Club SEAT Romania - clubul pasionatilor de modele ale marcii SEAT

 
Avatar utilizator
ciprian83
Zorro
Subiect Autor
Mesaje: 4312
Membru din: 08 Noi 2011, 18:24
Localitate: Hunedoara

Exploatarea motorului DIESEL.

05 Aug 2012, 13:45

Vom aseza motorul diesel la locul lui firesc, in galeria marilor realizari ale tehnicii moderne si vom explica avantajele si dezavantajele sale, precum si felul in care trebuie tratat pe perioada vietii sale, pentru a oferi randament si satisfactii maxime utilizatorului.

Diferentele esentiale in exploatarea unui motor diesel fata de un propulsor similar, dar alimentat cu benzina, apar din constructia si principiile de functionare diferite. Dieselul porneste doar prin comprimarea combustibilului in camera de ardere, motorul pe benzina este pornit prin scanteile provenite de la bujii.

Dieselul, pentru a obtine performante similare cu propulsorul pe benzina, are nevoie de supraalimentare, ca atare constructia sa este ceva mai complicata, de unde si legendele care apar, ca atunci cand dieselul cade, costurile de reparatie sunt mari.

In general, un motor diesel modern are printre principalele componente o pompa de injectie de inalta presiune, injectoare, bujii incandescente, un intercooler si o turbina, precum si diversi senzori, ingenios "aranjati" in jurul blocului motor. Fara indoiala, majoritatea sunt piese de inalta tehnicitate, asadar sunt scumpe... Pompa de injectie apare si la motorul pe benzina, dupa cum unele propulsoare cu aprindere prin scanteie pot fi si supraalimentate cu turbo. Asemanarile se opresc insa aici...

Ce inseamna o exploatare rationala a motorului diesel? Foarte succint insemna o pornire si o folosire normala, o intretinere regulata si conforma cu manualul de service, precum si o oprire corecta. Respectarea unor reguli simple de utilizare a unui motor diesel, in functie de anotimpurile anului, duce la o viata lunga si lipsita de griji a acestuia si implicit a proprietarului masinii respective.

Pornirea
Pe timp de vara, pornirea unui motor diesel se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi din bord, se actioneaza cheia pentru pornirea motorului. Se asteapta cateva secunde pentru stingerea martorului de presiune a uleiului, dupa care se poate demara automobilul. Orice alte artificii facute la pornire sunt inutile si incorecte.

Iarna, trebuie indeplinite minime conditii pentru o pornire usoara si fara probleme a motorului diesel: bateria in stare buna, bujiile incandescente functionale si obligatoriu motorina de iarna in rezervor. Daca aceste conditii sunt indeplinite, pornirea se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi si a martorului de functionare a bujiilor incandescente (poate dura mai mult, in functie de temperatura de afara), se inchid toti consumatorii inutili (radio, lumini, etc), se actioneaza cheia de contact. Motorul trebuie sa porneasca fara probleme din prima incercare.

Dupa pornire, se asteapta cateva secunde, pana la o jumatate de minut, dupa care se va pleca cu automobilul, mentinand o turatie in jurul a 2200 rpm (depinde si de motor), pana la incalzirea completa a motorului, dupa care se poate folosi regimul de turatie normal, indicat in manualul de utilizare. Orice fortare a motorului rece, prin turarea excesiva si inutila in gol, functionarea indelungata la ralenti si folosirea turatiilor ridicate in mersul normal, inainte de incalzirea completa, sunt elemente foarte daunatoare sanatatii motorului.

Important: bujiile incandescente sunt actionate automat, in functie de temperatura ambianta! Uzual, temperatura prag de functionare a acestora este de 15 grade Celsius. Peste aceasta temperatura bujiile nu se incalzesc, asadar neaprinderea martorului nu inseamna ca sunt defecte, ci ca nu este nevoie de ele pentru ca motorul sa porneasca. Bujiile defecte se inlocuiesc doar cu bujii de acelasi tip si marca; in cazul in care nu se gasesc ca cele existente pe motor, se va cumpara un set nou, cu caracteristici similare si se vor inlocui obligatoriu toate. Daca temperatura este cu multe grade sub 0, timpul cat sta aprins martorul este mai mare.

Exploatarea
Exista ideea ca dieselul este normal sa mearga la turatii reduse, de aceea multi folosesc schimbari frecvente ale vitezelor, mentinand turatia in jurul a 2000 rpm sau chiar mai jos, in speranta unui consum redus si a unei fiabilitati crescute a motorului. Gresit! Un diesel modern poate avea regimul de mers continuu uzual la circa 4000 rpm, unele motoare mergand pana la 5200 rpm; a tine un astfel de motor la doar 2000 rpm nu are cum sa fie o idee buna.

Asadar, in exploatarea motorului diesel trebuie sa se tina cont de doua aspecte importante: turatia de cuplu maxim, unde raspunsul motorului la solicitari este foarte prompt si turatia la care turbina supraalimenteaza motorul efectiv, moment in care turbina este supusa unor solicitari fizice importante la nivelul pieselor rotative. Mai precis, turbina functioneaza tot timpul cat motorul este pornit, insa eficacitatea ei se simte pe o plaja de turatie (zona de lucru).

Nu dorim sa intram in explicatii tehnice, ci ne vom rezuma la a explica modul cum trebuie utilizat motorul corect. Totusi, trebuie mentionat un fenomen daunator ce apare datorita turbinei, cunoscut intre specialisti sub denumirea de "surge". "Surge" este situatia in care turbina livreaza mai mult aer decat poate motorul sa inghita in acel moment, ceea ce cauzeaza un surplus de aer in admisie. Urmarea imediata: valuri de presiune inapoi in turbo, favorizand aparitia fenomenului de "forfecare" a axului sau paletelor turbinei, deci distrugere iminenta.

Presupunand ca motorul este deja la temperatura sa normala de regim, mai exista o restrictie ce se aplica in utilizare: pana cand turbina intra in zona sa de lucru, adica undeva peste 1800 rpm, nu se va accelera cu pedala la fund. Practic, se pleaca cu treapta I pana la circa 2200 rpm, se schimba treapta a doua, se accelereaza uniform, fara a depasi jumatate din cursa pedalei de acceleratie, pana la atingerea turatiei lucru a turbinei, dupa care se poate folosi pedala de acceleratie fara restrictii. Astfel se evita pe cat posibil aparitia fenomenului periculos denumit "surge"...

Mai pe romaneste, atata timp cat motorul este in ture peste 2000 rpm, se poate accelera fara grija; pana la atingerea a 2000 rpm, in orice treapta de viteza, se recomanda insa o accelerare progresiva. Atata timp cat turometrul indica o turatie intre 2000-3800 rpm, cu variatii in functie de specificul fiecarui motor (la 1,7l CDTI Opel cu turatia maxima de 5200 rpm folosesc uzual schimbari ale treptelor la peste 4000 rpm si turatii de mers continuu de 3500-4000 in orice treapta - evit in treapta I).

Oprirea motorului
Se pare ca o cauza importanta a cedarii turbinelor la motoarele diesel este si oprirea incorecta a acestora, in ciuda specificarii metodei de oprire in toate cartile tehnice ale automobilelor diesel. Asadar, dupa rulajul indelungat in regim de autostrada, la turatii ridicate, sau urban cu semafoare frecvente, odata ajunsi la destinatie nu orpiti motorul imediat! Racirea brusca a turbinei poate afecta buna functionare a acesteia, cu efecte din cele mai neplacute la nivelul lagarelor, adica scoaterea din uz a turbinei.

Corect si recomandat este ca la sosirea la destinatie sa lasam motorul sa "rasufle" putin, ca turbina sa se raceasca. E suficient un minut la ralenti pentru a prelungi viata turbinei: pana stingeti radioul si va adunati ce aveti de luat din masina, lasati motorul sa mearga, o sa va bucurati de el mai mult...

Intretinere
Dincolo de faptul ca trebuie urmate indicatiile din cartea de service, cu privire la intervalul reviziilor, se recomanda un ulei bun si consumabile de calitate. Important pentru sanatatea motorului si in special a turbinei este filtrul de aer: daca turbina prinde numai putin praf e suficient pentru a se distruge rapid. Utilizati doar consumabilele recomandate de constructor, un ulei neconform sau un filtru de aer prost pot distruge turbina si uzeaza motorul, un filtru de motorina de calitate indoielnica poate duce la distrugerea pompei de injectie, cu costuri de reparatie foarte mari.

Nu este de neglijat nici calitatea motorinei folosite: practici ca cele uzuale pe la noi, adica folosirea motorinei cumparate de pe la diversi soferi de camion sau de prin statii de combustibil anonime, poate avea efecte neasteptat de proaste pentru motorul diesel. Alimentati cu motorina buna, adecvata sezonului, chiar daca este usor mai scumpa: cativa euro economisiti nu justifica reparatii de mii de euro la motor
Audi A4 B7 2008. 1,9TDI
Ex-seat toledo 1,6 16V 2004
 
Avatar utilizator
Roger
Moderator
Mesaje: 8348
Membru din: 24 Oct 2009, 15:34
Localitate: Bxl/B

Re: Exploatarea motorului DIESEL.

05 Aug 2012, 14:41

Mda, vad ca e copy-paste pe toate forumurile. Cu tooate astea mi-am perdut cateva minute sa citesc...nimic.
Manualul masinii este suficient, in plus cine a scris prostiile cred ca i-a placut sa se auda vorbind.
 
Avatar utilizator
ciprian83
Zorro
Subiect Autor
Mesaje: 4312
Membru din: 08 Noi 2011, 18:24
Localitate: Hunedoara

Re: Exploatarea motorului DIESEL.

05 Aug 2012, 14:44

Adica vrei sa zici ca sunt povesti doar???
E o mare realitate aici.
Audi A4 B7 2008. 1,9TDI
Ex-seat toledo 1,6 16V 2004
 
Avatar utilizator
Roger
Moderator
Mesaje: 8348
Membru din: 24 Oct 2009, 15:34
Localitate: Bxl/B

Re: Exploatarea motorului DIESEL.

05 Aug 2012, 17:34

Da, sunt vorbe goale.
 
Avatar utilizator
ciprian83
Zorro
Subiect Autor
Mesaje: 4312
Membru din: 08 Noi 2011, 18:24
Localitate: Hunedoara

Re: Exploatarea motorului DIESEL.

05 Aug 2012, 17:35

Bine,hai sa auzim si parerea ta atunci. :shock:
Audi A4 B7 2008. 1,9TDI
Ex-seat toledo 1,6 16V 2004
 
Avatar utilizator
Roger
Moderator
Mesaje: 8348
Membru din: 24 Oct 2009, 15:34
Localitate: Bxl/B

Re: Exploatarea motorului DIESEL.

05 Aug 2012, 17:38

Pai tocmai am spus-o. Ce scrie in manual nu se pupa cu aberatiile alea.
 
Avatar utilizator
ciprian83
Zorro
Subiect Autor
Mesaje: 4312
Membru din: 08 Noi 2011, 18:24
Localitate: Hunedoara

Re: Exploatarea motorului DIESEL.

05 Aug 2012, 17:51

Pai pune totul aici sa vedem,ca poate nu tot omul are manualul.
Si atunci vedem concret ce am postat eu si manualul tau.
Sa vedem de ce nu se ''pupa'' ce zic eu si ce zice manualul.
:D
Audi A4 B7 2008. 1,9TDI
Ex-seat toledo 1,6 16V 2004

 
Avatar utilizator
Roger
Moderator
Mesaje: 8348
Membru din: 24 Oct 2009, 15:34
Localitate: Bxl/B

Re: Exploatarea motorului DIESEL.

05 Aug 2012, 18:14

ciprian83 scrie:
Vom aseza motorul diesel la locul lui firesc, in galeria marilor realizari ale tehnicii moderne si vom explica avantajele si dezavantajele sale, precum si felul in care trebuie tratat pe perioada vietii sale, pentru a oferi randament si satisfactii maxime utilizatorului.

= nimic

Diferentele esentiale in exploatarea unui motor diesel fata de un propulsor similar, dar alimentat cu benzina, apar din constructia si principiile de functionare diferite. Dieselul porneste doar prin comprimarea combustibilului in camera de ardere, motorul pe benzina este pornit prin scanteile provenite de la bujii.

= nimic

Dieselul, pentru a obtine performante similare cu propulsorul pe benzina, are nevoie de supraalimentare, ca atare constructia sa este ceva mai complicata, de unde si legendele care apar, ca atunci cand dieselul cade, costurile de reparatie sunt mari.

= da, deja sunt mai bogat in informatii...pardon, legende.


In general, un motor diesel modern are printre principalele componente o pompa de injectie de inalta presiune, injectoare, bujii incandescente, un intercooler si o turbina, precum si diversi senzori, ingenios "aranjati" in jurul blocului motor. Fara indoiala, majoritatea sunt piese de inalta tehnicitate, asadar sunt scumpe... Pompa de injectie apare si la motorul pe benzina, dupa cum unele propulsoare cu aprindere prin scanteie pot fi si supraalimentate cu turbo. Asemanarile se opresc insa aici...

= aha, deci diversi senzori aranjati, piese de inalta tehnicitate (nu stiu care sunt cele de joasa tehnicitate)...asadar sunt scumpe :shock: Tare nu?!!!

Ce inseamna o exploatare rationala a motorului diesel? Foarte succint insemna o pornire si o folosire normala, o intretinere regulata si conforma cu manualul de service, precum si o oprire corecta. Respectarea unor reguli simple de utilizare a unui motor diesel, in functie de anotimpurile anului, duce la o viata lunga si lipsita de griji a acestuia si implicit a proprietarului masinii respective.

= nimic, doar basme de Ion Creanga

Pornirea
Pe timp de vara, pornirea unui motor diesel se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi din bord, se actioneaza cheia pentru pornirea motorului. Se asteapta cateva secunde pentru stingerea martorului de presiune a uleiului, dupa care se poate demara automobilul. Orice alte artificii facute la pornire sunt inutile si incorecte.

= wow, si care ar fi acele "alte artificii"? Asa pornesc TOATE masinile de cativa ani buni (cel putin vreo 12-13)

Iarna, trebuie indeplinite minime conditii pentru o pornire usoara si fara probleme a motorului diesel: bateria in stare buna, bujiile incandescente functionale si obligatoriu motorina de iarna in rezervor. Daca aceste conditii sunt indeplinite, pornirea se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi si a martorului de functionare a bujiilor incandescente (poate dura mai mult, in functie de temperatura de afara), se inchid toti consumatorii inutili (radio, lumini, etc), se actioneaza cheia de contact. Motorul trebuie sa porneasca fara probleme din prima incercare

= deja devine SF: cica poate dura mai mult. O zi e de ajuns?

Dupa pornire, se asteapta cateva secunde, pana la o jumatate de minut, dupa care se va pleca cu automobilul, mentinand o turatie in jurul a 2200 rpm (depinde si de motor), pana la incalzirea completa a motorului, dupa care se poate folosi regimul de turatie normal, indicat in manualul de utilizare. Orice fortare a motorului rece, prin turarea excesiva si inutila in gol, functionarea indelungata la ralenti si folosirea turatiilor ridicate in mersul normal, inainte de incalzirea completa, sunt elemente foarte daunatoare sanatatii motorului

= ei bine, in carte scrie clar: PORNITI IMEDIAT (pag 2.98 in cazul Leon 1M) Desteptaciunea asta zice sa stai juma' de minut. Sigur asa voi face :yh

Important: bujiile incandescente sunt actionate automat, in functie de temperatura ambianta! Uzual, temperatura prag de functionare a acestora este de 15 grade Celsius. Peste aceasta temperatura bujiile nu se incalzesc, asadar neaprinderea martorului nu inseamna ca sunt defecte, ci ca nu este nevoie de ele pentru ca motorul sa porneasca. Bujiile defecte se inlocuiesc doar cu bujii de acelasi tip si marca; in cazul in care nu se gasesc ca cele existente pe motor, se va cumpara un set nou, cu caracteristici similare si se vor inlocui obligatoriu toate. Daca temperatura este cu multe grade sub 0, timpul cat sta aprins martorul este mai mare


= deja ma tavalesc de ras. 15 garde zice...?!!! wow, cata precizie!!!!! la mine nici la 0 grade nu sta aprinsa spirala aia. Eu cred ca se refera la avioane diesel.... :yh

Exploatarea
Exista ideea ca dieselul este normal sa mearga la turatii reduse, de aceea multi folosesc schimbari frecvente ale vitezelor, mentinand turatia in jurul a 2000 rpm sau chiar mai jos, in speranta unui consum redus si a unei fiabilitati crescute a motorului. Gresit! Un diesel modern poate avea regimul de mers continuu uzual la circa 4000 rpm, unele motoare mergand pana la 5200 rpm; a tine un astfel de motor la doar 2000 rpm nu are cum sa fie o idee buna

= vai de capsorul lui. Exista diesel de 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7 si asa mai departe fiecare avand pragul lui de turatie optima.

Deja ma doare capul. Ti-am raspuns suficient zic eu.
 
Avatar utilizator
ciprian83
Zorro
Subiect Autor
Mesaje: 4312
Membru din: 08 Noi 2011, 18:24
Localitate: Hunedoara

Re: Exploatarea motorului DIESEL.

05 Aug 2012, 18:20

Da,multumesc de raspunsuri.
Deci sa inteleg ca nu e nimic concret?
Audi A4 B7 2008. 1,9TDI
Ex-seat toledo 1,6 16V 2004
 
Avatar utilizator
Roger
Moderator
Mesaje: 8348
Membru din: 24 Oct 2009, 15:34
Localitate: Bxl/B

Re: Exploatarea motorului DIESEL.

05 Aug 2012, 18:23

Daca tie ti se pare ceva concret si corect, atunci posteaza...concret.
 
Avatar utilizator
ciprian83
Zorro
Subiect Autor
Mesaje: 4312
Membru din: 08 Noi 2011, 18:24
Localitate: Hunedoara

Re: Exploatarea motorului DIESEL.

05 Aug 2012, 18:35

Deci mie ce zicea omul ala mai de sus mi se parea destul de concret.
Nici ce zici tu nu e rau doar ca omul ii place sa fie putin mai poet,doar ca nu zice rau ce zice,mai are unele scapari in poezie dar pe scurt zice bine.
Audi A4 B7 2008. 1,9TDI
Ex-seat toledo 1,6 16V 2004
 
Avatar utilizator
Roger
Moderator
Mesaje: 8348
Membru din: 24 Oct 2009, 15:34
Localitate: Bxl/B

Re: Exploatarea motorului DIESEL.

05 Aug 2012, 18:38

Pai dezvolta. Ce ti se pare tie ca zice bine?
 
Avatar utilizator
ionita
Mesaje: 105
Membru din: 12 Noi 2010, 12:56
Localitate: Mioveni,jud Arges
Contact:

Re: Exploatarea motorului DIESEL.

05 Aug 2012, 21:58

salut!un singur lucru nu cred ca este corect(strict parerea mea),de ce,de fiecare data cand punem contactul si o pornim trebuie sa avem piciorul pe ambreiaj?daca poti sa-mi dai o explicatie ti-as multumi,eu intai o scot din viteza,apoi pun contactul,astept stingerea becurilor,si ii dau cheie.astept raspuns.salut! :cheers
 
Avatar utilizator
Roger
Moderator
Mesaje: 8348
Membru din: 24 Oct 2009, 15:34
Localitate: Bxl/B

Re: Exploatarea motorului DIESEL.

05 Aug 2012, 22:13

Tot in manual (pag. 2.98) scrie ca, citez: " La autovehicule cu cutie de viteze manuala in timpul procedeului de pornire se apasa pedela de ambreiaj - demarorul trebuie sa alterneze numai motorul". Eu inteleg de aici ca e o masura de siguranta ca sa nu dai cu ea de pereti daca e bagata in viteza si dai la cheie. E corect si cum faci tu (parerea mea) spre deosebire de autorul textului care spunea ca: "Orice alte artificii facute la pornire sunt inutile si incorecte."
 
Avatar utilizator
BALTAZAR2003
Moderator
Mesaje: 7384
Membru din: 22 Iul 2008, 22:26
Localitate: Bucuresti Dr. Taberei
Contact:

Re: Exploatarea motorului DIESEL.

05 Aug 2012, 22:20

Apesi pedala de ambreiaj pentru a evita consumul inutil de curent din baterie.
Demarorul invarte doar motorul nu si volanta care are masa inertiala mare si deci ar consuma mai mult sa o actioneze si pe ea, inutil de altfel.
In cazul temperaturilor scazute, cand capacitatea bateriei este diminuata, vascozitatea uleiului crescuta si temperatura de aprindere a combustibililui mai mare este esential sa ai un consum mic de curent din baterie.
Dai drumu la ambreiaj dupa ce porneste motorul pentru a asigura stabilitatea relantiului pana se incalzeste.
:hi
Cordoba Fever + Fresc, 1.4l/86Cp, 2008, Rosu Emocion
Imagine

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori