Salut. Intre timp a aparut noua Mazda 3 in showroom-uri si evident am fost sa o vad si sa o conduc. De la inceput zic ca din pacate nu exista termen de comparatie cu Leon-ul 5F in ceea ce priveste interior/exterior, deci in continuare o sa incerc o comparatie cu Golf-ul nou, fiindca e cel mai aproape model VAG in ceea ce priveste calitatea. Golf VII am avut ocazia sa examinez foarte atent acum o saptamana, pe echipare Highline.
Bun, deci la exterior n-ar fi mare lucru de zis fiindca aici totul e subiectiv. Eu zic ca e hands down cea mai frumoasa compacta de volum (excludem marcile premium). Altii poate nu vor fi de aceeasi parere. Un simplu argument ca design-ul e reusit e acela ca si pe echipare inferioara (fara faruri xenon, DRL-uri, LED-uri spate si cu jante de doar 16") arata incredibil de bine. Cu alte cuvinte, n-are nevoie de dotari (fac aici apropo la farurile LED fara de care 5F-ul arata sters), jante mari sau culori exotice pt a fi frumoasa.
Din moment ce urci in masina, simti ca totul la interior a fost pozitionat cu cap, iar calitatea materialelor este foarte buna. Design-ul e minimalist si pare foarte BMWish sau AUDIish. Personal, consider ca e peste Golf ca si pachet interior, dar sunt si anumite repere care pe Golf arata mai bine. De exemplu, finsajul portbagajului la Golf este premium, la noua Mazda 3 e ca la Leon 5F, doar mocheta. Butoanele climatizarii pe MZ3 sunt foarte solide si bine finisate, in contrast cu cele cam "chinezesti", de pe familia VAG. Am gasit si plastic tare la interior (totusi cu un aspect si feeling foarte placut), pe portiere si in partea de jos, dar nu e asa de scratchy ca pe Leon. Un lucru pe care nu poti sa nu-l remarci e cursa schimbatorului care e foarte scurta si precisa. Fara nici o gluma, cursa pt schimbarea unor trepte opuse (ex: tr. 1 -> 2) echivaleaza cu cea de pe Leon-ul meu 1P la trecerea din viteza in punctul mort. Deci, e cam la jumate ca si cursa fata de ce stim noi. Pedala de acceleratie e din podea, turometrul pe mijloc, pozitia la condus foarte joasa si niste scaune cu o sustinere laterala buna. Acu, sa zicem lucrurilor pe nume, sunt exact lucrurile pe care le-am indragit la vechiul Leon (1P) si pe care le-am criticat ca au disparut pe noul model
.
Niste surprize placute pt mine au fost ecranul de 7" care e intr-adevar ca rezolutie mult peste cel de pe Golf si faptul ca senzorii de parcare au si afisaj al masinii cu zonele de proximiate Pe vechea Mazda si pe Leon 5F (varianta cu senzori parcare spate) ai doar semnal acustic.
Daca ne uitam la raportul dotari/pret, best-buy e G120 Challenge, la 17.690 primesti foarte multe, inclusiv ecranul de 7" si commander-ul media, pilot automat, clima, jante aliaj 16", multi-link spate (asta e pe toate variantele) si nu in ultimul rand SCBS_ul (asistentul de franare pt oras). Sincer, nu stiu producator/model care in pretul asta sa includa si un sistem de evitare a coliziunilor la viteze mici.
Ca orice masina nu e perfecta si au fost si lucruri ce nu mi-au placut:
- cam multe butoane pe volan pt gustul meu. Nu inteleg de ce e nevoie de jumate de volan (aprox 5-6 butoane) pt cruise control...
- pe portiere, in zona comenzilor pt geamuri si pe volan sunt niste bucati de plastic care imita fibra de carbon. Mi se par cam chicioase si chiar nu era nevoie de asa ceva. Interiorul are destule texturi ca sa nu para anost, de la pastic cauciucat, la plastic negru glossy, ornamente cromate si care imita aluminiul (cel din urma e unul singur transversal pe tot bordul).
- plasticul din compartimentul motor pare casant, la fel si capacul motorului (pastrez ca referinta Volvo V40 la care acel capac e dintr-un cauciuc gros cu rol de anitfonare/antivirbratii); totusi, sa privim partea buna a lucrurilor, macar vine cu capac de motor.
- capota mi s-a parut dintr-o tabla subtire (la Leonul meu 1P+ e mai zdravana).
- mi-ar fi placut sa vad cup-holdere modulare (atat in fata, cat si pe cotiera din spate); si un capac culisant peste cele de pe tunelul schimbatorului (cum e la Civic).
- nu exista roata de rezerva. Iar in spatiul de sub podeaua portbagajului, mult burete si o trusa de vulcanizare minuscula care ar fi putut sa incapa fara efort in torpedou. Deci, spatiu irosit, puteau sa faca o podea variabila (ca pe Golf) pt a mari volumul portbagajului.
- selectia de jante pot zice ca lipseste cu desavarsire. Ai fie jante de 16" (pe echipari Challenge si Attraction) fie direct 18" (Revo si Revo Top). Nu exista nimic de 17", nici macar in catalogul de accesorii. Mai e si faptul ca masina a fost conceputa pt jantele mari, acestea potrivindu-se ca o manusa, pe cand cele de 16" (mai indicate pt drumurile noastre) parand subdimensionate.
- doar variantele Revo si Revo Top primesc turometru
analog central (impreuna cu Head-Up display), la celelalte acolo aflandu-se vitezometrul, iar turometrul fiind unul
digital (si cam greu lizibil), in partea stanga. Asta mi s-a parut o chestie cam jenanta.
Dupa acea vizita in showroom, lista mea se rezuma la Mazda 3, Honda Civic si Golf VII.
Urmeaza impresiile de la drive-test...