Iata ca a venit vremea sa va prezint si cea de-a doua racheta din garajul meu.
BMW E36 320i fabricatie 1997, un proiect pornit de la un motor 2.0i 24 valve Vanos aspirat de 150 cai putere in toamna anului 2008. Initial s-a optat pentru un kit de turbo aplicat acestui motor pastrand configuratia mecanica stock a propulsorului. S-a realizat o setare a softului RBN Stage X Custom la o presiune de lucru de 0.6 bar presiune la care motorul de 2.0 a reusit sa dezvolte o putere de circa 230 de cai si 350 Nm de cuplu motor.
Urmatoarea evolutie a fost o crestere a presiunii in admisie la 0.9 bar cu setarea aferenta a softului presiune la care motorul a mai castigat circa 100 de cai peste prima versiune ajungand sa dezvolte circa 330 de cai putere in continuare cu configuratia mecanica stock a motorului. Motorul a functionat perfect fara nici cea mai mica problema insa s-a dorit mai mult. Un film cu aceasta configuratie - http://www.youtube.com/watch?v=sCUw81wn3qA
Evolutia actuala a acestui motor s-a referit la marirea cilindreei la 2.8 litri, instalarea unei admisii cu clapete individuale pe fiecare cilindru de la modelul M3 de 3.2 litri, o turbina mai mare model T70, galerie de evacuare din fonta, wastegate extern, intercooler mai mare, injectoare de 550cc, pompa benzina de 255 lph, radiator ulei, planetare modificate, grup diferential cu raport mai mic, cutie de M3 in 5 trepte, frane fata-spate de M3 ventilate, suspensie reglabila pe inaltime si duritate D2 Racing. De asemenea au fost aduse modificarile aferente la traseul de admisie si tubulatura precum si la partea de evacuare masina pastrand insa normele de poluare date de fabricant precum si un nivel de zgomot redus. Ca si configuratie motorul nu are nici un fel de modificari peste asamblarea standard de fabrica, este un motor stock de 2.8 litri. Presiunea de lucru a ramas in continuare aceeasi de 0.6 bar la un raport de comprimare de 10.1:1. Puterea dezvoltata de acest motor este de circa 450 de cai la presiunea mai sus mentionata. Tinta in acest moment este de 1.0 bar cu configuratia integral stock si cel mai probabil undeva la peste 550 de cai. Precizam ca masina este echipata cu ambreiaj Stage 4 ceramic complet.
Cu acest proiect am urmarit sa demonstram capacitatea RBN Tuning de a dezvolta puteri foarte mari in conditiile pastrarii intacte a configuratiei mecanice a motorului, fara a-l decomprima sau a-i aduce modificari de structura peste cele date de fabricant chiar si in conditiile maririi cilindreei sau a echiparii cu distributie variabila. Este un proiect unic in Romania iar optiunile pentru care am optat in obtinerea acestei puteri sunt extravagante chiar si la nivel mondial.