Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

 
Avatar utilizator
costin_barzon
Subiect Autor
Mesaje: 87
Membru din: 20 Ian 2014, 09:13
Localitate: Bucuresti - Dristor
Contact:

Functionare XDS pe Leon FR

25 Ian 2014, 16:19

Ieri am ridicat masina de la dealer.
In "Leon-ul tau" voi face un topic separat. Aici vreau sa vorbesc de sistemul XDS = diferntial autoblocant electronic.
Azi pe zapada am simtit sistemul la lucru si vreau sa va impartasesc concluziile.

Leutul a venit, bineinteles, echipat cu lante 17" cu cauciucuri Bridgestone. Dupa ce am citit un pic pe net despre ele, nu am fost foarte fericit. Se pare ca toate testele au aratat un comportament deficitar la manevrabilitate pe ud. Vom discuta probabil in aprilie.
Sa revenim la iarna de afara.
Am invatat din experienta ca pentru iarna (zapada, gheata), cele mai bune sunt rotile cele mai inguste aprobate de producator.
Dupa studierea mai multor teste comparative disponibile pe internet am ales Continental TS850 Made in ROmania.
Cauciucuri: 195/65R15 91T
Jante: 15" 6J ET45
Pret - OK; Eficienta - maxima; Pret - incomparabil mai mic fata de variantele disponibile la dealer.

Azi - zapada in Bucuresti
Tractiune excelenta !!! Masina se descurca in zapada afanata de aprox 15 cm, adica inainteaza cu burta pe zapada. Franarea mai buna decat a celorlalte masini din trafic (cauciucurile noi isi spun cuvantul). Senzatia este sublima ... dar te face sa te uiti in oglinda atunci cand franezi !!!

Iesirea din parcare: o doamna cu Nissan Qashqai 2x4 nu reuseste sa treaca prin valul de zapada, se straduie un pic ... si se da batuta. Eu merg constant si trec. Mentiune: doamna foloseste doar cauciucurile de iarna (adica si vara) si sunt cam tocite 60% dupa 3 ani.
BRAVO LEON !!!

Mers pe Magheru pe banda 1. Un plug a trecut inainte si a lasat in mic val spre trotuar. Masina are tractiune, dar trage dreapta constant. Corectez din volan cam 30 grade si merg asa cam 15m. Drumul revine normal pe intreaga banda si totul revine la normal. Aveam cam 25-30 km/h in treapta 2.

Caut pe net modalitatea de functionare:
Daca cele 2 roti de tractiune au aderenta mult diferita intre ele, sistemul integrat Bosch ABS+ESP+ASR detecteaza viteza de rotatie inegala stanga-dreapta.
Daca diferenta e mare, se poate ajunge ca o roata sa patineze in gol cu viteza dubla, iar cealalta sa tinda sa se opreasca. Asa functioneaza in mod normal diferentialul mecanic din cutie. XDS se bazeaza pe ABS. Senzorii vad diferenta mare pe fata, compara cu spatele (egal cu viteza de rotatie a rotii fata lente) si contracareaza pierderea de energie in gol, prin franarea rotii ce se invarte mult mai repede. Astfel diferentialul electronic transfera cuplul cat mai egal intre roti, creand frecare suplimentara pe roata fara tractiune. Nu este un LSD mecanic (Limited Slip Differential). Dar ajuta folosindu-se de sistemele existente pe masina intr-un mod mai eficient si mai "destept".

Ce cred ca s-a intamplat in realitate:
Stanga are tractiune, dreapta pe zapada maruntita se invarte in gol. Apare ASR si limiteaza RPM (cuplul), ABS franeaza dreapta si transfera cuplul catre stanga, dar masina ajunge sa traga aproape doar cu stanga. Masina are tendinta sa se duca spre dreapta pt ca are tractiune doar pe roata stanga. Eu tin masina in linie dreapta cu o corectie de aprox 30 grade volan, spre stanga.
Ies cu roata dreapta de pe val, dupa aprox 15m, masina revine la normal, se duce spre stanga si readuc volanul la normal.

Concluzia: am plecat primul de la semafor dar am avut nevoie de corectii rapide de volan.

Sper ca explicatia sa fie suficient de clara.

Multumesc pentru atentie. DRIVE SAFE. :)

Seat Leon FR 1.4 TSI 140 -> B-665-ETA
Dacia Solenza, 80CP, 126Nm, bord computer, evacuare Borla -> B-31-ETA
EX - Audi A4, 1.9TDI, 131CP
 
Avatar utilizator
gamer555
ClubSEAT Admin
Mesaje: 7198
Membru din: 09 Aug 2008, 17:12
Localitate: Bruxelles / Bucuresti
Contact:

Re: Functionare XDS pe Leon FR

25 Ian 2014, 22:54

clare si detaliate explicatiile tale. :hi
FRul de 140 are discuri de 288 inteleg, din acest motiv sunt omologate si jantele pe 15.
 
StefanV
Mesaje: 164
Membru din: 23 Mai 2013, 21:44
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Functionare XDS pe Leon FR

30 Ian 2014, 22:48

Acum doua zile vroiam sa deschid un topic pe aceeasi tema... diferenta era ca eu aveam de gand sa intreb cum functioneaza XDS-ul, nu sa explic, cum a facut Am renuntat pentru ca m-am gandit ca o sa se faca bascalie de ceea ce urma sa scriu :) Adica despre faptul ca mi s-a intamplat o chestie despre care nu credeam ca e posibila si care (m-am gandit eu ulterior) are legatura tot cu XDS-ul. Am ramas la un moment dat blocat in zapada si incercand sa nu bruschez am zis sa iau doar piciorul de pe ambreiaj, fara sa acelerez. Ma asteptam ori sa ies de acolo, ori sa mi se opreasca motorul... Ei bine, nu s-a intamplat nici una nici alta. Asa ca am deschis usa sa ma uit la roata din stanga, gandindu-ma ca se roteste in gol. Cum nu se rotea deloc, am zis ca poate nu a intrat in viteza (stiu ca ar fi facut urat daca era asa, dar asta mi-a venit in minte pe moment). Asa ca am pus-o in punctul mort, am bagat iar a 1-a si am repetat procedura cu acelasi rezultat (turatie constanta, masina nemiscata si roata de pe stanga statea pe loc). Nu m-am dat jos din masina ca sa ma uit si la roata din drepta ca ma gandeam sa nu ajung ca in filmele cu prosti... sa ma dau jos si sa plece masina fara mine :). Oricum, singura explicatie pe care mi-am dat-o a fost ca poate XDS-ul asta a blocat roata de pe stanga in timp ce aia de pe dreapta se rotea, dar totusi mi se pare greu de crezut ca e posibil ca o roata sa fie blocata (deci nu e vorba ca avea tendinta sa se opreasca, chiar statea pe loc) in timp ce cealata se invarte in gol. Mai logic ar fi fost ca atunci cand ambele roti au aderenta scazuta sa reduca turatia la ambele. Asa ca poate a fost ceva in cafeaua pe care o bausem inainte... Voi ce credeti? Sa schimb cafeaua? :roll:

Si ca nu va las in suspans, am iesit pana la urma de acolo dand putin inapoi.
 
dan.nistor
Mesaje: 165
Membru din: 28 Apr 2013, 03:39

Re: Functionare XDS pe Leon FR

30 Ian 2014, 23:58

@costin_barzon, ai grija ca masina nu e omologata cu combinatia de anvelope si jante cu care circuli. Daca mergi la service pot invoca aceasta problema pt a nu-ti acorda garantie. Esti pasibil si de amenda pentru circularea cu echipament neomologat dar asta, realist, se poate intampla doar faca faci accident pentru ca Politia nu poate determina cu ce anvelope / jante e omologata masina la control in trafic, informatiile nefiind trecute in talon.
Iulie 2013: Leon 5F FR 140 CP
 
Avatar utilizator
costin_barzon
Subiect Autor
Mesaje: 87
Membru din: 20 Ian 2014, 09:13
Localitate: Bucuresti - Dristor
Contact:

Re: Functionare XDS pe Leon FR

31 Ian 2014, 17:25

In momentul in care am luat masina am fost la dealer si le-am spus sa-mi spuna care sunt combinatiile de jante / anvelope cu care este omologata masina. Omul din zona comenzi service si accesorii a cautat cu factura in mana (seria de sasiu era pe factura) si dupa 10-15 minute mi-a dat o lista al carei continut este identic cu ce ai postat tu: 195/65 R15 91V + 6Jx15 ET43.
Sunt 2 mici diferente intre ce e omologat si ce am luat eu:
- janta are ET45 in loc de ET43. Le dealer vroiau sa-mi vanda jante cu ET47 pe tabla si ET39 (daca am retinut bine minte) pe aliaj - deci sunt cel mai aproape de ET-ul omologat :)
- indicele de viteza am luat T=190 fata de omologare V=240; Marea majoritate a cauciucurilor de iarna au indice de viteza T sau H. H=210.

Acum, realist vorbind, eu am luat jante aliaj Alutec 15" si cauciucuri Continental TS850 cu 2322.15 lei, transport inclus. Dealerul mi-a oferit varianta pe 15" -> jante tabla ET47 + cauciucuri Continental 91T cu 2543 lei (cauciucurile nu mai sunt pe stoc, pretul doar informativ). Barum 91T pretul mai scadea spre 2200 lei.

Deci, masina are viteza maxima constructiva 212km/h. Omologarea cauciucurilor este pe V=240. Iarna mergi putin mai incet ... T=190.
In 2004 am ajutat un prieten sa isi aleaga cauciucuri de iarna pentru un Porsche 911 Carrera C2. Viteza maxima constructiva 287km/h. Cauciucurile date de Porsche Bucuresti Nord au fost: Continental TS810 265/40R18 101V TL XL FR N1 pe spate si 235/40R18 95V TL XL FR N1. Cand le-am spus care este diferenta de indice de viteza intre cauciucurile de vara (Y=300) si cele de iarna(v=240), seful de service a ras si mi-a spus:
- iarna nu se merge cu aceeasi viteza ca vara;
- asta recomanda Porsche, asta va dam.
PS: masina a fost primul 997 vandut in Romania si il puteti admira inainte de livrare aici:

Seat Leon FR 1.4 TSI 140 -> B-665-ETA
Dacia Solenza, 80CP, 126Nm, bord computer, evacuare Borla -> B-31-ETA
EX - Audi A4, 1.9TDI, 131CP
 
Avatar utilizator
costin_barzon
Subiect Autor
Mesaje: 87
Membru din: 20 Ian 2014, 09:13
Localitate: Bucuresti - Dristor
Contact:

Re: Functionare XDS pe Leon FR

31 Ian 2014, 17:37

@StefanV

Mie fenomenul mi s-a intamplat pe la 25-30 km/h. Am inteles ca XDS are o limita sub care nu intervine.
Recomandarea pentru zapada este sa te bazezi pe TC = ASR cat de mult se poate (fara ambreiaj, cu pedala de acceleratie apasata bine, ca dozeaza el cuplu). Daca nu mai merge, decuplati ASR si turata cu balans fata-spate presupun ca la turatii mai mari ale rotii intra si XDS-ul.
Cam asta e recomandarea si in carte (pe zapada decuplati ASR, manevre fata / spate ajutandu-va de inertia masinii).

Rog si ceilalti colegi sa ne impartaseasca din experientele lor sa invatam cu totii sa folosim masina cat mai corect si eficient cu putinta.

PS: tot din manual: in conditii de aderenta scazuta (zapada) folositi cat mai putin pedala de ambreiaj, lasati sistemul electronic sa gaseasca solutia cea mai buna.
Adica NU patinati ambreiajul. Se descurca electronica :D

Seat Leon FR 1.4 TSI 140 -> B-665-ETA
Dacia Solenza, 80CP, 126Nm, bord computer, evacuare Borla -> B-31-ETA
EX - Audi A4, 1.9TDI, 131CP
 

 
StefanV
Mesaje: 164
Membru din: 23 Mai 2013, 21:44
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Functionare XDS pe Leon FR

31 Ian 2014, 18:47

si de ce aveam eu masina bagata in viteza, motorul pornit si roata de pe stanga blocata imi poate explica cineva? :)
 
Avatar utilizator
gamer555
ClubSEAT Admin
Mesaje: 7198
Membru din: 09 Aug 2008, 17:12
Localitate: Bruxelles / Bucuresti
Contact:

Re: Functionare XDS pe Leon FR

01 Feb 2014, 13:56

pentru ca pe leon nu ai diferential blocant sa poti forta rotile sa se invarta amandoua indiferent de conditii. TCS/XDS/whatever a detectat ca ai aderenta zero pe acea roata, si a oprit-o, foarte probabil invartind-o pe cealalta.

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 0 vizitatori