Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

 
Avatar utilizator
saibot
Subiect Autor
Mesaje: 284
Membru din: 09 Mar 2014, 11:50
Localitate: Ploiesti

Dimensiuni cauciucuri iarna

07 Ian 2016, 12:14

Artanis scrie:
Ar putea fi la scuba si faptul ca anvelopele sunt mai late si cu talon mic...comportament tipic mai slab pe zapada/gheata.

Daca ai putea sa explici de ce cauciucurile mai late si cu talon mai mic sunt mai slabe pe zapada/gheata ti-as fii recunoscator.
Intamplarea colegului scuba este doar un caz tipic de adaptare la conditiile de carosabil, caz in care ar fii avut acelasi deznodamant indiferent de producatorul pneurilor.
Doar in noroi sunt mai eficiente cauciucurile mai inguste...in rest alegerea unui cauciuc mai ingust/o janta mai mica pt iarna este doar o masura economica si de confort avand in vedere ca scad vitezele si pretentiile sportive.
2015 Seat Leon Cupra 280
 
Avatar utilizator
gamer555
ClubSEAT Admin
Mesaje: 7212
Membru din: 09 Aug 2008, 17:12
Localitate: Bruxelles / Bucuresti
Contact:

Re: Anvelope [iarna] si jante

07 Ian 2016, 12:29

din ce tin minte prin teste se mentioneaza ca un cauciuc mai ingust este mai eficient si in zapada afanata (proaspata si inalta) decat un cauciuc mai lat. treaba cu talonul mai mic rezulta din variatia latimii daca e sa se ramana pe dimensiuni omologate (daca se ingusteaza balonul creste si talonul automat)

din experiente personala nu am avut nicio problema pe zapada atat timp cat profilul a fost potrivit si cauciucurile nu au fost slickuri, am mers si pe branduri scumpe si ieftine, si latimi 175 - 205 - 225
 
Avatar utilizator
saibot
Subiect Autor
Mesaje: 284
Membru din: 09 Mar 2014, 11:50
Localitate: Ploiesti

Re: Anvelope [iarna] si jante

07 Ian 2016, 13:15

Cauciucul nu are aderenta pe zapada. Zapada are aderenta pe zapada. Cu cat se incarca cu zapada mai repede si mai complet cu atat e mai eficient pneul. Prin urmare suprafata mai mare - aderenta mai buna.
Cauciucul mai ingust este mai eficient in noroi pt ca strabate stratul moale si alunecos si ajunge la suprafata tare de jos unde are aderenta, datorita distribuirii greutatii pe suprafata mai mica. Pe zapada si gheata nu se aplica aceeasi regula...pt ca pneul nu are aderenta pe niciuna din suprafete.
2015 Seat Leon Cupra 280
 
Avatar utilizator
Artanis
Mesaje: 223
Membru din: 19 Oct 2009, 14:27
Localitate: Bucuresti

Re: Anvelope [iarna] si jante

07 Ian 2016, 14:24

Ai vazut ca masinile de raliu pe zapada au roti f.inguste. Motivul este simplu, cu cat e mai lata roata, cu atat efectul de sanie este garantat.
O anvelopa mai ingusta se afunda mai usor in zapada si gaseste aderenta mai buna decat una mai lata. Iar talon mai mare inseamna si elasticitate sporita, un alt avantaj iarna...

Atentie la clasele de performanta ale anvelopelor, ele difera de la o latime la alta in cadrul aceluiasi model!
LEON ST 1.4 ACT
 
Avatar utilizator
saibot
Subiect Autor
Mesaje: 284
Membru din: 09 Mar 2014, 11:50
Localitate: Ploiesti

Re: Anvelope [iarna] si jante

07 Ian 2016, 15:06

Nefericita comparatie. Masina de raliu are tinte pt aderenta si e ingust pt ca sunt forte centrifugi mari si nu sta zapada pe ele sa aiba aderenta, prin urmare trebuie sa ajunga la stratul tare/gheata cat mai repede. Ele mai mult sapa dacat aluneca :))

Voi alegeti ce cauciucuri vreti, numai sa luati in considerare suprafata preponderenta pe care rulati iarna. Eu prefer un cauciuc mai lat...ma intereseaza in principal sa ma opresc mai repede
2015 Seat Leon Cupra 280
 
Avatar utilizator
gamer555
ClubSEAT Admin
Mesaje: 7212
Membru din: 09 Aug 2008, 17:12
Localitate: Bruxelles / Bucuresti
Contact:

Re: Anvelope [iarna] si jante

07 Ian 2016, 16:31

la dimensiunile omologate si la cauciucurile late dar si la cele inguste in teorie suprafata de contact trebuie sa fie similara, corect ? iar la franare conteaza cel mai mult profilul si compozitia cauciucului...
 
Avatar utilizator
Artanis
Mesaje: 223
Membru din: 19 Oct 2009, 14:27
Localitate: Bucuresti

Re: Anvelope [iarna] si jante

07 Ian 2016, 17:23

saibot scrie:
Ele mai mult sapa dacat aluneca :))

Pai nu vad de ce n-ar fi util asta pentru orice fel de roata ruland pe zapada.
In fine, revenind la anvelopele in discutie, 205/55R16 sunt clasa A la acvaplanare, iar 225/50R16 sunt clasa B:
https://www.nokiantyres.com/winter-tyres/nokian-wr-d4/#
LEON ST 1.4 ACT

 
Avatar utilizator
saibot
Subiect Autor
Mesaje: 284
Membru din: 09 Mar 2014, 11:50
Localitate: Ploiesti

Re: Anvelope [iarna] si jante

07 Ian 2016, 17:51

Indicii sunt dati pentru dimensiunea respectiva. Prin urmare 205 clasa A nu inseamna ca e mai eficient decat un 225 clasa B. Inseamna doar ca e mai eficient decat alt 205 cu clasa B. Tot la fel se interpreteaza si indicele de consum. Logic de altfel...
Partea cu saptul e valabila pt anvelopele cu tinte, care sunt interzise pe drumuri publice (la noi in tara).
2015 Seat Leon Cupra 280
 
Avatar utilizator
Artanis
Mesaje: 223
Membru din: 19 Oct 2009, 14:27
Localitate: Bucuresti

Re: Anvelope [iarna] si jante

07 Ian 2016, 20:30

Pare fizica elementara, imposibil ca apa sa fie evacuata de sub un cauciuc mai lat mai repede decat de sub unul ingust (profilul si materialele fiind identice)...
De consum nici nu mai discut, cred ca este clar care anvelopa este mai eficienta.
Sunt de fapt si teste, poti cauta pe adac, unde se arata limpede cum acvaplanarea apare la viteze mai reduse la anvelopele mai late.
LEON ST 1.4 ACT
 
Avatar utilizator
saibot
Subiect Autor
Mesaje: 284
Membru din: 09 Mar 2014, 11:50
Localitate: Ploiesti

Re: Anvelope [iarna] si jante

08 Ian 2016, 01:01

Ar trebui sa i anuntam pe cei de la Porsche sa nu mai circule pe ploaie ca au cauciucuri late, conform teoriei tale...oare te ai gandit ca profilul ala e dimensionat pt fiecare marime in parte?
2015 Seat Leon Cupra 280
 
Avatar utilizator
Artanis
Mesaje: 223
Membru din: 19 Oct 2009, 14:27
Localitate: Bucuresti

Re: Anvelope [iarna] si jante

08 Ian 2016, 07:36

Daca la performante pe zapada se mai poate argumenta pro anvelope late (Continental fiind cam singurii care au o astfel de politica pro wide tire, dar si ei recunosc ca anvelopa mai ingusta are tractiune mai buna pe zapada), la acvaplanare chestia e clara. Evident ca profilul este scalat pentru fiecare latime de anvelopa, ca doar nu s-o opri pe undeva pe la jumatate :) Asta nu reuseste totusi sa incalce limitele fizicii, si sa faca o anvelopa mai lata din aceeasi gama sa acvaplaneze mai tarziu decat una ingusta:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/Breit_oder ... _23603.pdf
"Aquaplaning significantly earlier
on the size 225 on the line
already at 69 km / h , the
185er only at 80km / h ."

Eu sunt convins ca daca ar putea, atat Porsche cat si oricare alt constructor auto ar schimba profilul si latimea anvelopei in functie de conditiile meteo, din pacate mereu trebuie sa fie un compromis...care la masinile sport inseamna sa fie echipate cu anvelope late si cu talon ingust, pentru a face fata cat mai multor conditii de rulare (ideal, pe carosabil uscat, vara :))
LEON ST 1.4 ACT
 
Avatar utilizator
saibot
Subiect Autor
Mesaje: 284
Membru din: 09 Mar 2014, 11:50
Localitate: Ploiesti

Re: Anvelope [iarna] si jante

08 Ian 2016, 09:42

Din fericire din 2007 de cand e testul, producatorii au avut timp sa imbunatateasca performantele cauciucurilor mai late :)). PS2-ul folosit de ei, care e mai aproape de semislick si excelent pe uscat, e mediocru pe ploaie (am avut si eu) de altfel l-au inlocuit cu ps3 care e mai slab la aderenta pe uscat dar mai bun pe ploaie. Asta pe langa faptul ca acvaplanare e una si eficienta la franare e alta, desi recunosc ca nu am gasit vre-un test care sa studieze eficienta la franre in fct de latime si viteza.
Cel mai bun exemplu cred ca e dat de cauciucurile de F1 care au aceeasi latime(uscat/ud) dar cu diametru total mai mare pt cele de ploaie(10mm) pt canalurile de evacuare in mare parte
Prin urmare folosind fizica de care aminteai mai sus, coeficientul de frecare(aderenta) creste odata cu marirea suprefetei de contact.

Ca si concluzie(trasa de mine pentru mine, in urma testelor facute pe masinile personale, in timp, cu pneuri de iarna 195/205/225) - prefer un cauciuc mai lat pentru a avea stablitate si eficienta la franare mai mare)
Feedback-ul pe care il am la volan, pentru mine e mai important decat orice test facut de adac, tirerack, tirereview, etc

Scuze pentru off-topic, consider totusi interesanta discutia si apreciez parerile colegilor pe care le gasesc plauzibile si pertinente :)
2015 Seat Leon Cupra 280
 
Avatar utilizator
Artanis
Mesaje: 223
Membru din: 19 Oct 2009, 14:27
Localitate: Bucuresti

Re: Anvelope [iarna] si jante

08 Ian 2016, 10:03

saibot scrie:
Prin urmare folosind fizica de care aminteai mai sus, coeficientul de frecare(aderenta) creste odata cu marirea suprefetei de contact.

Dar nu neaga nimeni asta.
Si ca sa incheiem offtopic-ul, poate cadem de comun acord ca o anvelopa mai lata are de evacuat mai multa apa decat una mai ingusta :)
LEON ST 1.4 ACT
 
 
Avatar utilizator
saibot
Subiect Autor
Mesaje: 284
Membru din: 09 Mar 2014, 11:50
Localitate: Ploiesti

Re: Anvelope [iarna] si jante

08 Ian 2016, 10:37

De accord, are de evacuat mai multa apa si in acelasi timp e capabila sa evacueze o cantitate mai mare decat una mai putin lata :)
2015 Seat Leon Cupra 280

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori