Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

 
Sylver
Subiect Autor
Mesaje: 740
Membru din: 12 Feb 2008, 12:42
Localitate: Bucuresti

TUTORIAL: Exploatare Diesel !

30 Dec 2008, 16:50

Am vazut ca in ultimul timp unii posesori au mentionat ca nu li s-a explicat cum sa mearga cu un motor diesel. Asa ca voi posta aici un tutorial, poate va fi facut chiar sticky, pentru ca proaspetii posesori de TDI sa stie cum se exploateaza corect motorul.

Mentionez ca nu eu sunt autorul acestui tutorial, ci regretatul moderator de pe Softpedia, MAK, un mare caracter si o persoana de la care toti userii au avut ce invata de-a lungul anilor in care a moderat Aria Auto, dar pe care boala l-a luat luna aceasta din randurile celor pasionati de autoturisme mult prea devreme.

Mai jos aveti postul sau de pe aria cu tutoriale, iar daca aveti completari in legatura cu diesel-ul, le puteti adauga bineinteles:


Trepte de viteza, turatii, etc.

Treptele 1-2 = nu conteaza, poti sa mergi si in ralanti
Treapta 3-a = minim 1500 rpm, acceperatie usoara pina la 1900 rpm( turatia de cuplu maxim ).
Treapta a 4-a = minim 1800 rpm, acceleratie usoara pina la 1900 rpm.
Treptele 5 - 6 = numai in cuplu, adica minim 1900 rpm.


Mentionez ca astea sint turatile minime la care trebuie sa ramii dupa ce ai schimbat treapta.
De preferat a nu se tura mai mult de turatia de putere maxima, adica 4000 rpm in cazul de fata.
Important ! Sa stiti ca si dieselul se poate tura pina la 4.000 rpm, chiar este indicat dupa rodaj sa se urce in turatia pt curatire turbo, tobe, catalizator.
A nu se tura peste 2400 rpm inainte de a urca temperetura lichidului de racire, undeva 50-60 gr C, dupa ce a ajuns la aceasta temperatura va puteti duce pina la 3.000 rpm.
Numai dupa ce a ajuns la 90 gr C puteti tura pina la 4.000 rpm.
Ce am scris mai sus este pt mers la consum si sanatos.
Nu va luati dupa birfele din fata blocului, dieselul se simte bine la turatie, cel mai mult ii place intre 2000 si 3000 rpm.
Odata ajuns in turatia de cuplu ( cazul de fata, 1900 rpm ) puteti accelera brutal daca este nevoie, nu se intimpla nimic, dar nu mai mult de turatia de putere maxima.
Valabil pt orice tip de diesel, se schimba numai datele motorului si de aici se aplica formula.

Generalitati :
Din ce in ce mai multa lume isi doreste sa cumpere masini cu motor diesel, si de aici intrebarea :
Cum sa merg ca sa-mi protejez investitia ?
In primul rind, am ajuns sa ne cumparam masina cu motor diesel, acum ce trebuie sa stim imediat.
- puterea maxima, la ce turatie ? ex. 130Cp/4000 rot/min , sau 70Cp/4600rot/min
-de ce ne trebuie sa stim turatia ? pt ca e bine sa nu sarim de aceasta turatie
-cuplul maxim, la ce turatie ? ex. 310/1900rot/min , sau 122/2200rot/min
-de ce trebuie sa stim la ce turatie am cuplul maxim ? pt ca in cuplu, avem cel mai mic consum si cea mai mare forta, si de stiut ca in treptele superioare (3,4,5,6) e bine sa acceleram mai promt numai dupa ce motorul a ajuns in turatia de cuplu.
-Pornirea si mersul cu motorul rece !
-se pune contactul, urmarim becul ce ne arata o rezistenta, dupa ce se stinge dam la demaror si mot. porneste.
-De fapt ce urmarim cind privim la becul respectiv ? becul respectiv ne indica ca bujiile functioneaza.
-Ce sint bujiile icandescente ? sint niste rezistente care se inrosesc si incalzesc aerul din camera de ardere pt a pornii motorul repede.
-Cat timp functioneaza bujiile ? mai functioneaza si dupa ce motorul a pornit citeva secunde, iar la motoarele moderne sint controlate de calculatorul motorului si pot functiona intermitent pina ce mot s-a incalzit.
-Buun, am pornit motorul, acum ce fac ? stau sa se incalzeasca, sau pot sa plec imediat ?
-Depinde de calitatea motorului si de calitatea uleiului. La motoarele mai vechi e bine sa stai un min/doua, la motoarele noi (generatie noua), min 30 sec.
-Cum ma comport cu masina pina se incalzeste motorul ?
-Pina ajunge apa la temp optima de functionare a motorului, e bine sa nu turam peste 2400 rot ( pina la aceasta turatie lucreaza bujiile incandescente ) si asta treptat, nu dintr-o data, adica imaginati-va ca intre picior si pedala de acceleratie aveti un ou, si apasati usor sa nu se sparga oul.

----Foarte Important----
Motoarele turbo contin o turbosuflanta care lucreaza la parametri optimi numai in cuplu, de aceea nu se accelereaza brutal sub cuplu, in treptele superioare .
-Oprirea motorului !!!
-Si oprirea motorului nu se face usor asa cum am crede, deci :
-ex. Mergem pe un drum bun sa zicem autostrada, cu viteza si ne apuca stomacul, ce facem ?
-Pai simplu, oprim masina, oprim motorul si fugim in buruieni---TOTAL gresit
-Turbo este actionat de gazele arse, care au temperaturi colosale la forje, si oprind motorul imediat dupa forje riscam sa indoim axul turbinei, sau sa-l intepenim si de aici worthy.gif s-a dus turbo.
- Deci : cind ne hotarim sa oprim dupa o forje, lasam masina in frina de motor (in treapta superioara) si o lasam sa mearga pina tinde sa se opreasca, sau oprim masina, dar nu oprim motorul. Gazele arse care actioneaza turbo sint mult mai reci in frina de motor sau in ralanti decit in forje, si automat vor raci si turbo. Acest lucru e valabil si pt masinile care au turbo racite cu apa.
Aceste lucruri sint bine de stiut cind plecam cu un diesel la drum.

RODAJ
Dupa luni de asteptare mad.gif si nervi intinsi la maxim, hop ca apare si dieseluta wub.gif mult asteptata.
Dar acum probleme unsure.gif este primul diesel, sau prima masina, sau prima masina noua, cum sa mergem sa nu stricam iubitica noastra inlove.gif
Nu va speriati, nu este asa sensibila, trebuie sa stiti citeva date :
Turatia la puterea maxima ex. 116/4.000 rpm
Cuplu la ce turatie ex 285/1900 rpm
Temperatura constanta ex 90 gr C
De ce trebuie sa stim ?
In rodaj, sau primele 2-3.000 km nu trebuie sa ajungem la turatia de putere maxima, adica mergem pina la maxim 3.000 rpm daca masina noastra are turatia de 4.000 la put. maxima.
Trebuie stiuta turatia de cuplu, sa nu mergem subturat in treptele mari ( 4-5-6 )
Temperatura trebuie stiuta pt ca numai la temp normala (data de producator ) toate componentele motorului sint dilatate normal si nu apar uzuri premature.
De ex. inainte de temp normala, daca fortati motorul vor aparea forte mult mai mari in motor, si anume :
cilindru se dilata si pe interior, iar pistonul numai in exterior, si de aici frecarea este f. mare daca dati forje inainte de temp nominala de mers.
Nu va sfiiti sa saltati capota (nu musca ), chiar daca va uitati sub capota ca la o icoana. Va uitati de eventuale pete de ulei, pierderi de motorina, pierderi de lichid de racire, si neaparat controlati uleiul.
Se stie ca in rodaj consumul de ulei este mai mare si nu asteptati sa va spuna masina ca nu mai are ulei, ca poate va anunta duminica noaptea prin virf de munte si dati din colt in colt ca nu aveti de unde sa luati si nici de care sa luati.
In rodaj sa aveti neaparat un litru de ulei in portbagaj (nu stiti cind va trebuie )

Am spicuit citeva date din topicul cu dieselul, cind voi avea mai mult timp, o sa mai caut date sa fie toata lumea multumita.

Cum trebuie exploatat un diesel turbo
http://www.youtube.com/watch?v=fbbTnfJUPXg
http://www.youtube.com/watch?v=9z6C-PJnuQU

Si un filmulet cu un motor diesel TDI 131 Cp, exploatat cum trebuie.
http://www.youtube.com/watch?v=aivfe48KsWA


Cate ceva despre intretinere :
Bun, acum sa vorbim de efectele negative pe care praful le creaza motoarelor noastre si implicit banilor nostri.
Acum sa vedem din ce este facut un filru de aer, cit tine el pe masina, daca se poate sufla/aspira.
La ora actuala filtrele nu sint facute din hirtie simpla ca pe vremuri, ci contin fibre de celuloza,dar si fibre textile sintetice precum si matase, deci filtrele ar fi mai bune ca pe vremuri, dar acest continut face elementul filtrant mai elastic, adica daca fortam filtrul cu un jet de aer, pori filtrului se vor mari, dar dupa aceea vor reveni la forma initiala.
Bun, ce se intimpla daca filtrul de aer este imbicsit ?
In afara de faptul ca se simte ca masina nu mai trage ca inainte ( si alte efecte ) vom forta prin acceleratie, deci prin turatie sa invingem acest incovenient. Automat porii filtrului de aer sint nevoiti sa se mareasca pt a da drumul la aer sa circule si asta inseamna praf in motor.
Bun, praful ajunge sa treaca de elementul filtrant, prima data va ajunge la debitmetru, la turbo, la intercooler, trece prin supapa EGR, prin partea finala a admisiei si pe urma in motor ( in capul pistoanelor )
Ce este praful ?
Este un fel de smirghel fin, ceva care pe traseu daca da de vapori de ulei, se face namol, se depune, freaca, provocind uzuri si depuneri cu orice intra in contact.
Deci, un criminal de motoare si orice sistem auxiliar cu care intra in contact.
Cine a desfacut o supapa EGR, cine a demontat o admisie, o turbosuflanta, stie ce gasim acolo, ne crucim cind stratul pietrificat de mizerie aproape ca stranguleaza circulatia libera a aerului.
Bun. cum facem sa nu ajungem ca acest praf sa ne usuce buzunarele ?
Se stie din orice afacere ca nu se poate face profit fara sa investesti, deci si aici este tot asa.
Dar noi trebuie sa investim in ceva ( care la prima vedere pare bani pierduti ) care nu se va face simtit, pt ca schimbarea filtrului de aer, nu ne aduce la prima vedere nimic nou, deci pt un necunoscator in materie va zice ca sint bani aruncati pe geam.
Cind schimbam filtrul de aer ?
De cite ori este nevoie, se poate schimba filtrul de aer si de doua ori la un schimb de ulei, totul conteaza pe ce drumuri mergem.
Suflam/aspiram filtrul de aer ?
Eu unul sint impotriva acestei metode de a scapa de praful din filtru, dar daca ar fi sa fac asa ceva, as aspira filtrul de aer, in nici un caz nu l-as sufla.
Mai bine il aspir cu aspiratorul din casa, pt ca la aspiratie nu maresc porii, dar la o suflare cu un compresor, porii se pot mari si nu se stie daca isi mai revin.
Daca facem un mic calcul, e de-ajuns o singura data la 50.000 km sa curatam turbosuflanta, supapa AGR,admisia, si banii pe care ii vom da pt aceasta operatie sa ne cumparam filtre de aer, pt 100.000 km.
Sa nu mai vorbesc de uzura in turbo ( axul turbosuflantei ), de cilindri, de segmenti, de supape.
Bun, sa vedem ce se intimpla daca Debitmetru se va umple de praf ( nu vorbim de inlocuire, ca asta inseamna bani seriosi ), acesta nu va mai citi cum trebuie, va trimite date eronate la ECU, ECU va fi obligat sa forteze turbo pt a face fata cereri de acceleratie a soferului, si de aici motorul va merge defectuos, va consuma mai mult, va scoate fum negru.
Iar fumul negru ne streseaza, incepem sa ne facem calcule ce se intimpla, bani aruncati pe diagnoze, poluam atmosfera, etc.

Filtru de polen, este un filtru care nu da voie prafului,mirosului si orice impuritate in cabina masini.
Si aici nu trebuie sa ne zgarcim, exista filtre de polen din hirtie normala si filtre de carbon.
Cel de carbon, are in constructie si ceva care nu da voie unei bacterii sa se cuibareasca in sistemul de ventilatie a interiorului masini.
Filtrul de carbon este confectionat dintr-un material ce contine fibre sintetice si fibre de carbon, dar atentie, este foarte fragil si nu se poate sufla/aspira deoarece il vom distruge.
Bun, cu totii am trecut prin mirosuri neplacute in masina cind dam drumul la aer, fie condtionat fie normal.
Acest miros neplacut este de fapt o bacterie care se cuibareste si creste in sistemul de ventilatie.
Cum ajunge acolo ?
Ea se face singura din cauza umiditatii, stim ca aerul rece care trece prin tubulatura provoaca umezeala cind afara este foarte cald si dam drumul la AC.
Cum facem sa nu ajungem la aceasta problema ?
Ori schimbam filtrul de polen mai des si punem numai filtru de carbon, ori inainte de a opri masina, oprim AC-ul si lasam doar ventilatia pt a usca tubulatura inainte de a opri masina.
Iar stim ca daca oprim masina cu AC dat drumul, pe timp de vara si pornim masina dupa 5 minute ( sa zicem ) vom simti in masina un aer umed, e, aerul ala este propice pt a se naste acea bacterie care ne face aerul sa miroasa a ciorapi nespalati.


Cred ca sfaturile sale sunt folositoare. Daca aveti lucruri de adaugat, sunteti bineveniti sa faceti asta, astfel incat posesorii de TDI sa exploateze corect motorul.
Black Leon benzinar
 
eddy_wtx
LowRider
Mesaje: 4334
Membru din: 14 Mai 2008, 10:00
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: TUTORIAL: Exploatare Diesel !

30 Dec 2008, 17:18

pentru benzinare ai ceva? Multumesc
 
Sylver
Subiect Autor
Mesaje: 740
Membru din: 12 Feb 2008, 12:42
Localitate: Bucuresti

Re: TUTORIAL: Exploatare Diesel !

30 Dec 2008, 17:28

pe moment nu am datele grupate si sunt multe de zis, depinde de tipul de motor si mai ales facuta referire strict la motoarele noastre. O sa incep sa culeg date si sa le grupez, sa vad ce iese.
Black Leon benzinar
 
The teacher
Profesoru
Mesaje: 2828
Membru din: 26 Mar 2008, 17:26
Localitate: Bucuresti /Titan
Contact:

Re: TUTORIAL: Exploatare Diesel !

31 Dec 2008, 09:21

Foarte tare , bravo Genesis , asta da topic sper ca va fi urmarit de multa lume ........
 
Avatar utilizator
Florin&David
JAF
Mesaje: 2436
Membru din: 26 Mai 2008, 07:03
Localitate: Constanta
Contact:

Re: TUTORIAL: Exploatare Diesel !

31 Dec 2008, 15:59

Super bun Topicul.
Pentru mine era un cosmar sa conduc diesel-uri.
Numai cu ochii-n ceasuri.
Acum sunt benzinar.
FIAT 500 - 1.4/100 CP, B 38 RUP
SEAT LEON - 1.4/86 CP, CT 50 DAB

Imagine
 
Avatar utilizator
Ovi_King
The King
Mesaje: 2647
Membru din: 03 Dec 2008, 22:50
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: TUTORIAL: Exploatare Diesel !

31 Dec 2008, 16:43

felicitari o sa-l urmaresc cu interes!!!
Ex: SEAT CORDOBA 1.9TDI RBN Stage 1,Pioneer DVD avh-P3100 head-unit,Blaupunkt VA 475 amplifier, JBL GTO-1204 subwoofer, Dectane Dayline headlights
Rosu Emocion

Actual: RENAULT MEGANE 2 SEDAN 2.0 16v. / CHEVROLET CAPTIVA 2.2 D AWD 184cp
 
Avatar utilizator
TIBI
Mesaje: 6709
Membru din: 10 Mai 2008, 13:15
Localitate: Ploiesti

Re: TUTORIAL: Exploatare Diesel !

01 Ian 2009, 13:36

foarte interesant,multe ponturi de luat in seama.
intr-adevar e o arta sa stii sa conduci un diesel
SEAT LEON_2.0tdi BKD 140cp+

huse piele schimbator

 
bv10ptz
ingineru
Mesaje: 1165
Membru din: 17 Dec 2008, 21:31
Localitate: Brasov

Re: TUTORIAL: Exploatare Diesel !

02 Ian 2009, 13:17

bun de luat in seama.reguli similare se aplica si benzinarelor?
Seat Leon 1.9 TDI , 110 CP - 2003
 
Avatar utilizator
weederash
Mesaje: 174
Membru din: 10 Dec 2008, 12:09
Localitate: Bucuresti/Colentina
Contact:

Re: TUTORIAL: Exploatare Diesel !

03 Ian 2009, 09:59

in principiu sunt cam aceleasi reguli doar ca la benzina nu ai cuplu/putere maxima la aceleasi turatii. protejarea turbinei e cam la fel, chestiile legate de filtru de aer / polen sunt iarasi cam aceleasi. Sper ca nu am gresit cu nimic dar daca am gresit imi cer scuze si va rog sa ma corectati!
Leon 1M 1.8T 20V / 179 BHP
. B 39 WDR
 
Avatar utilizator
BALTAZAR2003
Moderator
Mesaje: 7384
Membru din: 22 Iul 2008, 22:26
Localitate: Bucuresti Dr. Taberei
Contact:

Re: TUTORIAL: Exploatare Diesel !

03 Ian 2009, 10:45

Ce nu s-a spus mai sus si este important.
Motoarele diesel sunt limitate sa nu depasesti o turatie maxima, ori considerata periculoasa de constructor daca nu ai sarcina, cele mai vechi din pompa de injectie, cele moderne din ECU. Asta inseamna ca oricat ai baga piciorul in el, acesta se protejeaza singur!.

O informatie eronata este cea legata de bujiile incandescente.
Acestea nu functioneaza decat pana sa fie actionat demarorul, nici vorba sa functioneze dupa ce motorul a pornit.
Chiar daca dati la demaror cat timp este aprins becul de bujii,acestea se vor decupla automat, pentru a asigura curent de pornire demarorului.
Cordoba Fever + Fresc, 1.4l/86Cp, 2008, Rosu Emocion
Imagine
 
Avatar utilizator
weederash
Mesaje: 174
Membru din: 10 Dec 2008, 12:09
Localitate: Bucuresti/Colentina
Contact:

Re: TUTORIAL: Exploatare Diesel !

03 Ian 2009, 11:19

stii cam cat ar fi turatia aia maxima de care zici pt ca yo m-am dus cu turatia pana la plafonare la mai multe masini diesel.. pana in 5500 parca atata timp cat zona rosie incepe la 4500. Chiar sunt curios
Leon 1M 1.8T 20V / 179 BHP
. B 39 WDR
 
michee
Mesaje: 172
Membru din: 28 Apr 2008, 18:55
Localitate: Bucuresti/Galati

Re: TUTORIAL: Exploatare Diesel !

03 Ian 2009, 16:25

Cateva nelamuriri am si eu, mi se pare ca s-ar putea sa lipseasca niste lucruri din tutorialul de mai sus.

Turatia de putere maxima e 4000 si cea de cuplu maxim e 1900? Eu asa am dedus cel putin, dar nu am vazut sa scrie explicit....

Eu am un FR de 170 cai. Din ce-am vazut in cartea masinii turatia de putere maxima e 4200 iar la cea de cuplu maxim imi da un INTERVAL 1750 - 2500 rpm? Corect? De ce e un interval?
 
Avatar utilizator
Bamse
Moderator
Mesaje: 6433
Membru din: 20 Mai 2008, 13:11
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: TUTORIAL: Exploatare Diesel !

05 Ian 2009, 13:34

tu in acel interval ai cuplul maxim, la 1.4 tsi de ex, ai cuplu intre 1500 si 4500 ...la fel....
la tine se aplica cele spuse mai sus in intervalul de cuplu pe care il ai!
Ibiza, FR. Black, TDI, Chiptuned
Canalul Clubseat.eu pe Youtube
 
Avatar utilizator
andrei.27kim
Mesaje: 2488
Membru din: 27 Mai 2008, 20:06
Localitate: Iasi
Contact:

Re: TUTORIAL: Exploatare Diesel !

06 Ian 2009, 11:39

multumim pt. topic si pt tutorial Genesis ... eu zic ca ne este de mare folos posesorilor de TDI'uri :D
Actual: '16 LEON 5F X-Perience 1.8 tsi DSG Navada White
'04 Ibiza 6L1 Aqua Green 1.2 12V AZQ
Ex: '08 LEON 1P1 Chrono Yellow 2.0 Tdi FR
'07 Cordoba 6L2 Blue Mar 1.9 Tdi AXR – the auto emotion sedan
 
Avatar utilizator
Matrixu
Mesaje: 696
Membru din: 20 Feb 2008, 12:33
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: TUTORIAL: Exploatare Diesel !

06 Ian 2009, 11:49

Ca o consecinta la ceea ce a fost spus, trebuie evitata folosirea franei de motor pana cand motorul ajunge la temepratura normala. Motivele sunt evidente.
Leon Mk2 BXE 1.9 tdi 105cp 2007 crono yellow
http://www.youtube.com/watch?v=GcfwBzFdRQ4

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 0 vizitatori