:lol: nu e cu suparare - tonul face muzica :wink: glumesc!
cred ca am mai prins si unele mai la limita :? ...fiecare depasire e unica...eu asa le vad...de multe ori am fost chiar praf..sa le dea Dumnezeu sanatate celor care au franat...practice makes perfect :)
de regula insa prefer sa astept daca nu pot aprecia corect...sa astept urmatoarea ocazie decat sa risc si sa iasa prost :?
a si un lucru care nu stiu daca e tocmai corect: daca tot m-am bagat in depasire renunt foarte greu...chiar aproape deloc...asa ca zic bine cand le urez sanatate celor care au franat! :lol:
mai este si aspectul masinii care iti vine din fata in depasire...intotdeauna in functie de distanta si viteza si a lui si a mea...primul impuls - iau piciorul de pe acceleratie...daca nu e suficient franez...nu ma ambitionez sa accelerez NICIODATA!

franarea insa e o problema...de regula nu pun frane violente pentru ca imi iau marja de eroare mai mare fata de cel din fata...insa s-a mai intamplat sa apara obstacole neprevazute (de regula animale prostute) si in primul moment de panica...uit cu totul de frana de motor...nu o am in reflex pur si simplu..... :( ulterior dupa frana de picior puternica oricum devine aproape inutila...
ABS la mine nu prea intra ...la masina asta nici nu stiu daca am :lol: la ibiza insa l-am testat de vreo doua ori...
asa cum ai zis si tu cred ca e un capitol extrem de important.... :)

 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

24 Noi 2009, 21:28

Nicky scrie:
Adaugare pentru franare mai rapida :D

Cateodata, eu mai incercam un stanga-dreapta scurt (discret), ca mod de incetinire, in combinatie cu frana.

Orice lucru care e menit sa duca la o pierdere de inertie (energie de miscare) e binevenit, chestiunea asta cu stanga dreapta discret e unul dintre lucrurile care ajuta la incetinire mai rapida.

Solicita masina, e drept si e si un pic riscant, in special pentru incepatori, care sunt tentati sa ia stanga-dreapta mai mult decat trebuie.



Nicky, in primul rand, tu.

Imi pare rau, aici gresesti fundamental. (prima data, daca nu ma insel..)
Vorbea cineva mai demult despre "skandinavian flick". Este o tehnica specifica raliului, menita sa genereze - fara franare, nici conventionala, nici cu frana de mana - o supra-virare care ajuta la abordarea unor viraje stranse sau ace de par cu viteza superioara. Pe langa transferul de mase in decelerare, transferul de mase lateral provocat prin rotirea volanului initial in sensul opus curbei si apoi in sensul corect pune masina in supravirare si de aici efectul. Adica, puntea spate se descarca de greutate si intra in derapaj, ajutand calitatea virarii. Se sumeste la noi "apel-contra-apel" sau "balans", termeni preluati pe filiera franceza.
Deci este o tehnica menita prin definitie sa dezechilibreze masina. In cazul despre care discutam, franarea de urgenta, este, contrar opiniei tale, ineficient. Pentru ca, transferul de mase lateral concentreaza greutatea masinii spre o singura roata, cea situata pe exteriorul mini-virajului efectuat, astfel ca cealalta roata pierde aderenta si, evident, nu mai beneficiaza de aceeasi capacitate de franare pe care ar avea-o daca acceasi greutate s-ar sprijini pe ea. In loc sa folosesti la maximum capacitatea de franare a ambelor roti a puntii fata, folosesti deci doar o roata la capacitate maxima, aderenta celeilalte fiind afectata datorita transferului de mase lateral.

Revin...
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

24 Noi 2009, 21:49

Let's go:

Riscul cel mai mare la care te supui este sa provoci, fara sa doresti acest lucru, acea supravirare cautata prin tehnica descrisa. Si sa pierzi aderenta puntii spate si sa te rotesti cu masina pe drum.
Apoi, se poate sa provoci un blocaj al rotilor (totusi, destul de rar daca ai ABS, vorbim mai incolo ce si cum se intampla cu asta). Explicatia este destul de complicata si are legatura cu modul de functionare al pneului, care nu poate castiga aderenta prin greutate adaugata decat pana la un punct, dupa care o pierde din nou...

Deci, tine rotile drepte. Este unul dintre cele mai importante aspecte privitoare la franarea de urgenta.
Regula este asta: cu cat mai mare este unghiul de bracaj, cu atat mai ineficienta va deveni franarea. De ce, va explic mai tarziu.

P.S. Daca nu intelegi ceva, iti stau la dispozitie cu lamuriri suplimentare.
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

24 Noi 2009, 22:16

razmih scrie:
grecutzu2005 scrie:
pai la mine e simplu am si abs. :) frana si la un moment dat dar destul de scurt frana de motor. dar tinuta masina din ambreaj (iara ambreaju asta) ca sa nu imi sara dintr-o data in 7000 de ture... sper ca m-am facut inteles.
daca nu asa avea abs frana inainte sa se blocheze rotile si frana de motor. continuata cu frana de picior in ambele cazuri.


Daca este franare in situatie de urgenta mai ai timp de ambreiaj?

Eu inteleg franare in situatie de urgenta atunci cand apare ceva neprevazut: sare unul de pe trotuar sa traverseze, iti franeaza unul in fata care nu are luminile de stop pe frana, esti in plina acceleratie si te trezesti ca ala din fata franeaza fara motiv sau pe autostrada cand ai viteze "astronomice", vrei sa te incadrezi pe cealalta banda si cand te asiguri in lateral cel din fata ta franeaza (asta in oras cand distantele sunt mici), etc. De multe ori in situatii din astea nu prea mai ai timp de altceva decat sa calci frana si sa te rogi. Faze din alea cu frana de mana, sarit in sant sau mai stiu eu ce, cred ca tin de filme. Mai bine sa nu avem de a face cu ele.


Grecutzule, din nou, buna intrebare.
Pentru ca am observat ca f. multi dintre soferi confunda, in situatii limita, pedala de ambreiaj cu o a doua pedala de frana sau mai stiu eu ce, astfel ca o apasa, saraca, si pe ea si o chinuie fara motiv.

Definitia ta pentru franarea de urgenta este corecta. Este vorba despre o situatie neprevazuta, in care trebuie sa franezi la maximum. Deci nu numai ca nu ai timp de ambreiaj, dar nu trebuie sa te preocupe ambreiajul - decat pentru a evita, pe ultimii metri ai franarii, oprirea motorului. Si nici atunci, daca utiti de el. Este de preferat sa ti se opreasca motorul intr-o situatie de extrema urgenta, decat sa te concentrezi asupra apasarii pedalei de ambreiaj si sa nu te mai concentrezi asupra apasarii pedalei de frana.

In realitate, ar trebui sa fii mereu pregatit ca in urmatorul moment sa executi corect o franare de urgenta. Este un principiu al conducerii defensive: fii pregatit pentru cel mai rau lucru care ti se poate intampla intr-o situatie data! (Nu timorat sau panicat, ci calm, atent, pur si simplu pregatit sa actionezi corect...)
Si din nou ajungem la pedala falsa... Pentru ca aici trebuie sa se afle piciorul stang, dupa cum ziceam, in afara de scurtele momente de schimbare a treptei de viteza. Iar in cazul in care este necesara o franare de urgenta, tot pe pedala falsa trebuie sa stea, pana in ultimii metri ai franarii, cand va trece pe ambreiaj. Este absolut uimitor cat control castigi asupra intensitatii - dozarii - nuantarii apasarii pe frana cand ai un punct de reper si de sprijin corect pentru celalat picior.

Frana de motor va exista oricum, din momentul ridicarii piciorului de pe acceleratie. Si va ajuta, intr-o oarecare masura, calitatea franarii. Dar, daca te referi la o retrogradare in treapta efectuata pe timpul franarii de urgenta, uit-o si renunta la ea. Cutia de viteze nu este instalata pe masina ca sa franeze. Frana e facuta sa franeze! (ca sa zic asa). Nu te concentra pe chestii secundare in detrimentul celor principale. Pierzi timp si calitatea (eficienta) franarii va fi inevitabil compromisa.

Bine?

PS. Dar mai avem multe de discutat despre franare. Pana acum nu a spus nimeni ce asteptam sa aud...
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

24 Noi 2009, 22:31

mai da-ne indicii ! :lol: anvelope? pedale? volan?
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

24 Noi 2009, 22:34

Bubu, doar pentru tine: pedala... apasarea pedalei.
Da' sa nu afle ceilalti... :)
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

24 Noi 2009, 22:37

Bubu, in alta ordine de idei, tu intelegi explicatiile pe care le-am dat lui grecutzu si (mai ales) lui Nicky?
Ca mi se pare ca am folosit prea multa terminologie specifica de raliu...
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

24 Noi 2009, 22:45

am translator ti-am mai zis :lol: intrebarea are vreun inteles ascuns??? adica vrei sa afli daca limbajul folosit in carte e ok si pentru cineva care nu e pilot de curse??? sper ca asta era scopul intrebarii... :lol:
PS: e ok - eu am inteles!
pai de la utima franare de urgenta...ca tot imi zicea grecu ca se aprind avariile la franarea de urgenta si eu nu il credeam :wink: s-a gandit un catel sa ma testeze...imi aduc aminte doar atat: cred ca aveam vro 120 asa...catelul in drum...relativ departe...eu claxonez...el nu se misca...eu claxonez mai insistent ....el se misca in directia gresita....eu pun frana si ma tin de volan.... :lol: la inceput mai incet...ulterior cand am realizat ca voi da peste el...mai tare pe frana...nu i-am dat drumul insa pedalei...nu mi-a intrat ABS-ul...dar mi s-au aprins avariile...
zi tu cum trebuie? sa stiu si eu...promit ca nu mai spun nimanui :wink:
 
Avatar utilizator
Nicky
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

24 Noi 2009, 22:50

daimio scrie:

Nicky, in primul rand, tu.

Imi pare rau, aici gresesti fundamental. (prima data, daca nu ma insel..)
Vorbea cineva mai demult despre "skandinavian flick". Este o tehnica specifica raliului, menita sa genereze - fara franare, nici conventionala, nici cu frana de mana - o supra-virare care ajuta la abordarea unor viraje stranse sau ace de par cu viteza superioara. Pe langa transferul de mase in decelerare, transferul de mase lateral provocat prin rotirea volanului initial in sensul opus curbei si apoi in sensul corect pune masina in supravirare si de aici efectul. Adica, puntea spate se descarca de greutate si intra in derapaj, ajutand calitatea virarii. Se sumeste la noi "apel-contra-apel" sau "balans", termeni preluati pe filiera franceza.
Deci este o tehnica menita prin definitie sa dezechilibreze masina. In cazul despre care discutam, franarea de urgenta, este, contrar opiniei tale, ineficient. Pentru ca, transferul de mase lateral concentreaza greutatea masinii spre o singura roata, cea situata pe exteriorul mini-virajului efectuat, astfel ca cealalta roata pierde aderenta si, evident, nu mai beneficiaza de aceeasi capacitate de franare pe care ar avea-o daca acceasi greutate s-ar sprijini pe ea. In loc sa folosesti la maximum capacitatea de franare a ambelor roti a puntii fata, folosesti deci doar o roata la capacitate maxima, aderenta celeilalte fiind afectata datorita transferului de mase lateral.

Revin...


Hehe, Daimio, nu e nici prima si nici ultima data cand gresesc, insa eu nu ma refeream la Scandinavian Flick (am pus filmuletul mai jos pentru cei nefamiliarizati cu termenul)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Sbr1K3uuOPk[/youtube]

Ma refeream la miscari discrete stanga dreapta, continue, de la inceputul franarii si pana la oprirea masinii. Rotatii de genul +10 grade si -10 grade fata de punctul zero (in care masina merge drept), ma gandeam eu ca in felul asta se mai pierde din energie.

Imi facusem eu o schema in minte cu mini stanga-dreapta si ma gandeam ca asa cum o masina pierde viteza intr-o curba, daca nu este accelererata, in acelasi mod se mai poate disipa ceva energie si implicit incetini masina.

Dar pare mult mai logica ideea ta, cu tinutul volanului drept pentru a nu rupe aderenta (pata de contact constanta - fotografie atasata) sau a face transfer inutil de mase, transfer care, in loc sa te opreasca mai rapid, te tine mai mult in miscare.

P.S. Nu am incercat Scandinavian Flick si nu cred ca o sa incerc curand (mi-e frica si nici nu am unde), decat daca o sa merg pe circuit. Si la masina mea ESP-ul sigur ar trece peste ideile mele de Flick si si-ar spune cuvantul.

Am modificat o poza de pe net cu pata de contact a anvelopei, ca sa fie in romana, pentru toti cei de aici.

Imagine
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 92

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator