Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

 
Avatar utilizator
Nicky
Subiect Autor
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Cifra Octanica / Cifra Cetanica (combustibili)

15 Iun 2009, 16:37

Benzinele (cel mai de seama combustibilii lichizi) se obtin pe trei cai.

Benzinele naturale rezulta prin distilarea petrolului (aproximativ 30–40% din petrolul brut).
Benzinele de cracare termica si catalitica se obtin din fractiunile superioare din petrol (lampant, motorina).Spre deosebire de cele naturale, benzinele de cracare contin alchene.

Prin incalzirea la peste 400° a fractiunilor mai grele de titei (motorina sau pacura) are loc procesul de cracare, obtinandu-se fractiuni mai usoare (benzinele de cracare). In functie de conditiile in care se lucreaza, se deosebesc: procedee de cracare termica si procedee de cracare catalitica.

Cracarea termica se poate realiza in faza lichida sau in faza de vapori:
• in faza lichida, motorina sau pacura este incalzita la 450-550° sub o presiune de 15-45at;
• in faza de vapori, motorina sau pacura se incalzeste la temperaturi de 500-600° si la presiuni joase de 1-3 at.Benzinele de cracare astfel obtinute se deosebesc de benzinele rezultate prin distilarea fractionata a titeiului, prin continutul lor mai mare de alchene si hidrocarburi aromatice.

Cracarea catalitica se realizeaza in faza de vapori; motorina sau pacura, la 480° si 1-2,5 at, este trecuta peste un strat de catalizatori (ortosilicat de aluminiu).La cracarea catalitica se obtin randamente mai mari de benzina si cu caracter mai saturat.
Benzinele de cracare, in comparatie cu cele obtinute la distilarea fractionata a titeiului, sunt mai bune si au o cifra octanica (C.O.) mai mare.

Benzinele sintetice se formeaza in anumite conditii (temperatura, presiune, catalizatori) prin hidrogenarea carbunilor (procedeul Bergius) sau a oxidului de carbon.Amestecul de hidrocarburi se distila fractionat.

Calitatea benzinelor folosite drept combustibil in motoarele cu explozie depinde de comportarea lor in motor si este data de cifra octanica (C.O.) a benzinei.Asemenea explozii au urmari foarte grave pentru functionarea motorului.Detonatia se reduce sau dispare complet cand se utilizeaza benzine superioare, cu cifra octanica mare.
De exemplu, o benzina cu o cifra octanica 98 (cum este cea utilizata la autoturismul „Seat”) se comporta in motor ca un amestec de 98% izooctan si 2% n – heptan.

Calitatea benzinei creste o data cu cresterea cifrei octanice.Benzina cu cifra octanica mai mare permite functionarea motorului cu randament mai bun.Pentru indeplinirea acestei cerinte, benzinele trebuie sa contina izoalcani sau arene.
Un procedeu folosit pentru marirea cifrei octanice consta in adaugarea in benzine a unui antidetonant, ca de exemplu tetraetilul de plumb, care se descompune in radicali etil si ramifica n-alcanii, transformandu-i in izoalcani.

Deseori benzina de la distilarea primara, cu cifra octanica mica, este transformat pe cale termica sau catalitica in benzina cu cifra octanica superioara.Procesul se numeste reformare.
Cifra octanica C.O. a unei benzine reprezinta deci, procentul, in volume de izooctan (2, 2, 4-trimetil pentan) dintr-un amestec de izooctan cu heptan normal.Cu cat C.O. a unui combustibil este mai mare cu atat rezistenta sa la detonatie este mai mare.

Cifra octanica (C.O.) sau indice octanic arata rezistenta la detonatie a unui combustibil (exemplu benzina) pentru motoarele cu aprindere din exterior.

In practica, s-a observat ca aparitia fenomenului de „ciocanire” a motorului se produce din cauza unei arderi anormale a carburantului, ceea ce duce la micsorarea puterii motorului. S-a constat, de asemenea, ca hidrocarburilor care intra in compozitia benzinelor se comporta diferit in motor in ce priveste fenomenul de detonatie; in timp ce alcanii normali produc detonatie puternica in motor , izoalcanii si hidrocarburile aromatice impiedica aparitia acestui femomen.

Pentru a apecia tendinta la detonatie a unei benzine se compara comportarea ei intr-un motor experimental si in conditii standard cu a amestecurilor formate din hidrocarburile n-heptan, considerand ca avand cifra octanica zero si izooctan, caruia i s-a atribuit cifra octanica 100. Datorita proprietatilor sake antidetonante, izooctanul a fost luat ca substanta de referinta. In felul acesta se stabileste o scara cu limite cuprinse intre 0 si 100 in care benzinele cu o cifra octanica anumita, de exemplu C.O. 86, se comporta in acest motor ca un amestec format din 86% izooctan si 14 % n-Heptan.
Cifra octanica C.O. a unei benzine se poate imbunatatii prin adaos de mici cantitati de antidetenoanti care impiedica combustia detonanta in motoare.

Cifra cetanica
Valoarea numerica ce reprezinta procentul, in volume, de cetan intr-un amestec al acestuia cu α – Metilnaftalina.

Pentru aprecierea cifrei cetanice, s-a ales o scara arbitara potrivit careia s-a atribuit cetanului, valoarea 100 iar α – Metilnaftalina, valoarea 0.

Cifra cetanica arata tendinta spre aprindere a combustibilor folositi in motoarele Diesel, cu auto-aprindere.
Cu cat cifra cetanica a unui combustibil este mai mare cu atat mai usor se aprinde combustibilul.
La combustibilii obisnuiti folositi la motoarele Diesel, cifra cetanica variaza intre 35 si 55.


A nu se confunda numele dat de comerciant unei benzine cu cifra octanica a acelei benzine (e.g. Alto 101).
E numai o chestiune de marketing, nimic real, nimic posibil.


Sursa: Iosiv Risavi, Ion Ionescu „Chimie si probleme de chimie pentru concursul de admitere in invatamantul superior” (Bucuresti, Ed. „Tehnica” 1974)

P.S. Cine are date cat de cat exacte asupra cifrei octanice reale a diversilor combustibili existenti pe piata din Romania, e rugat sa le expuna mai jos.
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
Avatar utilizator
Nicky
Subiect Autor
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: Cifra Octanica / Cifra Cetanica (combustibili)

15 Iun 2009, 16:46

http://ro.wikipedia.org/wiki/Cifr%C4%83_octanic%C4%83

Din definiţia cifrei octanice nu trebuie înţeles că o benzină este formată dintr-un amestec de n-heptan şi izooctan în proporţia respectivă. De asemenea, valoarea CO = 100 nu este limitativă, există combustibili cu rezistenţă la detonaţie mai mare decât izooctanul, adică cu CO mai mare ca 100. Exemple de astfel de combustibili sunt benzina de curse,[4], benzina de aviaţie (de exemplu AvGas), gazul petrolier lichefiat (GPL) sau alcoolul (de exemplu etanolul are CO/R = 129).

Ridicarea cifrei octanice se poate face şi prin aditivare cu diferite substanţe, dintre care cele mai cunoscute sunt tetraetilul de plumb (TEP), Metil-terţ-butil-eterul (MTBE)[5] şi toluenul. TEP, folosit în „benzina cu plumb” se descompune uşor în radicali care reacţionează cu combustibilul şi oxigenul în primele faze ale aprinderii, încetinind aprinderea, cu un efect de ridicare a cifrei octanice. Din păcate, TEP este toxic, iar utilizarea sa a fost limitată după 1970. Mai este folosit la benzinele de aviaţie.
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
Avatar utilizator
Nicky
Subiect Autor
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: Cifra Octanica / Cifra Cetanica (combustibili)

15 Iun 2009, 16:55

Alto 101 este un carburant premium, creat special pentru masinile care se respecta. Alimenteaza cu Alto 101, pentru ca masina ta merita tot ce e mai bun: un carburant produs printr-o tehnologie avansata, avand o puritate ridicata si o cifra octanica mare. Mi-a placut asta cu "o cifra octanica mare" :lol: :lol: :lol: Le e frica sa spuna cat, ca sigur variaza de la o statie la alta pe de o parte, si nu da bine nici la marketing, pe de cealalta.

http://www.alto101.ro
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
Avatar utilizator
Nicky
Subiect Autor
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: Cifra Octanica / Cifra Cetanica (combustibili)

15 Iun 2009, 17:00

OMV Carrera 100 - Prima benzină fără sulf cu cifră octanică 100

Cea mai bună benzină Euro 5 pentru motoare de înaltă performanţă şi pentru cei ce solicită performanţa maximă de la autovehiculul lor. Benzina „OMV Carrera 100" este deja disponibilă fără sulf în toate ţările şi are proprietăţile anti-detonare ale 100 ROZ (determinarea cifrei octanice în cercetare). Componentele de rafinare de înaltă calitate selecţionate şi un pachet multifuncţional de aditivi special conceput vă garantează calitatea oferită de „OMV Carrera 100".

http://www.omv.ro
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
Avatar utilizator
Dacul
Mesaje: 93
Membru din: 24 Mai 2009, 20:32
Localitate: Constanta

Re: Cifra Octanica / Cifra Cetanica (combustibili)

15 Iun 2009, 20:31

desi lucrez aproape in fiecare zi in petromidia ma abtin de la unele comentarii...
nu tot ce zboara se maninca...
 
Avatar utilizator
marian_iam
V.I.P.
Mesaje: 6591
Membru din: 17 Dec 2007, 13:04
Localitate: Bucuresti, dr taberei
Contact:

Re: Cifra Octanica / Cifra Cetanica (combustibili)

15 Iun 2009, 21:13

pai te rugam ... spune-ne si noua cum sta treaba .. ce sa bagam ... cum sa facem!
Si nu caut sa-ti demonstrez, era o simpla figura, deci nu ma lua-n nume de rau ca te iau in ..... brate!!!
Noi ... Bem, Fumam, Tusim, Ranjim ... asta facem pana murim ...
Opel Astra GSI
Ceasuri Barbatesti de de Dama http://www.casaceasurilor.ro
 
bv10ptz
ingineru
Mesaje: 1165
Membru din: 17 Dec 2008, 21:31
Localitate: Brasov

Re: Cifra Octanica / Cifra Cetanica (combustibili)

15 Iun 2009, 21:25

Am lucrat si eu o perioada in domeniu si ce pot sa spun:alimentati de la rompetrol.De ce?Pentru ca am vazut cu ochii mei facturi de carburanti,taiate de catre Rompetrol catre SHELL,AGIP si MOL.
Seat Leon 1.9 TDI , 110 CP - 2003

 
Avatar utilizator
Cosmin
Admin
Mesaje: 5877
Membru din: 14 Feb 2008, 17:11
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Cifra Octanica / Cifra Cetanica (combustibili)

16 Iun 2009, 08:11

Foarte buna prezentare, Nicky..
As mai vrea sa adaug ca o cifra octanica mare nu inseamna intotdeauna putere mai mare, mai ales in cazul in care discutam de motoare diferite cu caracteristici tehnice diferite. Un combustibil cu cifra octanica mare e necesar motoarelor sport, performante, care au nevoie de o anumita rata de compresie pt. a functiona la parametri cat mai buni. Daca motorul nu a fost conceput sa functioneze la o rata de compresie mare, un combustibil cu C.O mare nu va avea nici o influenta in ceea ce priveste puterea si performantele.

Mai jos aveti un articol pe tema asta (scuze, nu am mai tradus din engleza). E luat de pe carbibles.com, scris de Chris Longhurst, un tip de la care eu personal am invatat multe.

"Octane and power

It's a common misconception amongst car enthusiasts that higher octane = more power. This is simply not true. The myth arose because of sportier vehicles requiring higher octane fuels. Without understanding why, a certain section of the car subculture decided that this was because higher octane petrol meant higher power.
The reality of the situation is a little different. Power is limited by the maximum amount of fuel-air mixture that can be jammed into the combustion chamber. Because high performance engines operate with high compression ratios they are more likely to suffer from detonation and so to compensate, they need a higher octane fuel to control the burn. So yes, sports cars do need high octane fuel, but it's not because the octane rating is somehow giving more power. It's because it's required because the engine develops more power because of its design.
There is a direct correlation between the compression ratio of an engine and its fuel octane requirements. The following table is a rough guide to octane values per engine compression ratio for a carburettor engine without engine management. For modern fuel-injected cars with advanced engine management systems, these values are lowered by about 5 to 7 points.
Compression ratio Octane
5:1 72
6:1 81
7:1 87
8:1 92
9:1 96
10:1 100
11:1 104
12:1 108 "

Iar referitor la benzina din Romania, exista foarte putin producatori asa ca toti retailerii se aprovizioneaza de la ei. In afara de carburantii importati din afara tarii, toate statiile au aceeasi benzina. Unii dintre ei o aditiveaza separat, justificand si cu analize de labaorator denumirile comerciale diferite. Insa la baza e " the same sh*t".
Imagine

MKM Autotechnik - Service auto multibrand Click pt. Detalii si imagini

DIY Info Leon 1P / Altea 5P Click pt. Detalii si imagini
 
Avatar utilizator
Testosul
Mesaje: 4143
Membru din: 20 Dec 2007, 11:47
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Cifra Octanica / Cifra Cetanica (combustibili)

16 Iun 2009, 08:34

Dacul scrie:
desi lucrez aproape in fiecare zi in petromidia ma abtin de la unele comentarii...
nu tot ce zboara se maninca...


Da-ne si noua mai multe detalii pentru ca e greu de luat o decizie dupa o vorba aruncata in vant.
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: Cifra Octanica / Cifra Cetanica (combustibili)

16 Iun 2009, 09:45

ghita_celofan scrie:
Foarte buna prezentare, Nicky..

"Octane and power

Compression ratio Octane
5:1 72
6:1 81
7:1 87
8:1 92
9:1 96
10:1 100
11:1 104
12:1 108 "



uite acum m-am lamurit un pic :shock: ....multumim ghita_celofan
 
Avatar utilizator
PapaGiorgio
D U D U
Mesaje: 919
Membru din: 22 Apr 2008, 10:32
Localitate: Ploiesti

Re: Cifra Octanica / Cifra Cetanica (combustibili)

16 Iun 2009, 09:53

Multumim pentru prezentari Nicky si Ghita_celofan! Foarte interesant, multe lucruri de retinut. :wink:
Seat Leon Reference, 1.4/85 CP, 2008, Galben, PH-78-RDC
 
Avatar utilizator
Nicky
Subiect Autor
Mesaje: 6983
Membru din: 01 Sep 2008, 07:48
Localitate: Dublin, Ireland
Contact:

Re: Cifra Octanica / Cifra Cetanica (combustibili)

16 Iun 2009, 09:58

Foarte tare, Cosmin, multumim pentru explicatii! Bubu, ma uitam ca la modelul tau (FR DSG) si Cupra e acelasi raport de compesie, namely 10.3. Deci, mergi pe CO 98+ cu incredere.
Ma uitam si de ceva aditivi, am vazut ceva de la Metabond, dar scrie clar ca nu imbunatateste cifra octanica, in schimb curata motorul (supape, depuneri de calamina etc.) si sistemul de alimentare (de la rezervor la motor). Pentru iarna, cred ca e o solutie buna, 100RON/flacon de 250ml si ajunge la 1000 L de combustibil. Mai studiem :bounce:
http://www.car-setup.com Car Setup Romania
 
Avatar utilizator
Bubulutza
Mesaje: 4196
Membru din: 26 Ian 2009, 16:05
Localitate: Bucuresti

Re: Cifra Octanica / Cifra Cetanica (combustibili)

16 Iun 2009, 10:04

Nicky scrie:
Foarte tare, Cosmin, multumim pentru explicatii! Bubu, ma uitam ca la modelul tau (FR DSG) si Cupra e acelasi raport de compesie, namely 10.3. Deci, mergi pe CO 98+ cu incredere.
Ma uitam si de ceva aditivi, am vazut ceva de la Metabond, dar scrie clar ca nu imbunatateste cifra octanica, in schimb curata motorul (supape, depuneri de calamina etc.) si sistemul de alimentare (de la rezervor la motor). Pentru iarna, cred ca e o solutie buna, 100RON/flacon de 250ml si ajunge la 1000 L de combustibil. Mai studiem :bounce:


nu ma baga iarasi in ceata cu aditivii...ca o sa ajung la balamuc.... :lol: iarna e departe pana atunci poate mai citesc o carte ceva referitor la alimentarea optima a masinii :lol:
Multumesc oricum pentru explicatii ...chiar incepuse sa se faca lumina un pic...si ai bagat-o p'asta cu aditivii de....nici cu bi-xenon nu mai ies din intunericul asta.... :lol:
 
gica
Mesaje: 108
Membru din: 10 Feb 2009, 14:07
Localitate: Bucuresti

Re: Cifra Octanica / Cifra Cetanica (combustibili)

16 Iun 2009, 10:21

deci pana la urma noi de unde alimentam....?:D
 
Avatar utilizator
Bamse
Moderator
Mesaje: 6434
Membru din: 20 Mai 2008, 13:11
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Cifra Octanica / Cifra Cetanica (combustibili)

16 Iun 2009, 12:23

din cate am inteles, pt benzina, cea mai buna ar fi rompetrol, si la motorina, sincer....mol si lukoil sucks big time!
Ibiza, FR. Black, TDI, Chiptuned
Canalul Clubseat.eu pe Youtube

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator