Tipuri de combustie / ardere anormala
Pre-aprindere (Pre-ignition)
* Definita drept: aprinderea prematura a amestecului aer / benzina (aprinderea se petrece inainte de momentul ideal)
* Cauzata de puncte fierbinti din camera de ardere: pot fi cauzate (sau amplificate) de timpi de ardere prematuri, bujii prea calde, cifra octanica scazuta a benzinei folosite, amestec sarac aer / benzina, rata de compresie mare sau racire insuficienta a motorului
* Schimbare catre o cifra octanica ridicata, o bujie rece, amestec bogat aer / benzina, sau rata de compresie mica
* Se pot verifca timpii de aprindere (eventual se poate recurge la intarzierea lor - aprinderea sa aiba loc mai aproape de punctul mort al motorului), cat si sistemul de racire a motorului
* Pre-aprinderea duce de obicei detonare; pre-aprinderea si detonarea sunt doua evenimente distincte.
Detonare (Detonation)
* este cel mai mare dusman al bujiei! (pe langa ancrasare)
* Se pot sparge izolatorii sau se poate desprinde electrodul
* Pre-aprinderea, de cele mai multe ori, conduce la detonare
* Varful bujiei poate ajunge la temperaturi peste 1.650°C in timpul procesului de ardere (in cazul unui motor de curse)
* Cel mai frecvent este cauzata de puncte fierbinti din camera de ardere.
Punctele fierbinti vor permite amestecului de aer / benzina sa se pre-aprinda. Pistonul este fortat de biela sa urce, in timp ce explozia prematura il va forta in sens opus (in jos). In cazul in care pistonul nu isi poate continua cursa ascendenta (datorita exploziei premature) si nu poate nici sa se retraga (din pricina bielei si a arborelui cotit), acesta va lua-o razna intre cele doua tendinte impuse de mecanism si exploziile decalate. Unda de soc da nastere unui sunet / pocnet. Aceasta este detonarea.
* Cea mai mari daune pe care le provoaca un motor care detoneaza sunt datorate temperaturii excesive
* Bujia este distrusa atat de temperaturile exagerate, cat si de unda de soc care le insoteste
Rateuri (Misfires)
* Se poate spune despre o bujie ca a provocat un rateu atunci cand nu a fost transmisa suficienta tensiune (electrica) pentru a aprinde intreg combustibilul prezent in camera de ardere, la momentul oportun de aprindere (acest moment este cu cateva grade inainte ca motorul sa ajunga la punctul mort)
* O bujie poate furniza o scanteie slaba (sau poate nicio scanteie – „merge in 3”) din diverse motive: defect bobina inductie, rata prea mare de compresie cu timp incorect de aprindere, bujii ancrasate ude sau uscate, timpi decalati pentru aprindere etc.
* Mici rateuri pot provoca pierderi de performanta din motive evidente (combustibilul, daca nu este aprins, energia nu poate fi creata)
* Rateurile severe pot duce la consumuri mari de benzina, operabilitate redusa a masinii si chiar la deteriorarea motorului
Ancrasare (Fouling)
* Se produce atunci cand temperatura varfului bujiei nu este suficient de mare pentru a arde carbonul, combustibilul, uleiul sau alte depozite de la acel nivel (varful bujiei)
* Va provoca fenomenul prin care scanteia va lua nastere in alt loc decat la varf (scurgeri de tensiune intre electrod si carcasa metalica a bujiei) iar combustibilul nu se va aprinde, rezultand astfel un rateu
* Bujiile ancrasate ude trebuiesc schimbate, ele neproducand scanteie
* Bujiile ancrasate uscate pot fi uneori curatate prin aducerea motorului la punctul de temperatura optima de functionare
* Inainte de a inlocui bujiile ancrasate, asigurati-va ca ati indepartat sursa / cauza ancrasarii
SURSA: NGK
TRADUCERE: CMPDCS a.k.a. Nicky (pentru cei care nu stiu)