Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

  • 1
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 92
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

07 Ian 2010, 11:30

sxi :) poti sa urci si aia. cel putin eu as putea sa incerc dar e nasol daca nu urc. nu vreau sa fie masini in stanga si in dreapta sau in spate. ca daca o iau la vale nu ma mai opresc. dar cu viteza se poate face orice. :D
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

07 Ian 2010, 11:32

Ciudat...
Am crezut ca e vorba despre un subiect relativ simplu de tratat.
Nu e. Implica o gramada de tehnici si de tactici (mai ales), incepand cu tehnicile de dozare a accelerarii si franarii, pana la strategiile de abordare a unui traseu dificil. Nu mai vorbesc de controlul derapajului, sau alte tehnici mai dificile.
Daca stau si ma gandesc mai bine, de fapt toate capitolele din cartea mea converg spre posibilitatea de a gestiona corect situatiile dificile de trafic, dintre care cel mai dificil este sa circuli pe zapada. Adica, cu alte cuvinte, trebuie sa stii cam tot ce scrie inainte de capitolul privitor la circulatia pe zapada, pentru a intelege corect acest capitol (care este penultimul din carte). Inclusiv, de fapt, ultimul capitol, care se refera la conducerea defensiva d.p.d.v. al tacticilor: atitudinea la volan, pericole posibile si probabile etc.
Greu, pentru mine, dar putem incerca sa le luam pe rand.

PS. Grecutzu are dreptate. In principiu, asa se face. Daca vreti sa intelegeti si de ce se face asa, continuam.
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
Trainelu
Mesaje: 1708
Membru din: 13 Iun 2008, 07:54
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

07 Ian 2010, 11:36

Si daca faci asa si te opresti la un moment dat?
ALTEA XL 1.6 STYLANCE
ZENITH GREY
Imagine
 
sweet.sxi
Mesaje: 20
Membru din: 17 Dec 2009, 17:22

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

07 Ian 2010, 11:36

grecutzu2005 scrie:
am revenit :D neatza. lasam la o parte accidentu.

sa luam pentile cu zapada. :D
parerea mea este urmatoarea care imi iese aproape de fiecare data.
ok daca nu poti sa pleci cu viteza 1 incearca sa pleci cu viteza 2. :D

la coborare in panta coboara cu viteza unu fara sa accelerezi si daca vezi ca o iei prea tare in fata dar nu prea se intampla chestia asta doar daca este doar gheata fara zapada. calca foarte usor frana fara sa blochezi rotiile. dar sa franezi putin.

la urcarea in panta niciodata sa nu bruschezi masina. sa nu ii dai blana orbitoare. sa zicem ca esti aproape de panta si ai cat de cat viteza dar nu urci pana sus. asa ai tu impresia. viteza 2 cel putin cu asta merg eu. si mergi constant fara sa accelerezi sau sa lasi din acceleratie. ti masina undeva pe la 2500 de ture + - 100 200 de ture.

asa procedez eu. si vreau sa zic ca am urcat niste penti la predeal spre partia de schii cu cauciucurile mele de vara. si unu cu o scoda habar nu avea ce ii se intampla patina in loc si numai blana orbitoare ii dadea la masina si nu a rezolvat nimic. :)

sper sa fie bune sfaturile mele :D



in principiu sunt de accord
constanta e unul din principalli factori---viteza mica intr-o viteza mica de preferat 2 si nu mai mult de 2000 de ture si fara sa bruschezi.

dar ce faci daca pe la mijloc incepi sa patinezi si in saptele tau se intinde o coloana nesfirsita de masini?? :bigsmurf: 8)
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

07 Ian 2010, 11:36

grecutzu2005 scrie:
norine daca pleci in anglia vin sa te vizitez sa bem un pahar de spritz chit. numai bine vin si la tine si la nicky :D

a si sper ca nu pleci in aprilie. ca ai zis ca mergem la hungaroring :D


Abia astept sa bem un pahar impreuna.

Nu neaparat in Anglia, daca ai drum pe la Cluj, esti invitatul meu si aici (nu la spritz chit, da' la o palinca buna de la Zalau :wink: )
Si mergem si la Hungaroring. Om face noi cumva... Sau daca nu, cand vii in Anglia gasim noi si pe-acolo un circuit cat de cat...

PS. Invitatia la palinca e valabila pentru toti :D
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

07 Ian 2010, 11:37

sa continuam...mie de zapada/gheata imi e cel mai frica...v-am mai zis asta :(
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

07 Ian 2010, 11:43

ok Norin continuam cu zapada. putem sa detailam subiectul ma intereseaza si pe mine.

si in principiu ar trebui sa am drum si pe la cluj. daca imi iasa niste chesti vin si pana la cluj in curand. doar ca trebuie sa ma pun la punct cu anumite chesti aici ca vine primavara si le am neglijat. si sti cum e o masina nu e pregatita niciodata. si trebuie sa pregatesc 2 masini si motoru pentru primavara. dupa aia sunt liber.

sxi. daca incepi sa patinezi o ti constant de aia o ti constant. si eu cred ca urci doar daca e foarte inclinata panta nu urci. cine a fost la predeal stie despre pentile care zic de la partia de schi eu le am urcat pe toate.

daca pierzi aderenta mai e o metoda pe care o folosesc eu si asta am cam invatat-o la off road. dai stanga dreapta de volan dar nu recomand. s-ar putea sa nu va fie de folos.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro

 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

07 Ian 2010, 11:44

daca aluneci in spate cam nu mai ai ce sa faci sxi. doar sa arunci masina in cel mai apropriat santz sau sa o infunzi cat mai tare in zapada ca sa nu patesti tu si ceilalti nimic. :D deci daca o luati la vale la o panta parerea mea este sa va aruncati cu masina in santz unde e foarte mare zapada. ca sa nu patiti nici voi nici masina nimic :D
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

07 Ian 2010, 12:00

Hai s-o luam pe rand.

Prima premisa e ca pe zapada (si pe gheata, mai ales) pneurile ofera cel mai mic coeficient de aderenta posibil - exceptand acvaplanarea, da nu' e cazu aici.
A doua premiza este ca o roata care patineaza (in accelerare) sau este blocata (in faza de franare) ofera cea mai mica aderenta, oricum, pe orice suprafata.
A treia premisa (sau prima concluzie) este ca, mai ales pe zapada si gheata, datorita coeficientului de aderenta foarte scazut, patinajul sau blocajul rotilor se vor instala foarte rapid, ducand la pierdrea totala de aderenta.
Acestea sunt cauzele care fac deplasarea pe gheata si zapada foarte periculoasa. Pentru ca in lipsa aderentei, masina devine incontrolabila (ma rog, pentru soferul obisnuit).
De fapt, aderenta si controlul autoturismului evolueaza intr-o relatie de interdependenta: cu cat aderenta este mai buna, cu atat autoturismul va fi mai usor de controlat (o alta posibila exprimare ar fi ca cele mai multe greseli in ceea ce priveste comenzile vor fi "iertate", adica pierderea controlului asupra autoturismului se va instala mai greu), si cu cat aderenta va fi mai mica, cu atat autoturismul va fi mai greu de controlat. In sensul ca nu va ma raspunde la comenzile "obisnuite" ale soferului asa cum acesta este obisnuit, ci va raspunde corect doar la comenzile foarte fine, elegante, intr-un cuvant: corecte (in functie de aderenta de moment).
Orice eroare va fi penalizata prin pierderea controlului. O franare prea puternica=blocajul rotilor=sanie; o accelerare prea puternica=patinaj=imposibilitatea inaintarii sau, in panta, sanie inspre lateral sau inapoi; un bracaj incorect, prea brusc sau prea lent=subvirare automata - ca sa nu mai vorbim de multitudinea de combinatii ale acestor comenzi.
Ati observa ca in fraza de mai sus, cuvantul de ordine este "prea". Orice comanda "prea" exagerata (scuzati explrimarea) va genera un raspuns aiurea al autoturismului, practic - pierderea controlului. In sensul refuzului autoturismului de a executa comanda data. Sau executia acestei comenzi, dar cu alt efect decat cel dorit de sofer.
De aceea, la acest nivel al discutiei, solutia este "dozarea". Dozarea corecta a accelerarii si franarii, care nu inseamna nimic altceva decat posibilitatea de a evita sa ajungi la acel "prea" despre care vorbeam. Si bracajul corect.
Apasarea corecta, "dozarea" intensitatii acceleratiei si franarii, direct relationata de valorile de moment ale aderentei disponibile.

Pricepeti ceva?
Daca da, continuam cu practica si detaliile.
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

07 Ian 2010, 12:12

eu singura chestie pe care nu o inteleg. e cu dozarea. :) adica trebuie sa dozezi nu sa o ti constant?
asta ma cam duce in eroare.
poti sa imi explici cum ai doza tu pe o panta sa zicem? adica daca incepi sa patinezi lasi acceleratia si dupa aia o apesi din nou... bineinteles controlat sau?
dozezi de la inceput pana la sfarsit. ii dai spritzuri?
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

07 Ian 2010, 12:28

zici tu constant grecule...dar nu e tocmai constant daca de pe zapada treci pe gheata si incepe sa patineze nu? adica pe zapada unde cauciucul mai musca ceva ...ai o anumita forta de apasare pe pedala...dar daca treci pe gheata nu mai poti mentine aceeasi forta in cazul unei patinari...si atunci dozezi acceleratia :)
 
Avatar utilizator
grecutzu2005
Mesaje: 4872
Membru din: 16 Dec 2008, 13:15
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

07 Ian 2010, 12:33

parerea mea e ca daca dozezi pe gheata nu ai nici o sansa sa treci mai departe. (tot ce zic eu zic cand esti incaltat cu cauciucuri de vara. cu cele de iarna e putin diferit.)

parerea mea e ca daca dozezi pe gheata ramai pe loc.
Λέω aυτa κaι είνaι τρελa!
SEAT CUPRA 2.0 TFSI 240 HP
www.JustClassics.ro
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

07 Ian 2010, 13:04

Hai sa incerc...

Sa luam de exemplu acceleratia.

Avem, in primul rand, cele doua extreme: ralanti-ul, unde pedala nu este apasata deloc, si "blana orbitoare" - unde acceleratia este apasata la podea, la maximum.
Si apoi avem pozitiile intermediare. Acestea sunt cele care conteaza, de fapt.
Dupa cum ziceam mai devreme, orice exces de apasare pe pedala va fi penalizat - in cazul accelerarii, prin pierderea de aderenta datorata patinarii rotilor.
Dar ce inseamna excesul de apasare? Nu inseamna nimic altceva decat o apasare prea puternica a pedalei, datorita careia motorul transmite rotilor tractoare mai multa putere decat pot transmite rotile spre sosea, prin banda de rulare a pneului. Prea multa putere, care, datorita incapacitatii pneului de a transmite spre sol aceasta putere, se va pierde aiurea prin rotirea mult mai rapida a rotilor, in gol.
Deci secretul dozarii este sa apesi acceleratia doar atat cat este nevoie pentru a egaliza puterea transmisa spre roti cu puterea sau capacitatea pneului de a transmite aceasta forta spre sosea. Sa nu exagerezi. Sa "simti" cand si daca urmeaza sa se rupa aderenta si sa te opresi acolo cu apasarea pedalei.
Cam asta e dozarea. E un "prag" pe care nu ai voie sa-l depasesti.
Si daca ai exagerat cu apasarea, sa fii capabil sa reduci aceasta apasare pana imediat sub acel prag. Este tot "dozare", dar degresiva - adica reduci apasarea. Deci sa nu ridici total piciorul de pe acceleratie, ca risti alte consecinte, mai grave.
Asta fac pilotii de raliu, cand auzi tu "muzica" motorului, care creste-scade in intensitate foarte rapid, dar niciodata de la maximum la ralanti, ci la intensitati apropiate. Cauta permanent acea limita a aderentei - in functie de contextul exact, adica tipul de viraj, de aderenta de moment etc. Si "dozeaza".
Deci nu este vorba de extreme. Nu sprituri, desi uneori, si astea inseamna acelasi lucru, dar mai rar, nu o ridicare totala a piciorului de pe pedala - se creaza o frana de motor poate prea puternica, ci o echivalare a apasarii cu gradul de aderenta disponibil.
Mai simplu: Daca aderenta este foarte buna, dozarea poate merge spre extrem - mai mult in linie dreapta, mai putin in viraj. Daca, in schimb aderenta este proasta, zapada, gheata etc., dozarea trebuie sa fie foarte fina, foarte eleganta, progresiva sau degresiva - dar lent, fara nici o forma de bruscare a apasarii.

Intrebarile tale: trebuie sa dozezi, nu sa o tii constant (culmea e ca sunt convins ca tu faci acest lucru, fara sa fii neaparat constient de asta), doar daca se modifica viteza de deplasare. Pentru ca aderenta este influentata de viteza. Cu cat viteza creste, cu atat aderenta scade. Deci, daca se mareste viteza in urcare, pentru a nu depasi limita de aderenta, trebuie sa reduci apasarea pe acceleratie, sa "dozezi", deci. La limita, retrogradezi si din nou "dozezi".
Daca scade viteza, poti accelera, pentru ca ai mai multa aderenta. Din nou, "dozat", ca sa nu pierzi inertia, impulsul initial.
Care inertie e de cea mai mare importanta cand urci o panta, iarna.
Deci, nu spritzuri, ci finete. Are foarte mare legatura cu sensibilitatea piciorului drept (ca si franarea degresiva). Degresivitate, progresivitate in apasare, cat mai fin si fara excese.
Cat mai exact.
(Aplicatiile dozarii sunt de foarte mare importanta si in abordarea virajelor. Povestim noi si despre alea...)
Power is nothing without control...
 
daimio
Subiect Autor
Mesaje: 744
Membru din: 21 Noi 2009, 09:03

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

07 Ian 2010, 13:09

Bai, intelegeti ceva? :bounce:
Power is nothing without control...
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: carte tehnici conducere defensiva si sportiva -opiniile dvs.

07 Ian 2010, 13:11

eu sunt de parere ca nu ai cum sa "simti" pragul pana nu ai patinat putin :)
asta este cel mai greu de invatat...daca nu imposibil..."simtirea"...aici cred ca se face diferenta intre pilot si sofer :roll:
  • 1
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 92

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori